• linn74

Sjuk i skolan, vilka regler?

Hej, dottern har precis börjat förskoleklass o när vi började dagis fick vi papper vad som gällde vid sjukdom, typ när ska man vara hemma vid feber, en feberfri dag hemma o efter magsjuka mm.
    Nu vid skolstart ingen sådan info.
    Men då antar jag det är liknande, givetvis är det ju så vid magsjuka, men jag tänker vid tex feber.Om erat barn har feber en dag o dagen efter har feber på fm o verkar sedan pigg.Om barnet sedan är  feberfri dagen därefter, få barnet gå den feberfria dagen till skolan eller är det allmänt en feberfri dag hemma som gäller???

En fråga till, hur har ni det med sjukanmälan i skolan? Här på föräldramötet fick vi veta att vi ska ringa varje sjukdag och anmäla att barnet är sjukt.Måste ni oxå ringa varje dag? På dagis var det sjukanmäla o sen friskanmäla.
    /L.

• Svar på tråden Sjuk i skolan, vilka regler?
  • Honungsblomman

Jag följer aldrig några sådana regler (förutom vid magsjuka). Det är så olika från fall till fall. Man kan inte ha några exakta regler. Man får se till allmäntillståndet och använda sitt sunda förnuft. ;)

• K med lilla E

Jag följer endast reglerna om magsjuka, annars gör jag en egen bedömning om min dotter kan gå till skolan eller inte.

vi måste också sms:a varje sjukdag, detta pga att om barnet är sjuk ena dagen, går till skolan nästa dag och inte kommer fram av en eller annan anledning så måste personalen veta om barnet är hemma eller inte. De är supernoga med att ringa föräldrarna om barnet förväntas komma och inte kommit en halvtimma/trekvart in på första lektionen. Känns oerhört tyggt att veta att det detta funkar!

• cosinus

Har aldrig ens funderat över saken, det brukar ge sig för mina barn har sällan feber och när de väl har det så är de inte friska och orkar igen föränn de haft en dag hemma feberfritt och vilat upp sig.

Magsjuka är ju 48 timmar som gäller.

Vi ringer och sjukanmäler och sen friskanmäler eller följer barnet till skolan igen, vi gör detta till fritids för små barn och via ett datasystem för äldre barn.

• glassen

Vid magsjuka gäller så klart 48-timmarsregeln, men vid feber så kör vi inte med en feberfri dag. I skolan är det ju skolplikt så det blir lite annorlunda, men jag tror knappt sonen haft feber någon gång sen han började skolan heller.
    Ja, vi får sjukanmäla varje dag. Ett bättre system tycker jag än som i förskolan, när man dagen innan ska avgöra om barnet kan gå dagen efter och friskskriva.

• pigglet

Vi kör på samma regler som i förskolan, dvs 48 timmar vid magsjuka och 1 feberfri dag hemma. För mig känns det självklart, blir faktiskt förvånad att ingen annan i tråden låter barnet ha en feberfri dag. Någon skrev att den feberfria dagen får barnet vara i skolan, men om hela dagen kommer vara feberfri vet man ju inte förrän i efterhand?
    Skolplikt, visst. Men nog kan man unna barnet att få pigga på sig ordentligt innan det ska vara på skolan med allt vad det innebär av gympa, ute på raster, hög ljudnivå, krav på att orka koncentrera sig osv.

• pigglet

Vi sjukanmäler första sjukdagen, och friskanmäler samma dag som barnet går tillbaks till skolan.

• Honungsblomman
    pigglet skrev 2014-09-04 20:31:47 följande:

Vi kör på samma regler som i förskolan, dvs 48 timmar vid magsjuka och 1 feberfri dag hemma. För mig känns det självklart, blir faktiskt förvånad att ingen annan i tråden låter barnet ha en feberfri dag. Någon skrev att den feberfria dagen får barnet vara i skolan, men om hela dagen kommer vara feberfri vet man ju inte förrän i efterhand?

Skolplikt, visst. Men nog kan man unna barnet att få pigga på sig ordentligt innan det ska vara på skolan med allt vad det innebär av gympa, ute på raster, hög ljudnivå, krav på att orka koncentrera sig osv.

Börjar man dagen pigg och kry, och sedan degar ihop i skolan under dagen, så får man väl avbryta skoldagen och gå hem då.

Oftast är det ju dock lättare att avgöra sådant när det gäller äldre barn.
  • cosinus
    pigglet skrev 2014-09-04 20:31:47 följande:

Det var lite det jag menade att det löser sig själv.

Mina är alltid om de har feber som sämst på kvällen och har de feber kvällen innan skickar jag ju inte iväg dem på morgonen och då blir det ju per automatik en feberfri dag.

Tror aldrig jag varit med om att ungarna varit febriga på fm för att sen vara kärnfriska på kvällen, utan oftast vaknar de rätt ok och så kommer febern smygande under dagen och första dagen man då märker att den inte kommer kan man börja överväga skola dagen efter.
  • linn74

Tack för svar hittills.
    Idag var vi på vc då halsen gjort oxå, virus.
    iaf så pratade jag lite med läkaren som var av åsikten, gå mest på allmäntillståndet vid tex snuva o feber(inte magsjuka så klart...) O har hon lite feber men är pigg så är det okej att gå till skolan...jag blev jätteförvånad över det...Det var inte alls tal om en feberfri dag hemma utan han menade på att finns orken ska man gå o blir man sämre så hör ju skolan av sej sa han o det är ju rätt att de hör av sej, men just det där med feberfri dag hemma sa ju dagis som regel, just oxå för att tempot är högre o man ska orka med det en hel dag.
    Just nu känner jag att en feberfri dag hemma känns bäst.Det där med att sjukanmäla dagligen fick jag höra från skolan berodde på att de vill vara säkra på att alla kommer dit som ska komma så inget hänt barnet, då ringer de om barnet inte kommit dit, därför vill de dagligen ha sjukanmälan. Bra iofs. mest rädd att man ska glömma det,men men då lär de ju ringa...
    Skolplikt ja, men vad jag hört är det inte det i förskoleklass som dottern går i o oavsett ska hon så klart ha orken att gå,men mest nyfiken på hur ni andra tänker o gör eftersom det är första skolbarnet vi har...
    /L

• cosinus
    linn74 skrev 2014-09-05 12:44:24 följande:

Tack för svar hittills.
    Idag var vi på vc då halsen gjort oxå, virus.
    iaf så pratade jag lite med läkaren som var av åsikten, gå mest på allmäntillståndet vid tex snuva o feber(inte magsjuka så klart...) O har hon lite feber men är pigg så är det okej att gå till skolan...jag blev jätteförvånad över det...Det var inte alls tal om en feberfri dag hemma utan han menade på att finns orken ska man gå o blir man sämre så hör ju skolan av sej sa han o det är ju rätt att de hör av sej, men just det där med feberfri dag hemma sa ju dagis som regel, just oxå för att tempot är högre o man ska orka med det en hel dag.
    Just nu känner jag att en feberfri dag hemma känns bäst.Det där med att sjukanmäla dagligen fick jag höra från skolan berodde på att de vill vara säkra på att alla kommer dit som ska komma så inget hänt barnet, då ringer de om barnet inte kommit dit, därför vill de dagligen ha sjukanmälan. Bra iofs. mest rädd att man ska glömma det,men men då lär de ju ringa...
    Skolplikt ja, men vad jag hört är det inte det i förskoleklass som dottern går i o oavsett ska hon så klart ha orken att gå,men mest nyfiken på hur ni andra tänker o gör eftersom det är första skolbarnet vi har...
    /L

Ja alltså jag kan väl inte svära på att mina inte varit i skolan någon dag vid feber, iaf inte den ena.

Han tål ruskigt mycket feber utan att krokna så när jag börjar tycka han är lite stillsam har han oftast över 39.

Jag tempar ju inte ungarna om jag inte tror de har feber och då är det ju för att de är slöa och varma så annars vet jag inte och då får de ju gå till skolan om de är normalpigga.

Men att skicka iväg en unge till skolan som jag vet har feber det skulle inte hända. För börjar de dagen med feber brukar de krokna rejält på em.
  • Honungsblomman
    cosinus skrev 2014-09-05 14:43:24 följande:
    Ja alltså jag kan väl inte svära på att mina inte varit i skolan någon dag vid feber, iaf inte den ena.

Han tål ruskigt mycket feber utan att krokna så när jag börjar tycka han är lite stillsam har han oftast över 39.

Jag tempar ju inte ungarna om jag inte tror de har feber och då är det ju för att de är slöa och varma så annars vet jag inte och då får de ju gå till skolan om de är normalpigga.

Men att skicka iväg en unge till skolan som jag vet har feber det skulle inte hända. För börjar de dagen med feber brukar de krokna rejält på em.
    Samma sak med min son. Hans feber blir märkbar först kring 39,5 grader. Hans normaltemp är omkring 37 grader.
  • linn74

Hej
    Håller med att det låter konstigt...men han sa så... O jag tolkade det som att det var okej att gå med LITE feber så länge man har ork o allmäntillstånd är okej.
    Han poängterade att det är när febern går upp som man blir mer trött o påverkad.
    Men jag skulle inte känna mig bekväm med att skicka iväg henne med feber.
    På dagis var det som sagt en feberfri dag hemma, fick ju tom papper om det vid inskolning,men så blev jag just  osäker om det skulle vara en feberfri dag hemma, om ni andra kör med det systemet.

/L

• K med lilla E

Jag skulle aldrig låta mitt barn gå till skolan om jag visste att hon hade feber, konstigt råd tycker jag, hade jag inte följt.

Men det där med feberfri dag är ju lite olika, har man legat hemma med influensa och feber i en vecka så kanske man kan behöva vara hemma TVÅ feberfria dagar för att man är så trött. Men efter en vanlig liten sketen förkylning så kanske man visst kan gå till skolan så fort febern är borta. Det här kan väl inte var några problem att själv avgöra hemma? Det kan ju inte vara  förbjudet att skicka feberfria barn till skolan?

• sextiotalist

Vi har kört med allmäntillståndet. Om grabben har haft influensa eller någon förkylning med långvarig hög feber, då har det varit en feberfri dag hemma (det har jag även som vuxen tillämpat efter ett par bakslag)
    Magsjuka tror jag grabben bara haft en enda gång sedan han började skolan. Vanlig förkylning, när han varit pigg nog.
    Att skicka iväg med lite feber fungerar inte, han är som sin mor, blir utslagen direkt
    Vi måste anmäla varje dag

• En blå giraff

Barnets allmäntillstånd styr. Ett dagisbarn håller jag alltid hemma en feberfri dag. Men inte lika självklart med ett skolbarn som missar undervisning då hen är hemma. Är barnet pigg och mår bra så självklart blir det skola den dagen. Undantag magsjuka då man naturligtvis ska hålla på 48 timmar oavsett.

Vi måste ringa då barnet är sjuk och sedan då hen är frisk, inte varje dag.

• Liii

Jag som har ett väldigt infektionskänsligt barn där en vanlig förkylning oftast blir inläggning på sjukhus, men skolan trots det är superviktigt för tillfrisknandet uppskattar att mitt barna klasskamrater är hemma när de är synligt sjuka (feber, magsjuka 48 h, jätteförkylda osv).

Det är ju dock bra för alla, tror de flesta uppskattar att man försöker stoppa smittspridning.

• MxMeNow

Det är så olika från barn till barn. Min ena dotter ligger oftast på 37,4 medan min son och jag ligger kring 36,4. Så det där med feber är relativt.

Jag håller barnen hemma när allmäntillståndet är påverkat, febriga eller intr. Vid magsjuka är de hemma minst 48 timmar efter spya/diarré.

Svar på tråden Sjuk i skolan, vilka regler?