• Anonym (Ont)

Blöder som mens, ur rumpan

Jag var på toa och torkade mig, tror då att jag fått min mens men märker senare att blodet kommer från rumpan, det är inte några droppar utan det är MYCKET, som om det vore mensen.. Jag har också sjukt ont i magen, det är inte hemorrojder, inte synligt iallafall.. Vad ska jag göra? Vad kan det vara?Någon som varit med om liknande? Det kommer varje gång jag trycker på, spelar ingen roll om de är 1 eller 2.. Det liksom rinner ur mig.. Hjälp
  • Svar på tråden Blöder som mens, ur rumpan
  • Anonym (Ont)
    Anonym (Lycka till :)) skrev 2014-09-02 21:27:56 följande:

Hade precis samma för ett par månader sen. Besökte vårdcentralen och läkaren sa till mig att har man haft mycket diarrér kan man få som skavsår i tarmen som blöder... Han sa att det inte var något att oroa sig för, men är du orolig kontakta 1177 :)

Okej det är nog det då! Tag så jättemycket :)
  • Anonym (Ont)
    Anonym (Ont) skrev 2014-09-02 21:30:04 följande:
    Okej det är nog det då! Tag så jättemycket :)
    Tack* skulle det ju självklart stå
  • Anonym (n)

rinner det non stop? hur mycket isf? hur länge har du haft ont i magen och vart? kan vara inre hemorrojder.

• Haskel
    Anonym (Ont) skrev 2014-09-02 21:30:34 följande:
    Tack* skulle det ju självklart stå
    Det kan både kvinnor och män få. Det finns flera olika orsaker, oftast inget farligt. Diarré eller hårt mage kan ge blödning på tarmen. Har du haft något av det, är det dem troliga orsaken.

Mår du bra, i övrigt, så tror jag inte du behöver söka vårt nu. Men om det inte gett sig imorgon bitti, eller om du börjar må dåligt, måste du åka in omedelbart.
  • Anonym (Ont)
    Anonym (n) skrev 2014-09-02 21:40:16 följande:

rinner det non stop? hur mycket isf? hur länge har du haft ont i magen och vart? kan vara inre hemorrojder.

Det är lite blod i trosorna bara, annars kommer det bara när jag "trycker på" kissar eller nummer 2 då alltså. Ont i magen senaste två dagarna typ, långt ner
  • Anonym (n)
    Anonym (Ont) skrev 2014-09-02 21:53:59 följande:
    Det är lite blod i trosorna bara, annars kommer det bara när jag "trycker på" kissar eller nummer 2 då alltså. Ont i magen senaste två dagarna typ, långt ner
    jag har haft liknande symptom i perioder med inre hemorrojder. fast utan magsmärta och ingen blod vid kiss. det kan se ut som massa blod när det är illrött i toaletten, men det räcker med lite blod för att färga allt rött. 

din magont kan bero på annat, men ring sjukvården för säkerhets skull
  • Anonym (Ont)
    Anonym (n) skrev 2014-09-02 21:56:56 följande:
    jag har haft liknande symptom i perioder med inre hemorrojder. fast utan magsmärta och ingen blod vid kiss. det kan se ut som massa blod när det är illrött i toaletten, men det räcker med lite blod för att färga allt rött. 

din magont kan bero på annat, men ring sjukvården för säkerhets skull
    Fast det är mycket blod.. Det är som när man torkar sig vid mens, hela pappret blir rött trodde ju jag fått mens först.. Tack så mycket ska höra med vårdcentralen imorgon
  • Anonym (n)
    Anonym (Ont) skrev 2014-09-02 22:02:19 följande:
    Fast det är mycket blod.. Det är som när man torkar sig vid mens, hela pappret blir rött trodde ju jag fått mens först.. Tack så mycket ska höra med vårdcentralen imorgon
    Man kan blöda massor av hemorrojder. det är väldigt ovanligt med t.ex. cancer om man är ung och då brukar det vara mörkare blod.
  • Anonym (Ont)
    Anonym (n) skrev 2014-09-02 22:08:34 följande:
    Man kan blöda massor av hemorrojder. det är väldigt ovanligt med t.ex. cancer om man är ung och då brukar det vara mörkare blod.
    Tänkte inte cancer, tänkte med chrons eller ulcerös kolit då jag har haft diarré typ 5 gånger om dagen i typ 2 år.. Läkarna orkar inte ens bry sig då de bara gett mig diagnosen IBS.
  • Anonym (mage)
    Anonym (Ont) skrev 2014-09-02 22:12:37 följande:
    Tänkte inte cancer, tänkte med chrons eller ulcerös kolit då jag har haft diarré typ 5 gånger om dagen i typ 2 år.. Läkarna orkar inte ens bry sig då de bara gett mig diagnosen IBS.
    Har du fått göra en koloskopi? Då kan man ofta få rätt diagnos från början. Sambon har UC.
  • Anonym (:))
    Anonym (Ont) skrev 2014-09-02 22:12:37 följande:
    Ohh! IBS - enligt mig den största hittepåsjukan som finns! Ett sätt att klumpa ihop alla åkommor de inte orkar diagnostisera... Har själv fått den diagnosen för många år sen...
  • Anonym (Ont)

Tack för alla svar, min vanliga mens kom inatt så jag börjar faktiskt fundera på endometrios, läkarna ville dock inte kolla upp de på mig för att jag är "för ung" och enligt dom kan jag inte ha det. Men tror det finns en risk då alla tjejer i släkten har det och jag har alla symptom..

• Anonym (45)
    Anonym (Ont) skrev 2014-09-03 12:57:34 följande:
    Tack för alla svar, min vanliga mens kom inatt så jag börjar faktiskt fundera på endometrios, läkarna ville dock inte kolla upp de på mig för att jag är "för ung" och enligt dom kan jag inte ha det. Men tror det finns en risk då alla tjejer i släkten har det och jag har alla symptom..

Vadå "för ung"? Har man mens kan man ha endo,självklart! Jag hade SVINONT varje mens från riktigt unga år och det var endo. Får du så här igen så sök vård direkt.
  • Anonym
    Anonym (Ont) skrev 2014-09-03 12:57:34 följande:

Jag har endo och har haft sen jag var ca 17 år. Vården är "dumma i huvudet" när det gäller den här sjukdomen o kan nästan ingenting om den. Så sök igen. Kämpa o jobba på för att få hjälp o be om allt från ultraljud till titthålsoperation. Det här är inte en lätt sjukdom att ha. O ännu svåraste att få utredd eftersom de inte kan något om den. Lycka till!
  • Anonym (blod)

Jag hade liknande för 15 år sedan. Hade en polyp stor som en pingisboll som brast och blödde därför rejält från tarmen. Kan vara värt att kolla upp. Efter rektoskopi, colonröntgen samt coloskopi visade det sig att jag hade fler polyper i tarmen. Oftast är polyper helt ofarliga men jag hade några som visade på aggressiva cellförändringar som skulle ha utvecklats till cancer på mindre än ett år. Fick behandling i tid (kortad tjocktarm med 30 cm) och nu följs det upp med koloskopi ungefär varannat år. Är helt symtomfri nu. Kan säga som så att det var tur att polypen brast för annars hade jag fått tjocktarmscancer. 

• Willmaheterjaginte

Jadu, jag har exakt samma problem, under min Mens blöder jag dom vanligt ur min vagina. Men när jag torkar mig efter att ha gjort nr 2 så kommer det Mens ur mittt analhål. Det är mens, inte bara vanligt blod. Någon som har samma problem? Hur blir man av me det? (Skriv ej at jag ska gå till läkaren, för skulle du vilja gå dit å bah ;tjo jag har Mens ur mitt rövhål, vill du kika?)

• Anonym (Endo)

Det kan hända vid endometrios som satt sig på tarmen. Googla och se om du har andra symptom.

• vill va privat

jag har fått min mens och min kommer inte från rumpan men när jag ligger i soffan och kollar film så typ rinner allt blod till rumpan och lägger sig bakom bindan i trosan (alltså typ i rumpdelen i trosan) och för mig är det ett problem för en gång hade jag vita trosor och vita byxorSkäms sååå pinsamt.

Svar på tråden Blöder som mens, ur rumpan