• Anonym (utrustning)

Är det olagligt att använda sådan utrustning?

Jag och min ex separerade för ett par månader sen och vi kommer att skilja oss men det kan dröja ett tag eftersom vi har små barn. Har är väldigt svartsjuk och har stenkoll på vem jag träffar, var, när osv. Jag tror att han installerat en GPS på min bil och undrar om jag kan köpa en sådan utrustning som slår ut GPS-en. Jag vet inte riktigt hur det fungerar men har läst att det finns sådana.

Någon som använt en sån? Jag har läst att folk blivit åtalade för att de använt såna men då handlade det om biltjuvar. Är det olagligt även om jag skulle använda det i detta syfte på min egen bil?

• Svar på tråden Är det olagligt att använda sådan utrustning?
  • Anonym (ring polisen)

Varför ringer du inte polisen och frågar? 11414.

• Birgitta02

Om du menar att det är olagligt att sätta upp gps-störare så vet jag inte. Men kan tänka mig att det är olagligt att sätta på gps-sändare på en annans bil. Låter som en form av stalking. Och det finns en ny lag i Sverige att stalking är förbjudet.

• Anonym (utrustning)

Ja, jag vet egentligen inte om det finns en Gps sändare på min bil, just nu misstänker jag det bara... Men även om jag skulle upptäcka den, kan jag inte bevisa att det är han. Det finns egentligen ingen annan som är intresserad av att göra något sånt men om han nekar, skulle inte mina ord räcka för att han ska bli dömd...

• Birgitta02
    Anonym (utrustning) skrev 2014-09-03 12:45:49 följande:

Ja, jag vet egentligen inte om det finns en Gps sändare på min bil, just nu misstänker jag det bara... Men även om jag skulle upptäcka den, kan jag inte bevisa att det är han. Det finns egentligen ingen annan som är intresserad av att göra något sånt men om han nekar, skulle inte mina ord räcka för att han ska bli dömd...

Kanske snacka med polisen och fråga hur man gör för att upptäcka en sådan. Polisen är ju till för såna spörsmål. Hellre förekomma än förekommas:)
  • Kjell2

Troligvis olagligt med en störsändrae. Användning av radiosändare är rätt ordentligt reglerat.

Men be någon kolla upp elsystemet på bilen. Är den inte ansluten dit lär batteriet dö om inte allt för lång tid.

• sportpappa

Enklast är att du tar bort eventuell sändare på din bil. Om du inte kan själv så lämna in den på verkstad så ordnar de det.
    Att det finns en sån sändare på bilen tror jag inte är så sannolikt, men det kan så klart vara så.
    Mer troligt är att han kan följa din mobil genom någon app eller tjänst för det. Det förutsätter att du har en smartphone av någon typ. Avinstallera alla appar du inte använder eller behöver på något sätt. En del appar går inte att avinstallera. Kolla i så fall vad appen har för funktion och gör eventuell åtgärd utifrån det. Stäng av åtkomst till positionsdata för alla appar som inte behöver det.

• Anonym
    Anonym (utrustning) skrev 2014-09-03 12:37:13 följande:

Jag och min ex separerade för ett par månader sen och vi kommer att skilja oss men det kan dröja ett tag eftersom vi har små barn. Har är väldigt svartsjuk och har stenkoll på vem jag träffar, var, när osv. Jag tror att han installerat en GPS på min bil och undrar om jag kan köpa en sådan utrustning som slår ut GPS-en. Jag vet inte riktigt hur det fungerar men har läst att det finns sådana.

Någon som använt en sån? Jag har läst att folk blivit åtalade för att de använt såna men då handlade det om biltjuvar. Är det olagligt även om jag skulle använda det i detta syfte på min egen bil?

GPSsen kanske är så jävelusiskt dold att ingen hittar den.

Hade jag haft sådana allvarliga misstankar hade jag sålt bilen och köpt en annan.
  • Anonym (utrustning)

Men hur kan Polisen upptäcka en störare? De kollar väl inte alla privatbilar?

• Kjell2
    Anonym (utrustning) skrev 2014-09-03 13:09:23 följande:

Men hur kan Polisen upptäcka en störare? De kollar väl inte alla privatbilar?

Finns flera myndigheter som försöker ha koll på signalmiljön. Att störa GPS-signaler kan ställa till en hel del trassel. En störsändrae lär inte bara störa ut mottagare i din bil utan även runt omkring.

• Anonym (utrustning)
    Kjell2 skrev 2014-09-03 13:46:48 följande:

Finns flera myndigheter som försöker ha koll på signalmiljön. Att störa GPS-signaler kan ställa till en hel del trassel. En störsändrae lär inte bara störa ut mottagare i din bil utan även runt omkring.

Vilken annan utrustning, kommer man inte att kunna ha t.ex mobiler på, i eller i närheten av bilen?
  • Kjell2
    Anonym (utrustning) skrev 2014-09-03 13:55:37 följande:
    Vilken annan utrustning, kommer man inte att kunna ha t.ex mobiler på, i eller i närheten av bilen?
    Beror helt på hur störsändraen funkar, men risken finns. Framförallt lär inte GPS mottagare i närheten funka vilket kan trassla till det för andra, taxi, sjöfart, rädningstjänst mm. Därför är bruket av störsändare olagligt. Lite surt om en ambulans kör fel pga din störsändare.

• Anonym (utrustning)

Vad blir straffet?

• Kjell2
    Anonym (utrustning) skrev 2014-09-03 14:45:29 följande:

Vad blir straffet?

Om en ambulans kommer för sent pga du gjort att den kör fel eller att en båt kör på grund? Kanske inte det juridiska som är det stora bekymret i så fall.

Be istället någon verkstad kolla igenom bilen. En riktigt bra dold spårsändare är dyr. Enkla modeller stora och klumpiga.

Alternativt använd inte bilen när du är ute på känsliga ärenden eller skit i om han vet var du är. Han lär hur som helst bli svartsjuk, sur och bråkig. Hur tror du han reagerar om hans fina sändare plötsligt tystnar
  • Anonym (utrustning)

Vad är de juridiska konsekvenserna då?

• Anonym
    Anonym (utrustning) skrev 2014-09-03 17:02:32 följande:

Vad är de juridiska konsekvenserna då?

Vet inte, gissningsvis böter.
Svar på tråden Är det olagligt att använda sådan utrustning?