• Muliin

IVF september-oktober 2014

Hej! Tänkte försöka mig på att skapa en tråd för oss som ska börja med hormonsprutor september -14 och framåt för att senare genomgå IVF.

Jag och min sambo har varit tillsammans i nästa 6 år. Jag är 28 och han 25 år. Vi har försökt att få barn i ca 3 år tid men tyvärr inget resultat. Jag har aldrig varit gravid heller och han har aldrig gjort nån gravid.

I April 2014 sökte vi hjälp på Charlottamottagningen i Karlstad. Vi fick båda två lämna prover, jag fick ta blodprov på 5:e mensdagen och han fick lämna spermaprov.
    Sedan fick jag prova med pergotime 2 omgångar men gav inget resultat det heller.

I slutet på augusti ringde dom ifrån CSK och frågade om vi kunde komma på information om IVF. När vi väl va där för info om IVF trodde vi att vi skulle få mer hjälpmedel innan man skulle få göra IVF, men så funkade det tydligen inte utan där var det rätt in i IVF "världen". Så allt har gått väldigt fort!

Nu väntar jag bara på att jag ska få mens igen, sedan få börja med sprutorna osv.

Ska även tillägga att varken jag eller min sambo har något fel som t ex PCO eller något sådant utan att det " tar" sig bara inte för oss.

Hoppas det finns nån därute med samma "problem" som man kan följa.

????

• Svar på tråden IVF september-oktober 2014
  • kärolajnan

Hej där!

Va skönt att det gått snabbt för er! Det har det tyvärr inte gjort för oss då vi började utredningen i januari 2013.

Jag och min man ska också börja ivf (icsi) nu snart. Jag är 30 och han 28.

Efter en lång utredning kom de till slut fram till att jag inte alltid har ägglossning (åt Pergotime i 4 omgångar vilket gav min ÄL men det hjälpte tyvärr inte ändå) och min man har lite nedanför gränsen till för få spermier. Egentligen skulle jag börjat med nässprayen i lördags men blodproven visade att jag hade för höga TSH och T4 värden så jag måste äta Levaxin i en månad för att minska risken för missfall. Men om lite mindre än en månad får vi äntligen köra igång!

Hör till Sahlgrenska.

• gose79

Hej! Vi väntar på vårt första besök på ivf-kliniken som är på fredag. Därefter hoppas jag på att vi får klartecken för att starta när nästa mens drar igång i mitten av september. Vi kör privat eftersom vi har en dotter som är 5 år ( blev till på naturlig väg). Har försökt med syskon sedan dec 2010. Vi är båda 35. Jan 2012 startade vi utredning, provtagning visade hypotyreos med tsh-värde över 150! Medicinerar nu med levaxin 175 mikrogram och är välinställd. Men det har ändå inte gått. Har 9 pergokurer bakom mig, äggledarspolning u.a. Men nu stårvi ändå här, inte lyckats bli gravid ändå, nu sätter vi vårt hopp till ivf. Hoppas alla att det är våran tur nu. Vore kul att följas åt. Vi skall till ivf-kliniken ivf nordic Göteborg. :)))

• Muliin
    kärolajnan skrev 2014-09-02 20:27:50 följande:

Hej där!

Va skönt att det gått snabbt för er! Det har det tyvärr inte gjort för oss då vi började utredningen i januari 2013.

Jag och min man ska också börja ivf (icsi) nu snart. Jag är 30 och han 28.

Efter en lång utredning kom de till slut fram till att jag inte alltid har ägglossning (åt Pergotime i 4 omgångar vilket gav min ÄL men det hjälpte tyvärr inte ändå) och min man har lite nedanför gränsen till för få spermier. Egentligen skulle jag börjat med nässprayen i lördags men blodproven visade att jag hade för höga TSH och T4 värden så jag måste äta Levaxin i en månad för att minska risken för missfall. Men om lite mindre än en månad får vi äntligen köra igång!

Hör till Sahlgrenska.

Min sambo när han lämnade sitt första spermaprov visade det sig att han va på gränsen till för få spermier. Han fick en till remiss för ett andra omtag av spermaprov och då hade han jättebra spermier. Vid det första provet han lämnade så hade vi haft samlag 2 dagar innan, det andra provet hade vi haft samlag 5 dar innan och då visade det vara jättebra som sagt. Ju mer dagar desto bättre :)
  • Muliin
    gose79 skrev 2014-09-02 21:20:00 följande:

Hej! Vi väntar på vårt första besök på ivf-kliniken som är på fredag. Därefter hoppas jag på att vi får klartecken för att starta när nästa mens drar igång i mitten av september. Vi kör privat eftersom vi har en dotter som är 5 år ( blev till på naturlig väg). Har försökt med syskon sedan dec 2010. Vi är båda 35. Jan 2012 startade vi utredning, provtagning visade hypotyreos med tsh-värde över 150! Medicinerar nu med levaxin 175 mikrogram och är välinställd. Men det har ändå inte gått. Har 9 pergokurer bakom mig, äggledarspolning u.a. Men nu stårvi ändå här, inte lyckats bli gravid ändå, nu sätter vi vårt hopp till ivf. Hoppas alla att det är våran tur nu. Vore kul att följas åt. Vi skall till ivf-kliniken ivf nordic Göteborg. :)))

Ju mer tiden går desto mer ont gör det att inte bli gravid. Jag har massa vänner runt omkring som ska ha barn framöver och man önskar ju att det va en själv som stod där med magen i vädret.

Nu är ju jag rätt ny här på FL och förkortningar är inte riktigt min grej än hehe.

När vi var på vårt första möte på CSK om info om IVF så gjorde vi ett s.k schema som kommer och ske framöver när min mens kommer igen. Jag har regelbunden mens och ägglossning. 2 dagen i mensen börjar jag på mina sprutor. Helst hade jag velat börja med dom igår hehe :)
  • gose79

Muliin
    Ja visst är man ivrig att sätta igång!! Nu när man väl har bestämt sig vill man inget annat än att få börja, ser fram emot mötet på fredag. Hoppas allt ser bra ut så vi får ok!
    Har du hämtat ut sprutorna? Har du fått instruktioner hur du skall ta dem och ska du göra det själv?

• Muliin
    gose79 skrev 2014-09-02 22:45:41 följande:

Muliin
    Ja visst är man ivrig att sätta igång!! Nu när man väl har bestämt sig vill man inget annat än att få börja, ser fram emot mötet på fredag. Hoppas allt ser bra ut så vi får ok!
    Har du hämtat ut sprutorna? Har du fått instruktioner hur du skall ta dem och ska du göra det själv?

Ja hoppas det kommer gå bra för er :)

Ja jag hämtade ut sprutorna samtidigt när vi va på CSK. Dra mig baklänges va dyyyyrt det va så va beredd på de!

Jag fick träffa en sköterska efter mötet med läkaren som visade mig hur sprutorna fungerar och hur man gör. Den första sprutan är som en vanlig insulin spruta ungefär, dock lite annorlunda utseende. Den andra sprutan som gör att ägglossningen avtar är som en fragmin spruta om du vet hur dom ser ut. Den vet jag inte om jag vill ta själv men det tror jag nog att ja fixar :) jag är inte spruträdd men när det gäller en själv så kan man bli lite feg haha :)

Dom andra sprutorna har jag inte hämtat ut än.
  • gose79

Anade att de skulle va dyra, allt inom ivf verkar kosta, men vad gör man inte?? Man hoppas ju att det skall vara värt det i slutändan. Jag arbetar som sjuksköterska och har gjort så i 12 år så sprutorna kommer nog inte att bli något problem :))

• Muliin

Jaja men då så då kan du ju hantera dom :) jobbar som us inom vården så man har ju sett en del. Mina sprutor kostade 2000 så nu har jag högkostnadsskydd som tur är. Jag har mer och hämta ut men dom är inte aktuella förens innan äggplockningen ska ske om jag inte minns fel.

Kul om vi kan följas åt. Skönt och få "prata" ut med andra i liknade situationer :)

gose79 skrev 2014-09-02 23:03:39 följande:

Anade att de skulle va dyra, allt inom ivf verkar kosta, men vad gör man inte?? Man hoppas ju att det skall vara värt det i slutändan. Jag arbetar som sjuksköterska och har gjort så i 12 år så sprutorna kommer nog inte att bli något problem :))

• Mallan82

Hej!

Jag hoppar in här. Håller på med mitt andra försök och har sprayat med Synarel i 12 dagar. Börjar med Gonal-f den 10, så om en vecka :) 

Hur går det för er andra? 

• gose79

Muliin: ja det är kul om vi kunde följas åt!

Mallan82:

Jag väntar på första besök på ivfkliniken på fredag 5/9. Spänd på att höra vad det har att säga. Hur går det själv, biverkningar?

Svar på tråden IVF september-oktober 2014