Helt omöjligt att få jobb!!
Kjell2 skrev 2014-09-04 10:03:59 följande:
TS problem är inte att hon har examen och letar jobb. TS problem är i första hand att hon har 6 månaders studier kvar och ingen pengar.Även jag har rekryterat och ser inga som helst nackdelar, utan bara positiva saker, vid sortering av ansökande, om de har jobbat under studietiden, oavsett yrke.
Sen kan jag delvis förstå tveksamheten vid gamla examen och ingen relevent arbetslivserfarnhet. Men valet är oftast inte relevant jobb vs. okvalificerat jobb utan okvalificerat jobb vs. arbetslöshet. Och jag skulle helre kalla någon till intervju som haft okvalificerat jobb under en period efter examen jämfört med någon som inte gjort något vettigt.
Huruvida en examen blir gammal eller ej beror i stor utsträckning på vad du läst för ämne. TS läser redovisning och där blir aldrig en examen för gammal. Grunden där är lika år från år medan däremot lagstiftning ändrar sig årligen varför man vet att det behövs kontinuerlig utbildning. De som tog examen nu i sommar måste ändå läsa in sig på nya regler nu i höst som ska gälla från årsskiftet så i praktiken är alla examen för gamla eller helt aktuella beroende på hur man väljer att se det.