Inlägg från: Anonym (MammaMu) |Visa alla inlägg
  • Anonym (MammaMu)

    Bf Maj 2015

    Anonym (V 8) skrev 2014-11-02 19:49:28 följande:

    Är i vecka 13, o går snart in i vecka 14 och måste fråga Er! Alla verkar känna så mycket, växtvärk hit och dit och illamående och fladder och magar som jäst.
    MEN jag har inte känt någonting alls hittills o börjar bli smått orolig..
    Jag har mått fantastiskt hela tiden, inte illamående ens en minut...
    Jag har ingen värk i magen, inget svullet alls, även om jag gått upp i vikt pga att jag äter mer..


    Ska till BM för andra gången på tisdag så ska väl fråga henne lite då, men jag är lite avis på alla som känner en massa...

    Jag väntar mitt tredje barn så borde ju känna allt mycket tidigare också tycker man.


    Samma här.
    Väntar andra och har inte känt mej spec gravid alls. Speciellt inte de senaste veckorna,har mått som vanligt men extra trött på eftermiddagarna.Förutom tröttheten, ingenting.

    Var på VUL i v.7 och såg ett hjärta så man får gå på det.

    De senaste dagarna har jag känt en liten bula på magen. Men bara om jag ligger aningens snett på rygg och in från höftbet, från båda håll. Så nu har jag kunnat andas ut lite då denna bula ine fanns förra veckan och ajg får anta att de är livmodern som växt.

    Men jag förstår din oro och du är inte ensam, känner precis likadant och funderar ibland om jag såg i syne på gravtesten.

    13+5
  • Anonym (MammaMu)
    Pyssilullan skrev 2014-11-29 08:21:46 följande:

    Fler som väntar tredje barnet o är i vecka 17? Men som varken har mage ell känner rörelser ?


    Inte tredje, men andra barnet och känner inget. Ser mest tjock ut och ibland på morgnarna kan jag känna en bula.

    Köpte mej en doppler för jag trodde de inte fanns nån där, men har hört hjärtljud så jag blev lugnare.
    RUL till veckan och är idag i v. 17+4
  • Anonym (MammaMu)
    Bebben84 skrev 2014-11-30 15:23:20 följande:

    Köpte en doppler idag som ska vara bland dom bästa på marknaden men hittar inte bebishjärtat :(. V16 och har moderkakan i framvägg. Borde jag inte hitta det?


    Vilken har du?
    Jag köpte Clearblue och det tar ett tag innan man hittar. Men kolla med BM om moderkakan kan var de som hindrar..
  • Anonym (MammaMu)
    livetiettnotskal skrev 2014-12-02 08:58:19 följande:

    På torsdag är det dags för RUL för oss. Är så nervös :) någon annan som har RUL denna veckan?


    Vi har tid för RUL i morgon, spännande!
    Vet inte om vi ska kolla kön, sambon vill men jag vet inte. Bestämmer mej nog där och då :)

    V 18+0 idag
  • Anonym (MammaMu)
    Kissemiss skrev 2014-12-12 19:40:46 följande:

    Bara jag som äter alldeles för mycket sötsaker? Julens fel haha. Vi har choklad överallt från kunder och idag finns det lussebullar i mängder. Livrädd för att bebin kommet väga 5 kilo när den ska ut :S Jag kan ju inte stå emot sötsaker.....


    Påverkas barnets vikt av vad man själv går upp?
    Med första ökade jag från 70 till över 110kilo. 10 Dagar över tiden kom en tjej på 3,5kilo.


  • Anonym (MammaMu)
    MorCaa skrev 2015-01-04 19:54:10 följande:

    Waaaah! "Råkade" köpa barnvagnen idag.. :/


    Vad blev de? Vi var och kollade igår :)
  • Anonym (MammaMu)
    Blicka skrev 2015-01-17 16:18:04 följande:

    Ngn som kan komma med tips/råd. Vi behöver syskonvagn o dörren in är 74 cm bred. Jag vill ha vändbara sittdelar. Provade bugaboo donkey idag o den verkar ju jättebra förutom att sittdelen kändes perfekt åt 1 1/2 åringen nu - alltså hur blir den om ett år?! Tänkte prova city select också men den var slut... Skönt för er som löst vagnsfrågan!


    http://www.emmaljunga.se/barnvagn/double-viking-735/
    73,5cm smal så den passar i dörren,dock inte världens största sittdelar. Men kanske nått att kolla in?
  • Anonym (MammaMu)

    Någon som ska söka graviditetspeng?
    Visst ska man skicka in gravidintyget man brukar få från BM? Var fyra år sen sist så minnet är inte med. Ska dit nästa vecka så kanske bäst att samla ihop alla papper och skicka allt på engång.

    Hur tänker ni andra om söka, vad jobbar ni med som ska söka?

  • Anonym (MammaMu)

    pco skrev 2015-01-25 22:34:05 följande:
    Japp moderskapsintyget ska skickas med. Själv jobbar jag inom vården då det innebär golvmoment, lyft, ensidigbelastning samt våld så jag har skickat in för två veckor sen så jag hoppas verkligen på det. Sen har jag fått extremt ont i ryggen varje dag, mer elr mindre beroende på vad jag gjort. Men alltid när jag jobbat. För ett tag sen så när jag kom hem på kvällen o skulle lägga mig så fick min man hjälpa till o vända mig i sängen då jag va så himla stel. Så därför ska jag i v träffa fn läkare för ev. Sjukskrivning. Men får väl se.

    ..sj då? Hur gör du? O vad jobbar du med?

    Titt ut: Ja moderskapsintyget ska skickas in till f-kassan så fort man får det. Främst för föräldrapenningen. Sen kan du ansöka om graviditetspenning men först måste du fråga din chef om att bli omplacerad. Om denne inte kan det så ska chefen fylla i blanketten "utlåtande från arbetsgivaren" som denne skickar in eller så kan du bifoga den blanketten i din ansökan.

    Jag har precis ansökt och väntar på beslut, jag ringde och frågade lite och då sa de på f-kassan att det är bra att skicka in i tid och att för närvarande är handläggningstiden över 30 dagar. Jag kommer få grav.penning precis som med mina andra två barn pga att jag jobbar i byggbranschen. Är sjukskriven nu sen två veckor tillbaka och fram till grav.penningen börjar i mitten av mars.


    OK då väntar jag en vecka till tills jag fått det och skickar in de på direkten då. Chefen har fyllt i blanketten så allt är klart, bara moderskapsintyget som saknas. Jag jobbar i butik så de blir en hel del lyft, bärande och vi står och går hela dagarna. Fick halv gravidpeng förra gången så hoppas på det även nu.


     


     

  • Anonym (MammaMu)
    Anonym (MammaMu) skrev 2015-01-26 07:32:14 följande:

    Titt ut: Ja moderskapsintyget ska skickas in till f-kassan så fort man får det. Främst för föräldrapenningen. Sen kan du ansöka om graviditetspenning men först måste du fråga din chef om att bli omplacerad. Om denne inte kan det så ska chefen fylla i blanketten "utlåtande från arbetsgivaren" som denne skickar in eller så kan du bifoga den blanketten i din ansökan.

    Jag har precis ansökt och väntar på beslut, jag ringde och frågade lite och då sa de på f-kassan att det är bra att skicka in i tid och att för närvarande är handläggningstiden över 30 dagar. Jag kommer få grav.penning precis som med mina andra två barn pga att jag jobbar i byggbranschen. Är sjukskriven nu sen två veckor tillbaka och fram till grav.penningen börjar i mitten av mars.


    OK då väntar jag en vecka till tills jag fått det och skickar in de på direkten då. Chefen har fyllt i blanketten så allt är klart, bara moderskapsintyget som saknas. Jag jobbar i butik så de blir en hel del lyft, bärande och vi står och går hela dagarna. Fick halv gravidpeng förra gången så hoppas på det även nu.


     


     


    OJ, blev lite fel när jag citerade er båda, men hoppas ni hänger med :)
  • Anonym (MammaMu)

    Ni som hostar lungorna ur er på nätterna, klyfta en lök och lägg i en skål med en liten skvätt vatten. Ställ breve sängen och sov sen. Ska tydligen funka riktigt bra.

  • Anonym (MammaMu)

    Här blir det en Emmaljunga Viking!


    Så smidig och lätt! Samt adapter så man kan ha babyskyddet på chassiet :)

  • Anonym (MammaMu)
    dita skrev 2015-02-05 21:47:09 följande:

    Tjejer hur har eran vikt legat vet att jag inte är ensam om det för jag har läst att några av er gått upp i vikt. Är i vecka 25 har ett sf-mått på 24 och har gått upp 7.5kilo :( känner mig enorm.


    Har gått upp 8kg sen inskrivningen i v9. Gick väl upp ca 4 till mellan produktionen av bebis och inskrivningsveckan, så tot 12kg mot min normalvikt.


    SF måttet låg på 27 så rätt stor mage men hade lika med första barnet.


    V. 24+2 vid mätningen av vikt och SFmått.


    V 25+3 idag.

  • Anonym (MammaMu)
    pco skrev 2015-03-02 21:40:23 följande:

    Måste fråga, vad har ni för blodgrupp? Jag fick veta mitt idag o har ingen aning om det är 'normalt' eller inte.

    .. Undrar oxå, ska ni gå sånhär föräldragrupp elr vad det nu heter?


    Min är  A rhd Negativ.
    Vi gick föräldragrupp med första barnet, väntar nu andra och känner att de inte är aktuellt. Men jag ångrar inte att vi gick med första, lärde känna fantastiska andra föräldrar :)
  • Anonym (MammaMu)
    pco skrev 2015-04-08 14:06:38 följande:
    Hehe okej det lät lite roligt faktiskt :p ..japp det med att dricka vet jag, hjälper tyvärr inte alltid här, har vart inne 3 svängar på fl o kollat att allt är bra, ursch hoppas man slipper det mer nu.

    En annan fråga, har du lagt upp din dagar på FK? Jag vet inte riktigt hur man ska göra då jag har graviditetspenning till 2maj och där emellan fram till BF får jag inga pengar (BF 13maj) och i och med att de räknar från 20:onde till 21 varje månad så säg att den kommer runt BF så får jag ju endast pengar för 7 dagar i hela maj elr om man t o m går över och hinner annars inte få nåt alls, så går det tyvärr inte för oss att riskera att inte få nåt alls. Så därför ska jag ta ut föräldradagar i förväg ( vilket jag egentligen inte vill) från 4maj men problemet är ju att de ändrat att man måste fylla i 'graviditet' eller 'ta hand om barn' och jag vill gärna fylla i så innan så jag vet att jag får pengar men gör jag det och har fyllt i graviditet och sen har den kommit och de på FK har godkänt det blir det lite problem, då man måste göra om det och de ska hinna godkänna detta. ., så hur gör du?

    Lägg in redan nu.
    Jag har bf 18 men kommer få snitt som kommer bli innan. Har gravidpeng till 7 maj och sen mellan 7-18 lagt in ansökan om föräldrapeng. Vet inte om jag skrev graviditet eller ta hand om barn, men det tror jag kvittar då det är samma peng man söker om. Har även sökt vidare från 18e maj till 20 juli för att ha det klart då de har viss handläggningstid. Gjorde detta för tre veckor sen och nu är det godkänt och klart.

    Är viktigast om barnet kommer mkt för tidigt, alltså om de kommer då du fortfarande får gravidpeng, då ska man säga till och byta det till föräldrapeng.

    Men ring in och fråga om du är osäker.

  • Anonym (MammaMu)
    Ciconiidae skrev 2015-04-08 19:13:09 följande:

    Ingen som tar ut semester i samband med hemgång? Jag tänkte ta ut 30 dgr och inte börja med föräldradagar förrän 1-2 mån (beroende på när bebis kommer) efter bf. Har inte sett ngn annan som tänkt så, har jag missat ngn nackdel som detta för med sig?


    JAg tar 1½ månad FL, sen en månad semester och sen FL igen efter semestern. Lägger semestern 21juni-20juli så de passar inmed FKs utbetalningsperioder :)


     Vår fyraåring har ingen dagisplats under sommaren, har gjort så av ekonomiska skäl.


     


    I vår kommun får baren gå 15 timmar/vecka när man är föräldraledig uppdelat på 3tim 5 dagar i veckan och under sommaren har de inte redigerad avgift. Då kommer de tre sommarmånaderna kosta oss ca 4000.- för tre timmar om dan, plus att sambon kommer ha semester 1½ månad och då måste hon ändå vara hemma med oss och bebisen. Och är de strålande sol sitter jag inte och skjutsar 1mil enkel väg för tre timar, så visa upp platsen under sommarmånadern.

    Därför tar jag min semester mitt i sommaren då de större barnet ändå kommer vara hemma med oss. Så kan sambon ta lite föräldradagar då om han vill ha längre semester och jag kan spara lite FLdagar till hösten.

  • Anonym (MammaMu)
    Ciconiidae skrev 2015-04-08 19:13:09 följande:

    Ingen som tar ut semester i samband med hemgång? Jag tänkte ta ut 30 dgr och inte börja med föräldradagar förrän 1-2 mån (beroende på när bebis kommer) efter bf. Har inte sett ngn annan som tänkt så, har jag missat ngn nackdel som detta för med sig?


    Fast när jag var gravid med första barnet gjorde jag som dej. Tog semester första månaden och sen FL.
  • Anonym (MammaMu)
    hellomum skrev 2015-04-18 21:01:22 följande:
    Det tror jag också. Brukar vara det normalt, men nu är det ett skämt. 3 veckor kvar till snitt.

    Tre veckor kvar till snitt här med!


    Vilken dag har du? Första barnet?

  • Anonym (MammaMu)
    hellomum skrev 2015-04-19 17:22:41 följande:
    11 maj på SÖS. 22 dagar kvar! Du,ra?

    7maj, 18 dagar kvar!


     

  • Anonym (MammaMu)
    hellomum skrev 2015-04-19 23:00:32 följande:
    Då har vi inskrivning. 2a barnet. Vilket sjukhus?
    Inskrivning? Ah, du menar den "poliklnisk inskrivining" eller va d den hette.. De var vi på förra veckan så nu är det bara att räkna dagar och vänta på kallelsen med tiden. SKa även lämna blod några dagar innan. Vi föder i Sundsvall, andra barnet :)
Svar på tråden Bf Maj 2015