Inlägg från: Riktigragger |Visa alla inlägg
  • Riktigragger

    "Så länge du inte har feber....".

    Blev själv opererad för nageltrång för några år sedan, då var det den sista utvägen så att säga. De provade opererade flera gånger innan genom att avlägsna den svullna huden, klippa av nageln på sidorna och sen sy ihop allt. 
    Även om de gjorde bra jobb så blev det alltid infekterat och all skit kom tillbaka. Hade på båda stortårna. 
    Sen när jag bröt ihop totalt efter x antal kurer antibiotika och smärtstillande så insåg de att jag behövde få komma in till kirurgen och avlägsna all nagelanlag och samtidigt avlägsnade de den benröta som hade hunnit bildas och sprida sig längs tåbenet.. Så idag har jag inga naglar kvar på stortårna, ser ut som små potatisar men jag har inte ont i dem förutom om jag går långt. 

    Jag hade som du de symtomen vissa gånger, tyder på infektion i kroppen och därför reagerar den så. Har fått höra det flera gånger "har du ingen feber är det ingen fara", så för mig är det vardagsmat men klart att du bör kolla upp det mer. Odlingen tar ju ett tag att få svar på

  • Riktigragger
    Anonym (Sanna) skrev 2014-09-03 17:42:42 följande:

    Vad jag har förstått det som på ortopeden så finns det två alternativa ingrepp. Ett gör man under lokalbedövning och det är inte aktuellt i mitt fall. Det andra alternativet är genom sövning och då blir det mer omfattande. Verkar ju vara flera som svarat i tråden som har genomgått detta, tacksam att ni skrivit, alltid lättare å relatera till något man själv genomgått.

    Men när dom avlägsnar "allt" genom å ta bort så man inte har nån nagel, hur lång tid tar det innan det läker?? Blir det som någon slags hinna där det tidigare växte en nagel??

    Benröta lät ju lite obehagligt, uppstod det på dig då genom infektion??

    Har även hört att skelettinfektion kan uppstå till följd av opn.

    Stygnen som man får (antar jag) är det ofta sådana man får plocka bort efter ett tag??


    När man avlägsnat all nagelanlag så etsar man längst in mot nagelbandet så att säga, det kommer aldrig växa ut någon ny nagel eftersom detta var problemet hos mig, den växte fel. Så nu är det mest en knöl med liten grop i efter stygnen. Det är lång läkningstid, gick på kryckor de första tre veckorna, sen tog jag bort stygnen själv. Men eftersom jag hade benröta som de skakade bort och den omfattande operation jag gjorde så fick jag inte belasta något på ca 3-5 veckor så inte infektioner skulle uppstå och sprida sig mer.

    Benröta hos mig uppstod genom infektioner men också genom att de gjort ca 16 operationer innan och det blev ärrbildning som tillsammans blev en enda sörja kan man säga.. Många faktorer spelade in. 
Svar på tråden "Så länge du inte har feber....".