• Jättekul

Sjukdom

Hej,
    Har ett mindre företag.
    Har en arbetstagare som anmäler sig sjuk då och då.
    Hen har inte feber men känner sig krasslig. Har även sett hen väldigt mycket uppkopplad på nätet. 
    Fråga 1: Är man sjuk när man ej har feber?
    Fråga 2: Ska man hänga på nätet om man är sjukskriven?

Jag efterfrågar inte vad man tycker utan vad säger lagen?
    Jag vet att man kan sätta in förstadagsintyg men vill undvika det.

• Svar på tråden Sjukdom
  • Harvester

Det finns ingen definition på vad som är sjukdom eftersom det finns så mycket olika sätt man kan vara sjuk på.

Beträffande nätet är det klart man får surfa, nåt ska man väl göra när man är strandad i sängen/soffan.

Tvivlar du på om personen är sjuk måste du nog tyvärr konfrontera denne och kräva intyg från första dagen.

• Kjell2

Lagen säger ingeting. Är man för sjuk för att jobba kan man vara sjukskriven. Jag har varit sjukskriven med ryggont, ingen feber. Kunde  inte röra mig. Låg mycket och surfade och var i övrigt fullt frisk.

Du får i första steget ta ett snack med den anställe och i nästa kräva förstadags intyg. Mest för den anställdes skull, så det inte uppstår misstankar och skitsnack  bland kollegorna.

• IsDimma

Klart man kan vara sjuk utan feber.

Och ja, är man hemma så blir det mycket surfande, även för mig när jag är hemma sjuk. Kanske inte vid bihåleinflammation, då brukar det vara lugnt på surffronten dom första dagarna med värst huvudvärk.

• Jättekul

Ryggont är en sak. Det uppstår inget skitsnack bland kollegorna.

Själv anser jag att om man sjukskriver sig för att man är för sjuk för att jobba har man troligtvis feber om det handlar om förkylning. Om man då ligger i soffan och surfar hela dagen (i princip) sin första sjukdag blir jag iaf förvånad. Förväntar mig att man sover den första dagen eftersom man är för sjuk för att gå till jobbet. Sen kan jag förstå att man återhämtar sig kanske andra och tredje dagen av sjukdomen och att man då surfar då och då.

• Kjell2
    Jättekul skrev 2014-09-04 10:35:12 följande:

Ryggont är en sak. Det uppstår inget skitsnack bland kollegorna.

Själv anser jag att om man sjukskriver sig för att man är för sjuk för att jobba har man troligtvis feber om det handlar om förkylning. Om man då ligger i soffan och surfar hela dagen (i princip) sin första sjukdag blir jag iaf förvånad. Förväntar mig att man sover den första dagen eftersom man är för sjuk för att gå till jobbet. Sen kan jag förstå att man återhämtar sig kanske andra och tredje dagen av sjukdomen och att man då surfar då och då.

Gör nått! Du är chef så ditt ansvar.
  • Fjärilslarv

Varför skulle man inte kunna vara sjuk utan feber?

• 130303

Väldigt konstig fråga, självklart kan man vara sjuk utan att ha feber. Det finns en mängd sjukdomar och symtom som gör att man inte orkar med att jobba. Men som inte involverar feber.

Hur ofta är personen sjuk, så att man får ett hum om hur det ligger till.

Vad det gäller att surfa förstår jag inte riktigt varför man inte skulle kunna/få göra det. Kolla på TV och surfa är det enda jag brukar göra när jag är sjuk i alla fall. Kan aldrig sova på dagtid. Om jag inte har väldigt hög feber i så fall.

Hur vet du att din anställda surfar mycket?

Svar på tråden Sjukdom