Inlägg från: SpanskaFlugan |Visa alla inlägg
  • SpanskaFlugan

ISIS delar ut flygblad utanför stora moskén på Södermalm.

Inte IS utan hizb-ut-tahrir.se

De är ett muslimskt parti som funnits sedan 1953 och de tar avstånd från våld. De vill visserligen införa en islamsk stat som styrs av islamska lagar men de använder demokratiska metoder.

Lite efterforskning på källor vore kanske på sin plats?

• SpanskaFlugan
    Anonym (AttSeDödenIVitögat.) skrev 2014-09-03 14:32:55 följande:

Hizb ut Tahrirs ideologi:

"Hizb ut-Tahrirs syfte är, enligt egen utsago, att återupprätta det islamiska samhället från det allvarliga förfall det drabbats av och befria det från "de otrognas" tankar, system och lagar. Man arbetar för att samhället ska genomsyras av islam och att alla aspekter av vardagslivet ska följa sharia-lagarna.Organisationen vill samla alla muslimer i en islamisk stat, ett kalifat som ska styras enligt islamiska lagar och ledas av en vald kalif. Eftersom organisationen inte anser att demokrati är förenligt med den strävan uppmanas muslimer att inte rösta i val i Danmark, där rörelsen är representerad."

Ja och det är ingen hemlighet. Det finns inget som förhindrar att de, eller Svenskarnas Parti för den delen, att använda demokratiska metoder för att nå sina mål. Personligen tycker jag både extremer är läskiga men i en demokrati har de rätt att argumentera för sin sak.

Men de är inte IS så att använda en bild på dem och hävda att IS delar ut flygblad på Södermalm är helt felaktigt.
  • SpanskaFlugan
    Anonym (AttSeDödenIVitögat.) skrev 2014-09-03 14:30:37 följande:

Det där stämmer inte.

Hiz but är en gren ur ISIS. ISIS är en gren ur Al Qaida.

sv.wikipedia.org/wiki/Hizb_ut-Tahrir

Se den tredje bilden i länken; ISIS officiella flagga.

Du själv kanske borde göra bättre efterforskning!?

Jag läser inte arabiska och bilden du menar innehåller sex olika affischer. Svårt att veta om bildtexten verkligen stämmer med bilden?

Jag kan inte hitta något om att IS och Hizb ut-Thair är sammankopplade. Hizb ut Thair är mycket äldre än IS och al quaida dök inte upp förrän runt 1988. De verkar dock ha snarlika mål men helt olika metoder. Vad jag kan se är Hizb ut Thair en i grunden fredlig organisation men det finns farhågor om att de kan i filtreras av mer våldsamma islamister.
  • SpanskaFlugan
    Anonym (AttSeDödenIVitögat.) skrev 2014-09-03 16:02:18 följande:

Hizb ut är en gren ur ISIS, på samma sätt som ISIS är en gren ur Al Qaida.Vet du inte hur ISIS flagga ser ut? Det är den svarta med arabisk fet text, med en vit "boll" inunder. Duh.

Sluta göra dig dum.

Att IS flagga syns på bilden betyder inte per automatik att de och Hizb är samma sak eller ens samarbetar.
  • SpanskaFlugan
    Anonym (AttSeDödenIVitögat.) skrev 2014-09-03 16:02:18 följande:

Hizb ut är en gren ur ISIS, på samma sätt som ISIS är en gren ur Al Qaida.Vet du inte hur ISIS flagga ser ut? Det är den svarta med arabisk fet text, med en vit "boll" inunder. Duh.

Sluta göra dig dum.

Och jag hittar inget som visar att de är en gren IS. Var står det?

Dum kan du vara själv förresten. Du är bara putt för att dina försök till skrämselpropaganda avslöjas som inkorrekta.
  • SpanskaFlugan
    puss skrev 2014-09-03 18:20:22 följande:
    Det finns det visst det, enligt FN.
    Har du en länk till det, vore intressant att läsa för jag har letat och hittar inget om något samarbete. Om de samarbetar är det ju en helt annan sak. 
  • SpanskaFlugan
    puss skrev 2014-09-03 18:58:15 följande:

Från fn.se

Förbjud rasistiska organisationer i Sverige!

Inför Internationella dagen mot rasism den 21 mars kräver Svenska FN-förbundet att regeringen uppfyller sina åtaganden i flera FN-konventioner och inför ett förbud mot rasistiska organisationer i Sverige.

I en debattartikel som i dagarna har gått till bland annat tidningar på orter som har haft problem med rasistiskt våld understryker FN-förbundets ordförande Aleksander Gabelic och generalsekreterare Bonian Golmohammadi att Sveriges regering måste leva upp till de FN-konventioner som man har ratificerat. Flera konventioner kräver ett förbud mot organisationer eller aktiviteter med rasistisk prägel.

? Sverige måste som framstående FN-land och FN-vän föregå med gott exempel och uppfylla kraven i de konventioner som regeringen har undertecknat. Det är viktigt för att folkrätten inte ska urholkas och för att Sverige med trovärdighet ska kunna kräva att andra länder respekterar de mänskliga rättigheterna, säger Aleksander Gabelic, ordförande i FN-förbundet.

? Sverige har vid flera tillfällen fått kritik från FN för att lagen om hets mot folkgrupp inte är tillräcklig i kampen mot den organiserade rasismen. Regeringen måste nu införa ett förbud mot rasistiska organisationer så som man har förbundit sig att göra, säger Aleksander Gabelic.

Ah, jag tror jag missförstod dig. Jag trodde du menade att det fanns ett samarbete mellan IS och Hizb och hade du hade en källa på det. Det där med FN har jag sett i flera dagstidningar sen SvP demonstrerade i Malmö häromveckan. Vet inte om jag håller med egentligen. Det finns många studier inom statsvetenskapen som pekar på att vår demokrati vinner på att vi får möjlighet att debattera dess legitimitet med extrema grupper. Medborgarna i demokratiska stater behöver hela tiden vässa sina argument för demokrati för att inte glömma varför demokrati är att föredra framför nazism eller någon annat extrem icke-demokratiskt styrelsesätt. Alf Ross skrev mycket om det efter nazisternas ockupation av Danmark.
Svar på tråden ISIS delar ut flygblad utanför stora moskén på Södermalm.