• cosinus

Barn med astma

Måste börja med att påpeka att jag har kontaktat sjukvården, väntar på blodprov på allergisk astma (och allergi för räkor och lite annat) och bollen är i rullning men jag vill ändå höra era erfarenheter.

Har en son på 8 år som har vissa lindriga matallergier. Det kliar i halsen av nötter/mandel och skaldjur t ex. I våras när björkpollen var som värst kliade det i ögonen och han hade huvudvärk och blev bättre av receptfri medicin.

Vi har under en längre tid märkt att han är orkeslös när han tränar - för det mesta. Ibland har han energi men av alla fotbollsmatcher han spelar i år har han haft energi 2 olika dagar. I övrigt går han mycket på planen. Är även håglös hemma och jag tycker han har dålig vardagsork. Kan ta honom 2 kvarter innan han lyckas prata en mening utan att flämta efter att vi cyklat upp för en backe.

Blir han lite förkyld (så lite snor att man knappt ser det räcker) hostar han frenetiskt när han anstränger sig, han kan verka helt frisk i övrigt men hostar så han inte hinner andas om han springer (hans ord)

För några helger sen var han sådär lite småsnorig men ändå ok i övrigt och han är en sån som snorar stor del av vintern så han fick prova spela. Efter en halvlek var han helt färdig (och då hade han ändå inte sprungit mycket) men hostade och hostade och var ledsen för att han upplevde det som en klump i halsen.

I veckan var han återigen småsnorig, inget som märks i vardagen, han busade med lillebror och hoppade studsmatta så vi provade träna. Då hade jag precis fått utskrivet en bricanyl (inhalator) av läkaren i vänta på blodprov och hon tyckte vi kunde prova med en dos innan träning och se om det blev bättre. Så han fick prova. Orkade med halva träningen utan att maska men iofs relativt lugna övningar. Sen bara tvärvände det. Från ingenstans kom han och hostade så han nästan kräktes (dock inte slemhosta utan tom torr hosta). Det pep/väste på inandning (första gången jag hört detta och lät precis som när han får riktigt jobbigt att andas vid falsk krupp) och på utandning hostade han nästan ofelbart. Fick honom att lugna ner sig och eftersom jag hade bricanylen i fickan fick fick han en till dos. Efter 10 min var han med igen men ville stå över stafetterna på slutet (fick han givetvis)

Var det en ren slump att det kom så plötsligt när han fått bricanyl innan eller gjorde den att han orkade lite mer än han gjort annars ett tag för att sen få ett rejält bakslag? Tidigare har jag mer upplevt att det kommit smygande och oftast stannat vid hostningar.

Svar på tråden Barn med astma