Inlägg från: Anonym (Svårt även med examen om varslad över 40) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Svårt även med examen om varslad över 40)

Helt omöjligt att få jobb!!

Vill bara flagga för att det är helt annorlunda idag jämfört med för 10 år sedan.

Jag har själv jobbat i många år, pluggat på högskola nästan tio år och är idag arbetssökande (varslad pga konjunkturen). Började med att söka sådana jobb jag förr i tiden hade så länge. Funkade inte alls pga att man faktiskt måste vara utbildad undersköterska eller förskolelärare för att vikariera som det - åtminstone där jag bor (frågade och försökte). Kommunen tar dock in icke utbildade vikarier om kommer med lönebidrag/praktik/fas3...

Har även sökt en massa jobb som bara kräver gymnasieutbildning men har aldrig kommit på intervju för dessa. Kommer bara på intervju för arbete inom det jag har arbetat med och är utbildad för - är dock tuff konkurrens, får bara korta vikariat och funderar nu å hur jag ska lyckas få lönebidrag . Inte helt lätt att få som 40+ akademiker...

Läs gärna senaste inläggen i denna blogg för lite koll på nuets arbetsmarknadspolitik

helgavonpitbull.wordpress.com/

Sant - men på 90-talet fanns inte dagens system med lönebidrag och bemanningsföretag + 75-dagarsregeln som gör det svårt för dig att arbeta deltid om inte student...jag jobbade på 90-talet !

Anonym (70+) skrev 2014-09-12 11:07:30 följande:
    Lönebidrag -  visst fanns det!  Sedan första dagen på nya jobbet 1989 delade jag arbetsrum med en kollega som går på lönebidrag (cp-skadad,  i rullstol).   I arbetsrummet bredvid fanns en annan lönebidragare  (f d lågstadielärare som blivit utbränd).  

Du får gärna förklara dagens lönebidrag,  jag vill gärna lära mig hur arbetslivet är idag.  Då användes det som ett sätt för arbetsgivaren att få arbete utfört av billig arbetskraft.   Och inte 100 % effektiva arbetstagare fick en möjlighet till arbetsliv och kollegor.

Krångligare är reglerna för att få ersättning från A-kassa,  det håller jag med om.  Även om man även på 90-talet fick höra att man skulle skylla sig själv som accepterat deltidsarbete.  Teorin från fackföreningshåll var att om alla vägrar  att  ta deltidsjobb skulle arbetsgivarna tvingas att konstruera heltidstjänster...

Det enda reglerna för A-kassa har lett till är att många deltidsjobb kräver att du är student....det har inte lett till fler heltidstjänster ALLS. A-kassorna tycker också det är en idiotisk regel som tillkommit...

Vad gäller lönebidrag så visst har det alltid funnits....men inte som nu!! Som sagt läs de senaste inläggen på denna blogg helgavonpitbull.wordpress.com/

Jag har under alla årtionen haft perioder där jag har arbetat på timmar för kommunen under studier, annat deltidsarbete och start-upp av enskild firma. Nu vips så kräver cheferna rätt utbildning från mig (sorry får inte mer CSN efter flera examen inom andra områden) samtidigt som icke utbildade personer får dessa jobb genom att de är ungdomar, fas3 eller invandrare..   

stadiljus skrev 2014-09-16 13:26:17 följande:

Akademiker 40+. 40 är väl ingen ålder??? Den bästa tycker jag när man ska anställa. Ofta har man en längre erfarenhet, stor kompetens och har landat i vad man faktiskt vill göra och tycker är inspirerande och givande i ett jobb. Sen har man oftast mognat som person också, vilket märks tydligt vilken skillnad det är när man intervjuar 30- och 40-åringar. 

Kan du inte starta eget och jobba som konsult inom det du har erfarenhet av? 

Hur ser ditt CV och ansökan ut? Kommenterar du varför du är arbetslös? Folk som blivit arbetslösa utan att kommentera varför, sorterar jag bort direkt oavsett hur bra det verkar i övrigt. Även folk som varit arbetslösa i mer än ett år. Trist men sant...

Är personliga brevet för kort eller innehållslöst åker det direkt. Man måste få en uppfattning om personen för att det ska verka intressant. 

Om du vill att jag ska ta en titt på ditt CV och brev för lite feedback får du gärna skriva ett meddelande!

Vad jobbar du i för bransch? = vad anställer du personer inom?

Mitt problem är nog mest att det är ca 500 som söker jobben jag söker och att det finns ett otroligt överskott på folk.

Jobbar på timmar nu men startar inte enskild firma då det bara är = sämre SGI och akassa framöver. Avråder alla från att göra så inom just kommunikation. Söker jobb av fastare natur parallellt...och hade gärna tagit emot feedback på brev och Cv från chefer som rekryterar kommunikatörer och liknande.

Arbetslös är jag precis som många andra pga att kommunikationsbranschen tvärskuttat nedåt under de senaste åren.Kolla bara in hur många journalister som har blivit uppsagda på sistone...de söker sig nu till min bransch där det har rasat folk sedan 2010. Många jobb inom komm har flyttats till Kina och Indien. Precis som många andra jobb inom industrin.

Svar på tråden Helt omöjligt att få jobb!!