Inlägg från: Anonym (omöjligt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (omöjligt)

Helt omöjligt att få jobb!!

stadiljus skrev 2014-09-04 11:08:40 följande:
    ALLA revisionsbyråer vill ha nyutexade ekonomer! Ingen drömlön, men du lär dig hur mycket som helst. Gå runt med CV och presentera dig. Eller kolla runt bland vänner och bekantar om de känner någon som jobbar på en byrå. Använd facebook för att efterlysa. Kanske kan de ordna en träff med någon på byrån. Jag ordnade sen jobb till flera nyexade bekantar så det är verkligen inte omöjligt att få jobb!! 

Efter revisionsbyrån kan du söka i princip vad du vill, kompetensen är väldigt efterfrågad är min erfarenhet! Och som någon sa, praktik är bättre än ingenting eller ett jobb som inte har med ekonomi att göra. Men undvik alltid att vara arbetslös på pappret för det ser inte alls bra ut i ditt CV!
    tack, ska fundera på att gå runt och presentera mig.
  • Anonym (omöjligt)
    Kjell2 skrev 2014-09-04 15:37:49 följande:
    Har du ingen möjlighet att få något där du hade ditt extrajobb förrut? Bara enstaka timmar skulle hjälpa.

Jo kanske, men det är verkligen inget jobb jag vill tillbaka till, vart nedstämd av att jobba där.
  • Anonym (omöjligt)
    Kjell2 skrev 2014-09-04 15:44:11 följande:
    Men om alternativet är att inte ha någon inkomst så kanske det är överkommligt fram till jul och examen.

Du kan ju alltid börja där och parallellt leta efter bättre tillfälliga jobb.
    Nja risken finns att jag blir sjuk igen och inte klarar av skolan
  • Anonym (omöjligt)
    Anonym skrev 2014-09-04 16:34:23 följande:
    Men på vilket sätt anser du dig vara överkvalificerad för dessa jobb?
    Företag vill ofta inte anställa någon som är överkvalificerad, herregud alltså. Hade jag velat ha ett jobb i butik för resten av livet hade jag väl inte läst vidare på högskola. Jag SÖKER jobb i butik, man jag får INGET.
  • Anonym (omöjligt)
    Anonym (Mall) skrev 2014-09-04 17:15:41 följande:
    Hur jan du va över kvalificerad när du aldrig arbetat med det ???
    Seriöst?!
  • Anonym (omöjligt)
    Anonym (yjuki) skrev 2014-09-04 17:16:19 följande:
    Men HUR är du överkvalificerad?
    Du har ju själv upptäckt genom denna tråd att du har rätt dålig koll på arbetsmarknaden. Du tror inte det finns en chans att du har fel även i detta?
    de flesta butiker ger inte en tillsvidare anställning, du går på timmar. Det passar dem utmärkt. Lika så inom städ och inom vården.

Hur många terminer är din utbildning på
    Alltså jag är färdig om några månader. Överkvalificerad på det sättet att jag kommer att dra så fort jag fått ett jobb som relaterar till min utbildning. Det är kostsamt för företag att anställa personal, de vill helst att personen stannar en längre tid och inte endast några månader.

Ja det kanske passar butiker utmärkt, just därför söker jag sådana jobb.
  • Anonym (omöjligt)
    Anonym (ekonomtjejen) skrev 2014-09-04 16:48:36 följande:
    Läste du mitt inlägg? Tror du har lite bråttom, du är ju inte ens färdig ännu! :) Sluta stressa, du kommer nog att få jobb ännu. Revisionsbyråerna har stor brist på personal i början av året, kommer säkert annonser snart! Men dom lägget inte alltid ut sina annonser så det lönar sig att titta på hemsidorna under rekrytering!
    Läste ditt inlägg, tyvärr är det folk i tråden som bara vill hacka ner, förlöjliga, förvränger saker jag skriver, supertråkigt att det alltid ska bli så på det här forumet.

Jo jag kanske har lite bråttom, erkänner det själv. Ska koncentrera mig på plugget nu så att jag blir klar. Jobbsökandet får komma i andra, eller tredje hand :P
  • Anonym (omöjligt)
    Anonym (yjuki) skrev 2014-09-04 17:24:02 följande:
    Ja jag undrar också helt seriöst hur du anser dig överkvalificerad för att arbeta i butik, restaurang, städ eller tex vården.
    Jag har tom svårt att få jobb som ekonomiassisten, vet du varför? Jo därför att företag helst vill ha gymnasiekonomr till de tjänsterna, på samma sätt som att restauranger inte vill anställa någon med ekonomutbildning på högskola. Det är företagen som anser att JAG är överkvalificerad, alltså är det verkligen SÅ svårt att förstå?
  • Anonym (omöjligt)
    Kjell2 skrev 2014-09-04 17:31:03 följande:
    Det finns företag som gillar överkvalificerade, speciellt studenter. De lär sig snabbt, accepterar att jobba på timmar, kan ta obekväma tider, kräver inte fast anställning, jobbar bra, behöver inte en massa styrning. Kolla runt lite, det finns fullt med studenter på olika okvalificerat jobb som McD, krog, lärarvikarie, vården, städ. Jag hade kursare, nästan färdiga civilingenjörer, som jobbade som väktare, vårdbiträde, kundtjänst, taxi, soldat, städ, servitör, bartender, nattportier. Studenter i samma situation som du, nästan klar med en kvalificerad utbildning men i behov av extrapengar.
    Ja absolut kan det vara så. Men eftersom att jag snart är klar, så fattar de väl att jag kommer att dra så fort jag får chansen. Hade varit en annan grej om jag hade 1-2 år kvar på utbildning, men nu är det några månader kvar på utbildningen.
  • Anonym (omöjligt)
    Anonym (ekonomtjejen) skrev 2014-09-04 17:32:47 följande:
    Jag hade faktiskt problem med att jag var överkvalificerad när jag sökte mindre krävande jobb innan jag blev färdig. Men sökte dock bara inom min egen bransch. Inte vill någon som vill ha en långvarig anställd ha någon som genast byter jobb när något bättre dyker upp. På ett kontorsjobb frågade dom i intervjun om jag kan binda mig till jobbet i 3 år. Jag svarade att sånt kan jag inte lova. Fick inte jobbet.
    PRECIS detta jag menar, men det verkar vara svårt för vissa att förstå.
  • Anonym (omöjligt)
    Anonym (yjuki) skrev 2014-09-04 17:33:49 följande:
    Så alla som studerar på högskolan, långt mer avancerade och längre utbildningar än du, hur får de arbeten? På mitt jobb har vi en läkarstuderande som arbetar med interposten.
    Suck igen. Jag har jobbat i butik under mina studier, sökte extrajobb samma år jag började studera. De frågade på intervjun hur länge jag tänkte stanna, ja min utbildning är ju 3 år så det blir iaf 3 år sa jag. Bra för de ville inte ha någon som bara stannar i några månader och sen drar vidare. Jag är klar till årsskiftet, det är om 4 månader.
  • Anonym (omöjligt)
    Anonym (yjuki) skrev 2014-09-04 17:32:43 följande:
    Oj vad fel du har. Men det är ju bekvämt att ha något att skylla på.

Men toppen för dig att du har sån koll på arbetsmarknaden helt plötsligt.
    Märktes från början att du inte var ute efter tips. Du har slagit bort varenda tips eller råd du fått.

Men vet du vad? Det är din försörjning, så jag bryr mig inte. Hamnar du i sitsen att du måste söka försörjningsstöd så kommer du att få utföra sysslor du anser dig stå över.

Men alltså du har uppenbarligen problem med läsförståelsen. Du har kommit med mer anklagelser än tips. JAG anser mig inte stå över någonting, men FÖRETAG anser det. Nu har jag sagt det FLERA gånger.
  • Anonym (omöjligt)
    Anonym (yjuki) skrev 2014-09-04 17:47:19 följande:
    Men vi pratar ju om andra brancher...? Men du hävdar ju att du är överkvalificerad i alla brancher..?
    Nu är det här ett icke-problem då jag även söker jobb i butik och på restaurang. Och återigen! JAG anser inte att jag är överkvalificierad, företagen anser det.
  • Anonym (omöjligt)
    Anonym (yjuki) skrev 2014-09-04 17:48:49 följande:
    så vad en enda arbetsplats har sagt, det är det som gäller för dig??

Alla tusentals som arbetar på timmar då? Alla så har tillfälliga arbeten?
    Nej det har jag inte sagt, jag har även hört det från flera företag. Alla som har tillfälliga arbeten har inte läst på högskola.

Jag svarar inte dig mer i den här tråden då du väljer att INTE förstå. Har fått de tips som jag velat ha och de har INTE kommit ifrån dig.
  • Anonym (omöjligt)
    Anonym (yjuki) skrev 2014-09-04 17:52:01 följande:
    Fast du skriver ju att  du har läst lääänge på högskolan för att slippa slava i butik..? Då anser man att man står över det..

Hur får alla studenter arbet om man inte kan få tillfälliga jobb och inte "enkla" jobb om man läst på högskolan?

om du inet ens nu kan få ekonomijobb för att de hellre tar en gymnasieekonom - hur ska du då få jobb sen?

Och fortfarande, varför inte bara fixa med intygen till csn så löser sig ju allt? Man får dessutom behålla en del från csn när man är sjukskriven
    Inte ekonomijobb, jobb som ekonomiassistent. Alltså du förvränger verkligen ALLT jag skriver. Har heller inte skrivit något om att "slava i butik". Det är DINA ord inte MINA
  • Anonym (omöjligt)
    Hannah76 skrev 2014-09-04 18:06:05 följande:
    TS, söker du arbeten inom det område du studerar?
    Finns det många?
    Har du kontaktat de företag som kan tänkas ha en plats för dig i sitt team?

Om du endast har ett par månader kvar så borde du kunna söka de arbeten som du läser till?
    Att få jobb kan ju ta flera månader upptill flera år, så börja i tid.

För mig låter det som om det är mycket rädsla som håller dig tillbaka. du måste öva på att söka arbeten, ringa, besöka och ta kontakt. Ju längre du förhalar det, dessto värre blir det.
    Ja jag söker både jobb inom det område jag studerar samt andra jobb. Det finns en hel del, men 99 % av de som söker personal vill ha någon med tidigare erfarenhet. Ja jag tycker det är superläskigt att ta kontakt med företag, så har inte kontaktat något företag alls förutom skickat mail med CV och persinligt brev till de företag som söker personal. Tack för ett moget svar =)
Svar på tråden Helt omöjligt att få jobb!!