Inlägg från: Anonym (yjuki) |Visa alla inlägg
  • Anonym (yjuki)

Helt omöjligt att få jobb!!

Sök inte bara lediga jobb, sök jobb du vill ha. Vänd dig till företag där du vill arbeta, även om de inte annonsera om en ledig tjänst.

Det är inte ett dugg omöjligt att få arbete, men det krävs att man ligger i. ingen kommer att ge dig ett jobb, du får jaga/skaffa dig ett.

Blev arbetslös för ett år sen, företaget jag arbetade på gick i konkurs. 4 månader senare hade jag ett nytt jobb på mer timmar och väldigt mycket mer betalt - i en bransch jag hade noll erfarenhet av

• Anonym (yjuki)
    Anonym (omöjligt) skrev 2014-09-03 14:03:25 följande:
    Men gud hur fick du det jobbet då? Helt galet vad folk verkar ha tur att få jobb, förstår verkligen inte vad som gör att jag inte får något jobb.
    Jag hade inte tur - jag kämpade. Jag sökte i snitt 20 jobb om dagen. Jag är inte kräsen, jag sökteallt. Jag jagade jobb som inte fanns, sökte alltså inte bara på de som ligger på tex ams.

Ja kontaktade alla jag känner o har känt.  Detta jobb fick jag för att någon sett min ansökan till ett annat jobb tidigare, o en ytlig bekant som jobbade där min ansökan dök upp.

Du söker inte tillräckligt. Du säker inte alla jobb.

Jag hade NOLL erfarenhet inom detta yrke, det liknar inte ens något jag gjort förr.
  • Anonym (yjuki)
    Anonym (omöjligt) skrev 2014-09-03 15:55:22 följande:
    Hur menar du med att jag inte söker alla jobb? Har faktiskt sökt jobb som lapplisa och sånt också. Men varför skulle de vilja anställa någon med en ekonomiutbildning? Förstår du vad jag menar. Jag ser ju inte lapplise-yrket som mitt framtidsjobb och då förstår ju företaget att jag bara kommer att vara kvar där tills jag hittat ett jobb som relaterar till min utbildning.

Jag har kontaktat alla jag känner, eller ja "alla" 3...hehe.
    Hur många jobb säker du i veckan?
    Jag är förvånad över att du inte jobbat extra under hela tiden du pluggat.
    Varför skulle de inte vilja ha dig som anställd??
  • Anonym (yjuki)
    Anonym (omöjligt) skrev 2014-09-03 16:03:01 följande:
    Vart har jag skrivit att jag inte jobbat extra någonstans? Jag har jobbat extra i butik under mina studier. Det är en kostnad för företaget att anställa personal, de vill ju anställa någon som räknar med att vara kvar på den tjänsten i flera år.

Men iaf, jag söker sådana jobb också, söker faktiskt alla jobb jag kan hitta som inte har krav på utbildning eller erfarenhet. Söker tex inte som läkare, sjuksköterska eller lastbilschaufför. Så det går faktiskt inte söka ALLA jobb.

Söker en kanske 5 jobb i veckan just nu, då jag pluggar nu också så har jag inte tid att söka så mycket mer än så.
    Shit vad larvig du är.. Självklart söker man inte som läkare när man inte har utbildning för det. Det är dock inte samma sak som att endast söka arbeten som inte kräver erfarenhet eller utbildning.
    Då söker du väldigt få jobb och din chans att skaffa dig ett jobb är liten. Och du söker endast jobb som utannonseras på ams?
  • Anonym (yjuki)
    Anonym (omöjligt) skrev 2014-09-03 16:09:26 följande:
    Jag är inte larvig, tycker dock att du är rätt otrevlig i dina inlägg. Nej jag söker inte enbart jobb som utannonserar på ams, söker även på andra sidor.

Då jag pluggar nu så har jag inte tid att söka jobb på heltid. Men söker så mycket jag får tid till såklart.
    Vart är jag otrevlig? Tror inte du är van vid att höra att det du gör inte räcker. Nu lägger du över detta på mig istället för att ta tag i det du missat.
    Så att söka jobb på heltid innebär för dig 10 jobb i veckan?

Men du menar alltså att alla som lyckas få jobb bara har tur? du tror inte att vissa optimerar sina möjligheter och chanser?
  • Anonym (yjuki)
    Anonym (omöjligt) skrev 2014-09-03 17:51:40 följande:

Jag söker inte jobb på deltid just nu. Du är otrevlig då du hittar på saker som jag inte ens har skrivit och nu hittar du på att jag söker jobb på deltid och innan var det att jag inte hade jobbat någonting under hela min studieperiod vilket jag aldrig har skrivit någonting om.

Nej jag har heller inte skrivit att alla som lyckats få jobb har tur, jag har skrivit till de som fått jobb efter att endast ha sökt 4 jobb att dem haft tur, för det tycker jag. Så kan du sluta lägga ord i min mun och läsa det jag skriver och inte hitta på egen fakta?

Du undrade hur jag kunde ha sån tur att få jobb... Du skrev att du pluggar på deltid, söker du inte jobb resten av tiden?

Gör man inte sitt bästa så kan man inte klaga.
  • Anonym (yjuki)
    Anonym (omöjligt) skrev 2014-09-03 17:55:45 följande:

Det är detta jag menar. Har även sökt jobb i butik och på restaurang, men är ju överkvalificerad för sådana jobb och arbetsgivaren vet att jag kommer dra ifrån butiksbiträdesjobbet om jag får ett ekonomjobb såklart.

Hur menar du att du är överkvalificerad för ett jobb i butik eller restaurang? Vad är det som du läser? Hur lång är utbildningen?

Och man får absolut arbeten man är överkvalificerad för.
  • Anonym (yjuki)
    Anonym (omöjligt) skrev 2014-09-03 19:44:05 följande:

Sjukskrev mig aldrig då jag inte visste att man kunde göra det när man studerar. Fått veta det i efterhand. Nej jag har inget kassajobb för tillfället.

Du kan fixa det nu i efterhand, skicka in alla dina sjukintyg bara.
  • Anonym (yjuki)
    Anonym (omöjligt) skrev 2014-09-03 22:17:53 följande:
    Nej det får man absolut inte
    jo det får man. Alla jag känner har jobbat när de pluggat, de har alla varit överkvaliifcerade för de jobben, inte heller ovanligt att man tar vilket jobb som hels när man är i behov av pengar.

Har haft flera jobb jag har varit överkvalificerad för. Jag är inte kräsen, jag vill ha en inkomst. Vägen till ett jobb man verkligen vill ha är ofta brokig.

Det jobb jag har nu, fick jag delvis för att jag just gjort allt o visat min mångsidighet, att jag inte är rädd att göra något helt nytt osv.
  • Anonym (yjuki)
    Anonym (omöjligt) skrev 2014-09-03 22:22:20 följande:
    Men snälla, läs tråden, jag har sökt jobb som restaurangbiträde, parkeringsvakt, butiksbiträde osv. Men det ser KONSTIGT ut när en som snart är färdigutbildad på högskola söker sådana jobb! Hur skriver man sitt personliga brev till sådana jobb?

De ser ju att jag är snart färdigutbildad ekonom, så varför söker jag som parkeringsvakt? Hur skriver man det i sitt personliga brev?? Hjälp mig! Du verkar sitta på dina höga hästar och säga att jag inte söker dessa jobb för att jag tycker jag är för "fin" för dessa. Men hur skriver jag i mitt personliga brev?? Se så hjälp mig nu innan du börjar anklaga mig!!!!!!
    Så det är konstigt att man vill försörja sig..?
    Det är ju ingen stor utbildning du har läst direkt, det är ingen hög utbildning. Men det spelar ingen roll, man kan verkligen söka jobb man inte har erfarenhet av eller korrekt utbildning för.

Du verkar leta ursäkter.
    Får du någon hjälp med din självkänsla och rädslor?
Svar på tråden Helt omöjligt att få jobb!!