Inlägg från: Litet My |Visa alla inlägg
  • Litet My

Vattnar jag för mycket på min orkidé?

Mina står i vatten i diskhon över natten, sedan klarar de sig en vecka eller två. De är inte så vattningskänsliga som man kan tro, däremot skall de aldrig stå med vatten i ytterkrukan sedan. Men att dränka dem ett tag och låta dem rinna av är ingen fara.

• Litet My
    En struts skrev 2014-09-01 16:45:25 följande:
    Hm, det är just ytterkrukan jag fyller till brädden liksom. Och så står den där och badar över natten. 
    Men det verkar lite väl att dränka den?

Hittar detta i ett svar på nätet:
    " Vattna genom att antingen doppa ner krukan i en hink med vatten eller genom att sätta krukan i en pyts och vattna ovanifrån med vattenkanna tills nästan hela krukan står i vatten. Ta upp krukan på en gång och låt vattnet rinna av. Se upp så att inget vatten hamnar i bladvecket (torka i såna fall genast bort) ? det kan orsaka röta och Phalaenopsis är extra känslig för detta.

Orkidéer avskyr att stå med vatten kring "fötterna". De flesta orkidéer vill att komposten torkar upp ordentligt mellan vattningarna. På sommaren kan det vara lagom att vattna en gång i veckan medan det på vintern kan räcka med en gång varannan vecka. Hur ofta man bör vattna beror på mycket, så som art, krukstorlek, kompostsammansättning, placering. Vissa orkidéer behöver en helt torr period på en eller ett par månader under vintern. Orkidéer är över lag mycket torkresistenta. Det är svårt att torka ihjäl en orkidé men väldigt lätt att vattna ihjäl den."

Jag tycker det är lurigare att vattna rakt ner än att dränka den en stund. Vattnar man bara i krukan har man ju inte en aning om ifall vatten blir stående och det tål de inte. Att fylla krukan och sedan hälla ur allt vatten och låta innerkrukan rinna av är dock ingen fara.
  • Litet My

Jag vattenbadar mina över natten och de mår jättebra allihop och är flera år gamla, dock gör jag det inte så ofta utan när det behövs. Spolar man igenom får man göra det lite oftare.

Svar på tråden Vattnar jag för mycket på min orkidé?