linn74 skrev 2014-09-05 12:44:24 följande:
Tack för svar hittills.
Idag var vi på vc då halsen gjort oxå, virus.
iaf så pratade jag lite med läkaren som var av åsikten, gå mest på allmäntillståndet vid tex snuva o feber(inte magsjuka så klart...) O har hon lite feber men är pigg så är det okej att gå till skolan...jag blev jätteförvånad över det...Det var inte alls tal om en feberfri dag hemma utan han menade på att finns orken ska man gå o blir man sämre så hör ju skolan av sej sa han o det är ju rätt att de hör av sej, men just det där med feberfri dag hemma sa ju dagis som regel, just oxå för att tempot är högre o man ska orka med det en hel dag.
Just nu känner jag att en feberfri dag hemma känns bäst.Det där med att sjukanmäla dagligen fick jag höra från skolan berodde på att de vill vara säkra på att alla kommer dit som ska komma så inget hänt barnet, då ringer de om barnet inte kommit dit, därför vill de dagligen ha sjukanmälan. Bra iofs. mest rädd att man ska glömma det,men men då lär de ju ringa...
Skolplikt ja, men vad jag hört är det inte det i förskoleklass som dottern går i o oavsett ska hon så klart ha orken att gå,men mest nyfiken på hur ni andra tänker o gör eftersom det är första skolbarnet vi har...
/L
Ja alltså jag kan väl inte svära på att mina inte varit i skolan någon dag vid feber, iaf inte den ena.
Han tål ruskigt mycket feber utan att krokna så när jag börjar tycka han är lite stillsam har han oftast över 39.
Jag tempar ju inte ungarna om jag inte tror de har feber och då är det ju för att de är slöa och varma så annars vet jag inte och då får de ju gå till skolan om de är normalpigga.
Men att skicka iväg en unge till skolan som jag vet har feber det skulle inte hända. För börjar de dagen med feber brukar de krokna rejält på em.