• hellomum

Bf Maj 2015

marriew skrev 2015-04-27 06:11:10 följande:

Jag var och handlade i förrgår men fick avbryta allt och kämpa mig ut till bilen med onda förvärkar. Var inge roligt att stå i affärn och pusta sig igenom värkar. Gick dock över efter en timme när jag tagit mig hem. Efter det har jag haft en ond värk och resten har varit som mensvärkar, molande men ibland lite värre.

Nu inatt har jag haft lite värre mensvärkar och väldigt ont i ryggen. Nu på morgonen är det ryggsmärtan som vägrar släppa.

Ska jag prova ta en alvedon kanske och hoppas att det släpper så jag kan sova lite? Jag undviker helst att ta alvedon och andra tabletter.

Jag är inte heller på att ta tabletter hur som helst. Men är det så att du är på gång, ta alvedon så att du får vila. Du behöver den energin senare ;)
  • hellomum
    Yonndax skrev 2015-04-27 19:02:20 följande:

Har en liten fråga till er som har en del förvärkar/SD.

Hur känns det när era små rör på sig?

Jag har inte några större mängder SD eller förvärkar nån enstaka då och då, men när min lilla rör på sig gör det något grymt ont. Magen blir stenhård och jag får andas igenom det. Avtar ju snabbt men ibland går det bak i ryggen oxå. Tror inte förlossningen är på g men jag hade det inte så när jag väntade sonen. Men det har varit så i snart 2 veckor.

Jag har samma. Detta är min tvåa och jag hade inte det med ettan. Tror inte heller det är på gång, men smärta vid rörelse och sten mage/lock down. Har MVC på torsdag, ska fråga om det då.
  • hellomum
    hellomum skrev 2015-04-28 00:20:20 följande:
    Jag har samma. Detta är min tvåa och jag hade inte det med ettan. Tror inte heller det är på gång, men smärta vid rörelse och sten mage/lock down. Har MVC på torsdag, ska fråga om det då.
    Bör dock tillägga att med förra förlossningen så kom jag in utan onda värkar och med öm stenmage och va öppen 6 cm, så en kan ju aldrig säga aldrig. Men som sagt, denna smärta när bebisen rör sig är ny för mig och inte samma känsla som förra.
  • hellomum
    Isabella93 skrev 2015-04-28 03:41:03 följande:

Hej.

När jag stod i duschen igår så kändes det helt plötsligt som att något rann ner för benen, jag kollade direkt men såg inget speciellt. kan det varit vattnet som gått? Har inte haft mer eller mindre SD eller värkar efter det.

Även om du har vatten avgång i duschen så märker du det, fostervattnet är "oljigare"
  • hellomum
    litetmoln skrev 2015-04-28 10:01:10 följande:

Börjar oroa mig inför förlossningen. Jag har väldigt snabba förlossningar där jag knappt känner av värkarna. Har haft som lite mensverk som kommer och går när jag öppnat mig och plötsligt kommer täta ondare värkar som stegras FORT. vid första förlossningen ringde vi in när jag hade 5 min emellan värkarna och det gjorde inte speciellt ont. Dom tyckte vi skulle vänta. Jag blödde även då och fick komma in för kontroll pga av det, som tur var. När vi kom in började jag krysta innan dom hann se hur öppen jag var.

Vid andra förlossningen hade jag smygande mensverk som snabbt slog över till värkar med ca 6 min emellan. Dom tyckte vi skulle ta det lugnt och vänta. Men vi valde att åka och efter 15 min fick vi ringa ambulansen och jag födde i den innan vi hann in.

Jag vet inte när jag ska åka denna gången? Vi har en timma bilväg till förlossningen också. Är orolig för att det kommer bli hemma denna gången. Min kropp säger inte ifrån ordentligt och BM på förlossningen tycker ju alltid att vi kan vänta en stund till.

Tjej 6 år. Tjej 2,5 år. Bebis BF 7 maj.
    Åk hellre in en gång för mycket. Du har gjort detta två gånger innan och har bättre koll på din kropp än BM. Jag kan tom tycka att de borde säga till dig att åk in vid minsta misstanke pga din historia.
  • hellomum
    Titt ut skrev 2015-04-28 16:57:36 följande:
    Jag har också långt till förlossningen, 1 tim. Jag nämde min orolighet till bm ang detta och hon sa åk in direkt när du känner att det är på gång. Vänta inte på att det ska vara vissa minutrar mellan värkarna som de säger på förlossningen. Lyssna på din kropp och är du minsta orolig och känner att du inte tycker lika som de på förlossningen så är det bara att åka in. Så kommer jag göra, jag tänker inte sitta och klockan värkarna, det kan gå fort på slutet.
    Exakt. De kan bara rekommendera att stanna hemma, de kan inte förbjuda. De är också människor på förlossningen som kan ha fel.
  • hellomum
    Isabella93 skrev 2015-04-29 15:02:34 följande:
    Nä, precis..inget rytmiskt. Igår kom det en gång på förmiddagen, och en gång på eftermiddagen, det låter som att man knäpper med fingrarna ungefär, fick likadant precis nu och efter fick jag direkt en värk..hmm! 
    Titt ut skrev 2015-04-29 12:48:52 följande:Den ända gången jag hörde en knäppning var när vattnet gick med mitt första barn. Kanske är fosterhinnan som är på väg att spricka? När har du bf?
    Aha..ojdå, jaa, det va faktiskt min första tanke då jag hört och läst att när vattnet går så blir det som ett "plopp" och vissa har till och med vaknat av det. Så jag tänkte att det går i steg för mig eller något?! Jag har bf 21 maj, men bebis har varit fixerad sen v. 32 och bm har sagt att den kan nog komma när som helst nu då den sjunkit ner helt och är redo för att komma ut, har även starkare och starkare värkar för varje dag som går. :)
    Vill inte vara tråkig, jag har haft knäppningar båda graviditeterna. Ingen gång med någon vattenavgång. Har googlat på det men inte fått några vettiga svar på vad det kan va. Allt från bebisens leder till luftbubblor? Men självklart har jag också hört folk som haft det vid vattenavgång, men det är ingen garanti.

Föresten sista april i morgon, sedan är det magisks Maj ;D
  • hellomum

Sista besöket hos BM innan planerat snitt. Allt såg bra ut. En vecka kvar till inskrivning och efter det 3 dagar till målgång. Jej!

• hellomum
    MorCaa skrev 2015-05-01 13:15:55 följande:

phpxx4KnA29051.jpg

Kl ett inatt gick vattnet och 05.52 föddes den här lilla gobiten! Vägde 3675g och var 51cm lång.. LYCKLIG!!

39+5

Grattis, verkligen först maj bebisen
  • hellomum
    Serah skrev 2015-05-05 01:16:40 följande:
    Men fy! Att gå så länge med den oron! De borde de ju förstå! Det skapar ju både stress för dig och barnet, precis som ovanstående skrivit.

Kräv som sagt en igångsättning imorgon! För både din och bebisens skull!

De bedömde ganska snabbt för igångsättning. Jag var in och fick göra ctg, sen två ul, en där bm kollade och sen en med läkare. På första ul'et var det ingen rörelse alls, efter lite buffande rörde sig endast fingrarna. Sen när läkarna kom rörde han en fot eller så. Men allt som allt var det väl 1timme efter jag kom in som beslutet togs.

Han kom iaf ut efter 21. Det var riktigt tufft om jag ska vara ärlig, men gu så skönt att han är ute nu!

Han är fortfarande väldigt medtagen och slö vilket oroar mig en hel del. Han har inte heller tagit tag om bröstet utan fick bli matad med tesked. Nu ska jag försöka sova lite innan barnläkaren kommer. Maken somnade på två sekunder. Haha får se hur det går för mig ;)

Håller även tummarna för er som gått över tiden att det kommer igång nu!
    Grattis till liten. Nu är han ute och du kan ha koll på honom ;) kram
  • hellomum

Inskrivning i morgon och snitt på måndag. Med förra barnet ville jag inte ha besök på BB och det fungerade bra, de flesta fick aldrig chansen till att fråga. Denna gång då vi vet att vi blir kvar längre och har specifik dag, har folk redan börjat säga/antyda att de vill/kommer hälsa på. Bara det att äldsta är hos farmor som jag inte heller vill ska komma (älskar min svärmor så det är inte det som är problemet;) Jag brukar inte ha svårt att säga nej, men just nu börjar jag gråta när jag tänker på att jag vill va ifred, med min partner och våra barn. Vet inte hur jag ska lägga fram det för nära och kära. Helt stänga av mobilen?

• hellomum

Lämnat dottern hos farmor och farfar. Middag med partnern. Ligger och vilar. Imorgon har vi sovmorgon och sedan är det dags för snitt. Känns helt overkligt att veta, vid den här tiden i morgon är vi tvåbarnsfamilj...

• hellomum

Planerat snitt i måndag. Hade väldigt mycket fostervatten, stora kärl som gick sönder. Förlorade 3l blod. Men lilltjejen kom ut hur fin som helst 50 lång, 3330 tung. Blir nog kvar till fredag. Sjukt overkligt med snitt, men även coolt när jag ändå kan jämföra med vaginalt.

• hellomum
    Blicka skrev 2015-05-13 17:39:41 följande:
    Grattis! Men oj vad mkt blod du förlorade. Har du fått nytt? Järntillskott? Jag förlorade lite över litern vid förra snittet o fick äta järntabletter efteråt.
    De sa att 1l är vad de anser vara "normalt" fick 4 påsar med någon vätska, 2 påsar med någon medicin som hindrar från förblödning Och dra ihop livmodern? Som jag inte har koll på. Och på det morfin dropp. Järnvärdet är förvånande bra, har ju extra blod som gravid. Dock har bristen påverkat min mjölk (som började redan i vecka 16) då kroppen prioriterar mig. Så bebisensblodsocker låg igår nere på 1.4 (min ok är 2.4) men nu har de koll på oss och det kommer vända. Borde få åka hem på fredag.
  • hellomum

Om det finns där du snittas, be om akupunktur med el dagarna efter. Fungerade hur bra som helst för mig och rörligheten.

• hellomum
    Blicka skrev 2015-05-14 15:47:04 följande:
    Jobbigt för er smile4.gif vad misstänker dom? Berätta om du vill.

Har en vecka till snitt. Inga känningar so far o så får det mer än gärna fortsätta! Barnvakterna kommer nämligen onsdag nästa vecka smile1.gif v 39 idag.
    @Blicka Om det finns där du snittas, be om akupunktur med el dagarna efter. Fungerade hur bra som helst för mig och rörligheten.
Svar på tråden Bf Maj 2015