• Frida8311

Bärsele!

Hej.
    Jag är ute efter en bärsele (ergonomisk) till min son som snart är en månad, han är rättså liten väger ca 3.3 kg.
    Både jag och sambon är runt 1.75cm.

• Svar på tråden Bärsele!
  • ollejoha

Vi gillade Ergobaby's selar bättre än Babybjörn. De sitter närmare kroppen och barnet hänger inte i grenen lika mycket.De sitter bekvämare på nå sätt. Det finns inlägg för nyfödda och små barn.

Fast Babybjörn har ju kommit med en del nya selar som påminner om Ergobabys. Så det är kanske på ett ut. Vi har också haft sjal att variera med, men vi gillar att bära. Sjal är på alla sätt bättre än sele när det gäller att bära,, men kanske tjorvigare att ta på innan man vant sig.

Vi hade originalmodellen:

www.babyjoy.se/92_ergobaby

• Anonym

Jag har en trikåsjal också som jag använder men min sambo tycker att det är jobbigt att få till det.

Min sambo är väldigt smal och jag har en hel del babyvikt kvar att tappa så funkar det ändå med selen eller behöver vi två olika?

• Anonym

Finns ju många ergonomiska bärselar. Vilken man väljer beror på vilken kroppsstorlek man har. Utifrån vad du beskriver tror jag absolut att en ergo skulle fungera fint. Sedan beror det även på vad man tycker om diverse inlägg som man behöver ha innan barnet har så långa ben att det kan sitta på den ordinarie sittytan. Ergons är rätt kylsigt och tjockt. Det finns selar som inte har något inlägg alls (som beco gemini), men då behöver man skaffa någon annan när barnet blir äldre. Och det finns selar med inbyggda inlägg som är tunna (som beco butterfly II eller manduca exempelvis - manducan passar dock inte smala bärare). 

Jag har mycket bärvana då vi är inne på tredje helburna barnet. Har burit i sele, trikåsjal, vävd sjal, ringsjal och meitai. Om jag enbart kört sele så hade jag nog kört på en bärsele utan inlägg som geminin eller en bärsele med ett tunt inlägg som butterfly II. Geminin passar som sagt framför allt små barn, men ofta behöver man investera i något rejälare ändå när de blir äldre om man vill fortsätta bära. 

• MrsNG

Jag har en BB och en nyinköpt Ergobaby 360 som jag är helt såld på! Kan bära min 8 kilos guldklimp hur länge som helst utan trötthet eller ryggont. Nackdelen är att ergobabyn är lite krångligare att få på än min BB. BB funkar korta sträckor men den är inte ergonomisk.

Svar på tråden Bärsele!