• puss

ISIS delar ut flygblad utanför stora moskén på Södermalm.

SpanskaFlugan skrev 2014-09-03 14:41:07 följande:
    Ja och det är ingen hemlighet. Det finns inget som förhindrar att de, eller Svenskarnas Parti för den delen, att använda demokratiska metoder för att nå sina mål. Personligen tycker jag både extremer är läskiga men i en demokrati har de rätt att argumentera för sin sak.

Men de är inte IS så att använda en bild på dem och hävda att IS delar ut flygblad på Södermalm är helt felaktigt.
    Det finns det visst det, enligt FN.
  • puss
    SpanskaFlugan skrev 2014-09-03 18:51:00 följande:
    Har du en länk till det, vore intressant att läsa för jag har letat och hittar inget om något samarbete. Om de samarbetar är det ju en helt annan sak. 
    Jag kan kolla runt lite
  • puss

Från fn.se

Förbjud rasistiska organisationer

Sverige måste följa FN:s rekommendationer och förbjuda rasistiska organisationer. Etnisk diskriminering och rasism är fortfarande stora problem och på vissa områden har läget till och med försämrats. Det konstaterar Svenska FN-förbundet i en rapport som presenteras i FN:s kommitté mot etnisk diskriminering i Genève på måndagen.

Inför ett förhör med Sverige i FN:s kommitté mot etnisk diskriminering på måndagen kritiserar Svenska FN-förbundet regeringens hantering av frågor som rör rasism och etnisk diskriminering. Utvecklingen har stått stilla och till och med gått tillbaka på vissa områden sedan den förra granskningen för fyra år sedan, konstaterar FN-förbundets ordförande Aleksander Gabelic:

? Bara genom att leva upp till sina åtaganden i olika FN-konventioner kan Sverige bidra till att stärka folkrätten. Regeringen måste ta fasta på den återkommande kritiken från både FN och frivilligsamhället och se till att svensk lagstiftning kommer i överensstämmelse med kraven i konventionen mot etnisk diskriminering, säger Aleksander Gabelic, ordförande i Svenska FN-förbundet.

I sin rapport föreslår FN-förbundet bland annat följande:

? Sverige måste följa FN:s rekommendationer och införa ett förbud mot rasistiska organisationer och deras propaganda.

? Rättsväsendet måste, för att garantera rättssäkerheten och vinna förtroende bland minoriteter, öka andelen anställda med utländsk bakgrund.

? Samernas rättigheter måste garanteras genom att Sverige undertecknar ILO-konventionen 169.

? Utsatta kvinnor i minoritetsgrupper måste få samhällets stöd.

FN:s kommitté mot etnisk diskriminering är en grupp av oberoende experter som granskar hur världens länder efterlever FN:s konvention mot etnisk diskriminering. 172 stater har anslutit sig till konventionen, som bland annat definierar begreppet diskriminering och olagligförklarar rasistiska organisationer. FN-kommittén tar i sitt arbete hjälp även av icke-statliga källor som presenterar sina synpunkter i så kallade parallellrapporter.

• puss

Från fn.se

Förbjud rasistiska organisationer i Sverige!

Inför Internationella dagen mot rasism den 21 mars kräver Svenska FN-förbundet att regeringen uppfyller sina åtaganden i flera FN-konventioner och inför ett förbud mot rasistiska organisationer i Sverige.

I en debattartikel som i dagarna har gått till bland annat tidningar på orter som har haft problem med rasistiskt våld understryker FN-förbundets ordförande Aleksander Gabelic och generalsekreterare Bonian Golmohammadi att Sveriges regering måste leva upp till de FN-konventioner som man har ratificerat. Flera konventioner kräver ett förbud mot organisationer eller aktiviteter med rasistisk prägel.

? Sverige måste som framstående FN-land och FN-vän föregå med gott exempel och uppfylla kraven i de konventioner som regeringen har undertecknat. Det är viktigt för att folkrätten inte ska urholkas och för att Sverige med trovärdighet ska kunna kräva att andra länder respekterar de mänskliga rättigheterna, säger Aleksander Gabelic, ordförande i FN-förbundet.

? Sverige har vid flera tillfällen fått kritik från FN för att lagen om hets mot folkgrupp inte är tillräcklig i kampen mot den organiserade rasismen. Regeringen måste nu införa ett förbud mot rasistiska organisationer så som man har förbundit sig att göra, säger Aleksander Gabelic.

• puss
    Krixx skrev 2014-09-03 19:13:50 följande:

Men FN skriver inte på Avpixlat så det räknas nog inte som en pålitlig källa...

Antagligen nåt sånt ja.
  • puss
    SpanskaFlugan skrev 2014-09-04 19:49:49 följande:
    Ah, jag tror jag missförstod dig. Jag trodde du menade att det fanns ett samarbete mellan IS och Hizb och hade du hade en källa på det. Det där med FN har jag sett i flera dagstidningar sen SvP demonstrerade i Malmö häromveckan. Vet inte om jag håller med egentligen. Det finns många studier inom statsvetenskapen som pekar på att vår demokrati vinner på att vi får möjlighet att debattera dess legitimitet med extrema grupper. Medborgarna i demokratiska stater behöver hela tiden vässa sina argument för demokrati för att inte glömma varför demokrati är att föredra framför nazism eller någon annat extrem icke-demokratiskt styrelsesätt. Alf Ross skrev mycket om det efter nazisternas ockupation av Danmark.
    Aha. Jag svarade på det här påståendet:

" Det finns inget som förhindrar att de, eller Svenskarnas Parti för den delen, att använda demokratiska metoder för att nå sina mål." Svaret är alltså jo, det finns det.
Svar på tråden ISIS delar ut flygblad utanför stora moskén på Södermalm.