Folkdräkt på begravning
Vad tycker du? Är det OK att bära folkdräkt på begravning?
Vad tycker du? Är det OK att bära folkdräkt på begravning?
Har den bortgångne nån koppling till hembygdsrörelsen så, visst.
Men är det bara så att begravningsgästen bara tycker det är snyggt, så knappast.
Det är alltid den bortgångne som ska respekteras, ingen annan. Om tvekan finns, kör traditionell begravningsklädsel.
Självklart är det ok att ha folkdräkt på begravning. Det är alltid ok! Jag har oftast det pga enkelhet men i min familj har vi med begravnings "tillbehör" dvs sorgförkläde/sjal etc.
Självklart är det okej!
Hekt ok och formellt korrekt. Dock naturligtvis vid detta tillfälle bär man de för dräkten riktiga sorgtillbehören. Annars är det inte ok att bära den vid begravning.
Självklart. Här brukar det alltid dyka upp ett antal samedräkter vid begravningarna.
Valde Annat: Det är säkert i sin ordning att ha folkdräkt på sig. J
ag har dock nästan uteslutande varit på begravningar i norr där det är svart sorgeklädsel som gäller och då skulle det se lite väl "glatt ut" med en färgglad folkdräkt i mitt tycke.
Valde Annat: Det är säkert i sin ordning att ha folkdräkt på sig. J
ag har dock nästan uteslutande varit på begravningar i norr där det är svart sorgeklädsel som gäller och då skulle det se lite väl "glatt ut" med en färgglad folkdräkt i mitt tycke.
Min kyrkdräkt är blå och svart som basfärger. Till sorgdräkten byts förklädet och sjalen i halsen till cremefärgat och sjalen runt axlarna till en mörk sidensjal med svart bas.
Jag har inte heller sett en folkdräkt sorgeklädd. Som sagt, inte förekommande bland min släkt i Tornedalen.
Jag har aldrig tänkt tanken på folkdräkt på begravning förut. Tänker nu att det är stor skillnad på begravning och begravning. Är det på en liten ort där det är vanligt med folkdräkter är det säkert okej, liksom om den döda brukade använda folkdräkt.
Om man däremot går med folkdräkt på en begravning där inga människor är vana vid folkdräkter och där alla andra är mörkklädda, blir det en konstig färgklick som sticker ut.
Vad man tycker är kanske en sak men det är helt korrekt att gå med folkdräkt på begravning och alla andra högtidsarrangemang.
helt ok