• Soldotter

Får jag inte bestämma någonting?

Var på dopsamtal idag vilket gjorde mig besviken och känner att jag inte vill döpa min lilla längre..

Allt kanske har ändrat sig sedan 2005 då jag var med på dopsamtal senast.. men då fick iaf min mamma bestämma vilket "upplägg" de skulle ha med psalmer osv så jag var inställd på att få komma med mina önskemål och få planera mitt barns dop.. Men inte!! Prästen har bestämt allt och frågade inte vilka psalmer eller något sedan fick jag reda på idag att ett barn TILL ska döpas under samma ceremoni.. Meddelar man inte sådant så man kan ställa in sig?! :O

Men min fråga är om jag änns ska försöka prata med prästen om att jag är missnöjd och att det inte alls känns bra eller om jag bara ska finna mig i att han bestämmer allt.. förstår att han har sina punkter att prata om! Men jag vill inte ha psalmer som han tycker är fina utan vilka JAG tycker är fina till MITT barns dop!

Förstår ni hur jag tänker? Vad fick ni bestämma och inte bestämma? allt känns bara som ett fiasko :( HJÄLP!

• Svar på tråden Får jag inte bestämma någonting?
  • Fjärilslarv

Helt rätt tänkt, man ska inte döpa barn, för det är ju en religiös handling som barnet inte kan välja själv. Ha en namngivningsfest istället.

• Jesssssica

Låter märkligt. Sonen döptes 2012 och då fick vi minsann bestämma allt. Hör med en annan kyrka?

• faithfully

Byt präst, eller önska de psalmer du vill ha. Vi fick välja psalmer. Om han motsätter sig detta är det ju konstigt, vi fick välja lite bibeltexter och sånt också.

• Anonym
    Fjärilslarv skrev 2014-09-03 16:41:19 följande:

Helt rätt tänkt, man ska inte döpa barn, för det är ju en religiös handling som barnet inte kan välja själv. Ha en namngivningsfest istället.

Barnet får inte heller bestämma vilka kläder hen ska ha, eller vilken tid barnet ska gå och sova. Det gör föräldrarna. När barnet blir tillräckligt stort, då får barnet bestämma själv !
  • Fjärilslarv
    Anonym skrev 2014-09-03 16:42:50 följande:
    Barnet får inte heller bestämma vilka kläder hen ska ha, eller vilken tid barnet ska gå och sova. Det gör föräldrarna. När barnet blir tillräckligt stort, då får barnet bestämma själv !
    fast ett dop kan man aldrig ta tillbaka och det är en väldigt skillnad att tvinga på sitt barn sin religion och tvinga dem att gå och lägga sig.....
  • Nyfiken gul

du ska ringa tillbaka till prästen och förklara att du kände dig överkörd. Jag tror inte det var med mening han gjorde så utan för att det är ett dop till och kanske tyckte det kunde vara "praktiskt" med dom förslag han gav till er. 

Fortfarande är dopcermonin er personliga o privata. 

Ring prästen och påtala dina önskemål.   Att det är ett barn till som ska döpas samtidigt kan du kanske inte göra något åt , du kanske kan fundera på att byta dag eller tidpunkt i så fall om det inte känns okej med ett barns dop till. Annars är det brukligt att barndop sker tillsammans med andra. 

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Anonym (Jo)
    Fjärilslarv skrev 2014-09-03 16:45:09 följande:
    fast ett dop kan man aldrig ta tillbaka och det är en väldigt skillnad att tvinga på sitt barn sin religion och tvinga dem att gå och lägga sig.....
    Det är inte särskilt svårt att gå ur svenska kyrkan..
  • Ogago

Gillar inte prällen dina förslag utan vill göra om det till sin egen dop-ceremoni så byt till en bättre präst som respekterar dina synpunkter. Dom står på kö för dej, dom vill gärna hjälpa dej, ring bara runt.

Han ska inte glömma varifrån hans lön kommer. Dom kommer inte från himlen utan från befolkningen.

• Fjärilslarv
    Anonym (Jo) skrev 2014-09-03 16:55:00 följande:
    Det är inte särskilt svårt att gå ur svenska kyrkan..
    öh ja det är inte utgången som är svår, utan själva dopet.... det går inte att ta tillbaka. Är du döpt så kan du inte av- döpa dig.
    Trodde jag var tydlig.....
  • Anonym (delaktig)

Självklart ska ni som föräldrar känna att ni är delaktiga i planeringen av dopet!

Dock kan det ju bli svårare att detaljstyra t.ex. psalmer om det är ceremonier där flera barn ska döpas samtidigt. Å andra sidan så tycker jag verkligen att prästen borde ha informerat er om att det inte är en enskild dopceremoni.

Som jag har förstått det så är det olika från församling till församling huruvida dopen är enskilda eller ej. En del församlingar lägger dessutom in dop i de vanliga gudstjänsterna, och då blir det ju ännu mindre "privat". 

Har nyligen kontaktat vår församling, och de har endast enskilda dop. Men jag vet att andra kyrkor här omkring gör på annat sätt.

• Anonym (ll)

Jag antar att ni känner prästen väl? Så Säg som ni känner bara. detta är ju er stund att inviga ert barn i den kristna tron, en början på den kristna uppfostran.

• Soldotter

Tack för svar!

"Problemet" är det att dopet är om 1 månad exakt imorgon och inbjudningarna är skickade vilket känns sådär att ringa runt och säga att det blir "ombokat" .. Jag har redan gjort det en gång för att kyrkan jag hade först skulle jag få dela ceremonin med 2 barn till vilket jag inte ville.. Och då hittade jag denna kyrka där det var max ett barn till som fick döpas och fick då reda på att det inte brukar vara ett barn till, så med största chans skulle jag få ha mitt dop ifred..

Men att få reda på att det kommer att vara ett barn till 1 månad innan dopet känns skit. OKEJ om den andra familjen pråmt måste döpa sitt barn just samma dag så fine! Men prästen kan väl informera mig än att jag ska behöva fråga?! Hade jag inte frågat så hade jag fått reda på det utanför/inne i kyrkan på dopdagen.. Skrikandes

• Anonym
    Anonym (ll) skrev 2014-09-03 17:22:10 följande:

Jag antar att ni känner prästen väl? Så Säg som ni känner bara. detta är ju er stund att inviga ert barn i den kristna tron, en början på den kristna uppfostran.

Nej vi träffade prästen för första gången idag...
  • Themis
    Fjärilslarv skrev 2014-09-03 16:41:19 följande:

+1
    If it is important to you, you will find a way. If not, you'll find an excuse. /unknown
  • fluu

Det är väldigt, väldigt vanligt att två döps samtidigt. Och jo, familjerna ska vara med och bestämma upplägget.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (Prästfrun)
    Nyfiken gul skrev 2014-09-03 16:48:31 följande:

Fortfarande är dopcermonin er personliga o privata. 

Ne, det stämmer inte. En kyrklig akt är inte "privat" och upp till varje familj att diktera. Prästen har en ordning att följa och även om man kan komma med önskemål så är prästen ansvarig för den gudstjänst som ett dop alltid är en del av (oavsett om det sker söndag förmiddag eller en tisdag kl. 15).

Dessutom är det fler än prästen som arbetar vid en förrättning; organist, kyrkvaktmästare osv vilket gör att församlingar behöver samordna tider då man kan erbjuda dop, begravningar, vigslar osv. Är det då fler dopfamiljer som berörs (för att man inte har utrymme/personella resurser för att erbjuda alla en enskild akt) är det ju ännu svårare att göra det superpersonligt. Men som någon annan skrev kan ju TS kontakta prästen och fråga hen om de och den andra familjen få välja varsin psalm i anslutning till dopakten.

Att dopet ofta sker i gudstjänsten handlar ju om att man döper barnet in i en gemenskap "Kristi kropp" och man vill visa på att barnet genom dopet blir en del av församlingen.

Är det en "personlig och privat" akt man vill ha så kanske en namngivningsceremoni är ett bättre alternativ, då kan man utforma den hur personligt och privat som helst.
  • Soldotter
    Helisa skrev 2014-09-03 17:06:02 följande:

www.svenskakyrkan.se/troochandlighet/fragor-och-svar-om-dopet

Tack! Gick in och läste och hittade detta:

Får man ha med egna dopdikter eller sånger vid dopgudstjänsten?

Ja, man får ha egna dikter och sånger vid dopgudstjänsten. Det finns en ordning för dopgudstjänsten. Den innehåller allt det som ett dop i Svenska kyrkan skall innehålla, men det finns utrymme för personliga tillägg. Samtala med den präst som ska döpa kring vilka dikter och sånger som ni önskar, så att de passar in i dopgudstjänstens helhet.

• Nyfiken gul
    Anonym (Prästfrun) skrev 2014-09-03 18:57:50 följande:
    Ne, det stämmer inte. En kyrklig akt är inte "privat" och upp till varje familj att diktera. Prästen har en ordning att följa och även om man kan komma med önskemål så är prästen ansvarig för den gudstjänst som ett dop alltid är en del av (oavsett om det sker söndag förmiddag eller en tisdag kl. 15).

Dessutom är det fler än prästen som arbetar vid en förrättning; organist, kyrkvaktmästare osv vilket gör att församlingar behöver samordna tider då man kan erbjuda dop, begravningar, vigslar osv. Är det då fler dopfamiljer som berörs (för att man inte har utrymme/personella resurser för att erbjuda alla en enskild akt) är det ju ännu svårare att göra det superpersonligt. Men som någon annan skrev kan ju TS kontakta prästen och fråga hen om de och den andra familjen få välja varsin psalm i anslutning till dopakten.

Att dopet ofta sker i gudstjänsten handlar ju om att man döper barnet in i en gemenskap "Kristi kropp" och man vill visa på att barnet genom dopet blir en del av församlingen.

Är det en "personlig och privat" akt man vill ha så kanske en namngivningsceremoni är ett bättre alternativ, då kan man utforma den hur personligt och privat som helst.
    jag jobbar inom kyrkan så det där är jag väl medveten om tack tack... 

jag bara menar att precis som en vigselgudstjänst så får man ha egna önskemål om sitt barns dop.   Det är inte prästens sak att bestämma vilka psalmer som ska sjungas tex. 
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
Svar på tråden Får jag inte bestämma någonting?