• annapannajohansson

Aktiv bebis om nätterna, hjälp och råd?

Jag kan inte sova lugnt om natten, för min son ligger aldrig lugn och stilla i sömnen om natten. Han sparkar, ålar och fäktar med ben och ibland armarna, ljud för sig har han också! Han är idag 4 veckor och har i princip gjort så här sedan han kom. Han har upp till nu legat i sitt babynest mellan mig och sambon och nu de senaste nätterna bredvid mig. Han somnar alltid lugnt och fint även om "nattningen" tar tid och vi har en bebis som hemskt gärna inte vill missa en sak här i livet, nerläggning då han inte sover ordentligt är som att börja om från ruta ett. Fint, stilla och lugnt och han ser ut att finna ro men sedan efter en stund börjar han...
    Gråter aldrig om nätterna, ammar honom och han somnar snabbt om efter rapning och blöjbyte och sedan börjar allt om...
    Någon som känner igen sig?

• Svar på tråden Aktiv bebis om nätterna, hjälp och råd?
  • pmb

Japp. Har en liten dam på snart 4 veckor som låter som nåt från jurassic park när hon sover Har gått ifrån babynest, antingen sover hon på mig eller snett ut från mig (så hon inte ska rulla för nära), då ligger hon stilla (iaf tills hon börjar bli hungrig varannan timme ). Bara att stå ut, det blir bättre även om det tar tid, jag lovar! Har en son på 2 år och han höll igång på nätterna ganska länge. Nu sover han dock mest hela natten även om han fortfarande låter och rör sig i sömnen.

• trolliz

Men va? En sån liten kan man ju knappt styra över ännu. Man får ju ta det som det kommer. Jag sov och ammade samtidigt, funkade finfint.

Nu är min son tio månader och vill festa loss när vi ska lägga oss... en helt annan femma än en liten spädis.

• Limaliie

Japp vår 4-veckors håller på likadant. Men hon har också magknip och mest troligt mjölkproteinallergi också vilket gör det värre.

• lövet2

Nyfödda ligger inte tysta och stilla när de sover. De rör sig, grymtar, fäktar och har sig, och det är precis som det ska vara. De ska inte ner i djupsömn som vuxna gör, utan de sover ytligt och vaknar ofta för att fylla på förråden. Helt normalt!

Jag vet att BVC brukar tjata om sovrutiner, men min erfarenhet är att de där rutinerna mest ställer till det så länge det rör sig om spädbarn. Hos oss har barnen somnat när det passat och där det passat medan de varit riktigt små, och vi har varken kollat klockan eller räknat timmar. På det viset har vi alla kunnat slappna av bättre och framförallt har ungarna varit nöjda och sovit bra.

• faithfully

Vår son somnar ensam eller somnar under nattningen och sover då i spjälsäng sedan födseln. Det som har hänt sedan är dock att jag är så sjukt trött att jag somnar med honom när jag ger mat på natten och glömmer lägga tillbaka honom, detta har eskalerat och 9 nätter av 10 sover han med mig.

Lägger jag tillbaka honom i spjälsängen sover han 3-4 timmar i sträck.
    Ligger han hos mig så snuttas det och tuttas och han gnyr och sparkar och fäktar. En gång i timmen ska det tuttas/bytas blöja/ges napp eller annat.

För oss verkar det handla om att vi stör varandra.

Försöker intala mig om att jag ska vara piggare inför varje natt så jag kommer ihåg att lägga tillbaka honom i spjälsängen...

• Natulcien
    lövet2 skrev 2014-09-04 23:18:10 följande:

Nyfödda ligger inte tysta och stilla när de sover. De rör sig, grymtar, fäktar och har sig, och det är precis som det ska vara. De ska inte ner i djupsömn som vuxna gör, utan de sover ytligt och vaknar ofta för att fylla på förråden. Helt normalt!

Jag vet att BVC brukar tjata om sovrutiner, men min erfarenhet är att de där rutinerna mest ställer till det så länge det rör sig om spädbarn. Hos oss har barnen somnat när det passat och där det passat medan de varit riktigt små, och vi har varken kollat klockan eller räknat timmar. På det viset har vi alla kunnat slappna av bättre och framförallt har ungarna varit nöjda och sovit bra.

Svar på tråden Aktiv bebis om nätterna, hjälp och råd?