Helt omöjligt att få jobb!!
Jag förstår din frustration! Jag hade/har samma problem! Jag gjorde också ett inlägg om det här på FM! Känner EXAKT som du!
Sveriges arbetsmarknad har blivit väldigt konstig! Andra länder skrattar åt Sverige och fattar inte hur arbetsgivarna tänker. Visst vill man få in erfarna folk på en tjänst, men en dag tar ju dom slut och går i pension! Sen står ett gäng som oss nyexade som kunde ha tagit över, men har inte fått någon erfarenhet!
Arbetsgivarna är väldigt rädda och kräsna! Väldigt synd! De kommer att förlora oss unga talanger! Dessutom har vi "a fresh pair of eyes" att se saker och inte repetera det gamla vanliga. Det går företagen också miste om!
Efter 1 års intensiv arbetssökande och 15 intervjuer har jag lyckats få en fot in på ett företag. Det är projektanställning som löper ut om 4 månader. Men det ger mig i alla fall erfarenhet och skapar nya kontakter. Dessutom är jag anställd av ett bemanning/rekryteringsföretag! De kommer efter denna anställning att hjälpa mig vidare till andra jobb så att jag förhoppningsvis till slut blir överrekryterad!
Jag var precis som du. Frustrerad och arg. Men jag gav aldrig upp! Gör inte du det heller! Jag vet precis hur det känns. Kämpa vidare!
Mycket viktigt att nätverka och skapa kontakter idag.
Ett annat väldigt bra förslag är att dra över till Norge och jobba. De är i stort behov av arbetskraft och deras anställningsprocess är annorlunda. Du kan få svar samma dag, medans för samma tjänst kan det dröja 1-2 månader i Sverige. Du får dessutom en bra lön i Norge (dock dyrt att bo där, men det jämnar ut sig). När du sedan har jobbat där och samlat massa erfarenhet kan du komma tillbaks till Sverige och söka igen. Då kommer det definitivt att se annorlunda ut!
Som sagt jag förstår hela det här dumma/idiotiska Moment 22 grejen!
Ge inte upp bara! Fortsätt kämpa och vidga även dina vyer! Världen är stor och full av möjligheter! Tänk utanför gränserna också!
Lycka till ;)