• jemo2014

    Byta hyresrätt mot bostadsrätt - hjälp!

    Hej,
    Vi har en hyresrätt i Stockholm, en liten lägenhet i ett attraktivt område. Vi väntar barn och behöver desperat större. Vi har haft annonser ute men inget förslag passar oss. Till slut kom vi i kontakt med en person som vill byta sin bostadsrätt mot vår hyresrätt. Vår "vinst" i det hela är att vi slipper budgivning samt mäklarkostnader, vi köper alltså inte under marknadspris så inget olagligt är på gång.

    Det verkar dock som en komplicerad affär? Meningen är att jag ska ringa hyresvärden imorgon och berätta om våra planer. Jag behöver hjälp med hur jag ska förbereda mig!
    Har googlat som en galning och vad jag förstår det som kan hyresvärden endast neka oss bytet om vi inte har "beaktningsvärda skäl" vilket vi absolut, i och med graviditeten, har. Vi vet även att personen vi ska byta med har god ekonomi och personens skäl till bytet är att hen får närmare till jobbet samt vill bo mindre/billigare.

    Så vad kan gå fel? Vad bör jag förbereda mig på? Hjälp! Är så nervös och vi vill verkligen detta! Tack!

  • Svar på tråden Byta hyresrätt mot bostadsrätt - hjälp!
  • Långbenopluto

    Skulle tro det blir i princip omöjligt, jag antar att er hyresvärd har en lång lista med folk som vill hyra som går före dom ni vill ska in.

  • Anonym (Bea)

    Som du själv ser i den text du har länkat till så kan det vara svårt att få igenom ett byte i praktiken om hyresvärden motsätter sig bytet. Det räcker med att hyresvärden kan peka på att det finns andra liknande bostäder som ni kan köpa istället för att genomföra bytet.

    Så det är viktigt att ni får hyresvärden med er. Fokusera på de skäl som du har angett i trådstarten när du pratar med hyresvärden. Ni behöver större bostad i och med tillökningen och den som ni byter med har god ekonomi och kommer närmre sitt arbete. Lycka till!

  • Anonym
    Anonym (Bea) skrev 2014-09-04 21:14:25 följande:

    Som du själv ser i den text du har länkat till så kan det vara svårt att få igenom ett byte i praktiken om hyresvärden motsätter sig bytet. Det räcker med att hyresvärden kan peka på att det finns andra liknande bostäder som ni kan köpa istället för att genomföra bytet.

    Så det är viktigt att ni får hyresvärden med er. Fokusera på de skäl som du har angett i trådstarten när du pratar med hyresvärden. Ni behöver större bostad i och med tillökningen och den som ni byter med har god ekonomi och kommer närmre sitt arbete. Lycka till!


    Tack!
    Har precis pratat med hyresvärden och han är otroligt misstänksam, jättejobbigt. Började ifrågasätta mig och min man, den tilltänkta hyresgästen osv. Han skulle i alla fall återkomma efter att ha samtalat med kollegor. Men jag känner mig inte så positiv just nu. Trist att bli ifrågasatt och misstänkliggjord på det sättet faktiskt :(
  • Anonym (Bea)
    Anonym skrev 2014-09-05 09:31:21 följande:

    Tack!

    Har precis pratat med hyresvärden och han är otroligt misstänksam, jättejobbigt. Började ifrågasätta mig och min man, den tilltänkta hyresgästen osv. Han skulle i alla fall återkomma efter att ha samtalat med kollegor. Men jag känner mig inte så positiv just nu. Trist att bli ifrågasatt och misstänkliggjord på det sättet faktiskt :(


    Jag kan tänka mig att hyresvärden misstänker att ni får köpa bostadsrätten billigare pga bytet. Kanske kan mäklaren hjälpa till och visa att ni köper lägenheten till marknadsmässigt pris? Eller så kan ni ta fram statistik eller exempel på hur mycket liknande bostadsrätter kostar? Eller var det något annat som du kände att hyresvärden var fundersam på?
  • Anonym (Tveksam)

    Problemet är väl just att man frångår marknadens "mekanismer" när en person som inte stått i kö, får överta ett förstahandskontrakt på en hyresrätt. Indirekt gör ju hen en väldigt stor vinst där också, oavsett att hen kanske gör vinst på sin försäljning.
    Så det är inte alls säkert att en graviditet är beaktansvärda skäl, jag skulle tro att din hyresvärd är i sin fulla rätt att neka. Ni har ju haft alla möjligheter att planera er boendesituation innan ni ens blev gravida, om man så säger.

  • Anonym
    Okej, nu har jag pratat med hyresvärden igen och behöver hjälp.
    Han sa att det inte är omöjligt och att jag ska skicka in en ansökan med ett personligt brev.

    I det personliga brevet ska jag ange:
    1. Våra beaktningsvärda skäl
    2. VARFÖR det är viktigt att byta just till DENNA bostad, varför vi inte köper en likvärdig på den öppna marknaden. Vi måste ha särskilda skäl till att vi vill ha just denna bostad. 

    Jag behöver hjälp med ett bra svar på nummer 2. 
    Ett skäl är att området ligger bra till för båda våra jobb, det ligger mitt mellan söder om stan och innerstaden. Området är barnvänligt och lägenheten ligger på bottenplan vilket vi vill ha. Även om det inte förekommer pengar under bordet finns det andra viktiga fördelar för oss:
    * Att säljaren och vi flyttar samtidigt, blir alltså inga dubbla hyror eller konstigheter.
    * Att säljaren vill flytta så snart som möjligt precis som vi, vi har ju tidspress i och med att ett barn är på väg

    Vad är BRA skäl?
  • Anonym
    Anonym (Tveksam) skrev 2014-09-05 11:28:42 följande:

     Ni har ju haft alla möjligheter att planera er boendesituation innan ni ens blev gravida, om man så säger.


    Det sista du skrev här nu var även hyresvärden inne på. Jag blev VÄLDIGT förolämpad av just den kommentaren. Alla har inte möjlighet att planera inför en graviditet, vissa blir gravida trots att det inte var planerat. Och vissa, som VI, har fått besked om att de inte kan få barn och ställt sig i kö till fertilitetsbehandling. Att vi blev gravida utan hjälp är en gåva, men absolut inget vi hade kunnat förutspå på något sätt. 
    Jag tyckte det var hemsk att bli misstänkliggjord på det sättet, dessutom med tanke på vår historia med barnlöshet svider det lite extra.
  • Anonym
    Anonym (Bea) skrev 2014-09-05 10:35:51 följande:
    Jag kan tänka mig att hyresvärden misstänker att ni får köpa bostadsrätten billigare pga bytet. Kanske kan mäklaren hjälpa till och visa att ni köper lägenheten till marknadsmässigt pris? Eller så kan ni ta fram statistik eller exempel på hur mycket liknande bostadsrätter kostar? Eller var det något annat som du kände att hyresvärden var fundersam på?
    Det lär hen absolut misstänka. 
    Men vi kan ju bevisa att så inte är fallet. Vinningen för oss är:
    1. Ingen budgivning, köper till "accepterat pris" (enl marknadsvärde)
    2. Snabbare inflytt/tillträde i och med att vi byter samtidigt
    3. Skippar dyra mäklarkostnader
  • Anonym (Tveksam)
    Anonym skrev 2014-09-05 11:45:55 följande:
    Det sista du skrev här nu var även hyresvärden inne på. Jag blev VÄLDIGT förolämpad av just den kommentaren. Alla har inte möjlighet att planera inför en graviditet, vissa blir gravida trots att det inte var planerat. Och vissa, som VI, har fått besked om att de inte kan få barn och ställt sig i kö till fertilitetsbehandling. Att vi blev gravida utan hjälp är en gåva, men absolut inget vi hade kunnat förutspå på något sätt. 
    Jag tyckte det var hemsk att bli misstänkliggjord på det sättet, dessutom med tanke på vår historia med barnlöshet svider det lite extra.
    Det har jag full förståelse för. Och jag skulle inte uttrycka mig så om jag var er hyresvärd. Men rent allmänt så tänker man ju så.
    Om du vänder på det så skulle vem som helst (i princip) utan moraliska skrupler kunna hävda detta eller precis vad som helst för att få sin vilja igenom.

    Jag och min familj köpte ett stort hus med massor av rum för barn. Sen fick vi bara ett. Just sayin...


  • jemo2014
    Anonym (Tveksam) skrev 2014-09-05 13:09:13 följande:
    Det har jag full förståelse för. Och jag skulle inte uttrycka mig så om jag var er hyresvärd. Men rent allmänt så tänker man ju så.
    Om du vänder på det så skulle vem som helst (i princip) utan moraliska skrupler kunna hävda detta eller precis vad som helst för att få sin vilja igenom.

    Jag och min familj köpte ett stort hus med massor av rum för barn. Sen fick vi bara ett. Just sayin...
    Kan vi byta då? Haha!
    Nä, jag förstår hur folk tänker. Det har jag märkt mycket väl under våra år av barnlöshet :) Känns bara utstuderat att vi skulle ha någon märklig långsiktig plan för att... lura nån?... genom att inte planera boende, flytta till etta och bli gravida? Är inte van att bli misstänkliggjord på det sättet!
  • Anonym (Tveksam)
    jemo2014 skrev 2014-09-05 14:54:00 följande:
    Kan vi byta då? Haha!
    Nä, jag förstår hur folk tänker. Det har jag märkt mycket väl under våra år av barnlöshet :) Känns bara utstuderat att vi skulle ha någon märklig långsiktig plan för att... lura nån?... genom att inte planera boende, flytta till etta och bli gravida? Är inte van att bli misstänkliggjord på det sättet!
    Haha, eller hur

    Jag tror absolut inte att det är utstuderat från er sida. Men alla är inte ärliga och det finns folk som kan säga/göra vad som helst (verkar det som) utan minsta betänkligheter. Jag hoppas ni får ett bra svar ifrån er hyresvärd och att det löser sig.
    Men jag kan också förstå om ni skulle få ett nej eftersom marknaden ser ut som den gör.
  • Grappa

    Kolla med hyresnämnden om ni kan få ut domar där folk vunnit liknande tvister och kopiera de argumenten.
    Lycka till!

  • Anonym (Justinianus)

    Ni ska alltså inte byta en hyresrätt mot en bostadsrätt eller en annan hyresrätt, utan köpa en bostadsrätt med motkrav att den som säljer bostadsrätten ska få överta er hyresrätt?

    Normalt sett har man goda möjligheter att byta sin hyresrätt mot en annan hyresrätt (även om hyresvärden av principskäl inte går med på det). I sista hand får man i de fall hyresvärden motsätter sig bytet avgöra frågan i hyresnämnden (Tillstånd ska lämnas, om hyresgästen har beaktansvärda skäl för bytet och detta kan äga rum utan påtaglig olägenhet för hyresvärden samt inte heller andra särskilda skäl talar emot bytet, se 12 kap 35 § jordabalken).

    Dock tror jag att det kanske inte kan anses vara ett 'byte' i egentlig mening att göra som ni har tänkt er, eftersom ni inte byter er lägenhet utan köper en annan. Därför tror jag inte att det är möjligt att genomföra ett byte annat än om 1. det sker genom ett 'rent' byte (dvs. utan att ni lägger pengar emellan) eller 2. hyresvärden går med på 'bytet'.

    Ni får helt enkelt se om ni kan få hyresvärden att gå med på att göra som ni tänkt er.

    Lycka till! 

  • Anonym
    Anonym (Justinianus) skrev 2014-09-07 00:31:28 följande:

    Ni ska alltså inte byta en hyresrätt mot en bostadsrätt eller en annan hyresrätt, utan köpa en bostadsrätt med motkrav att den som säljer bostadsrätten ska få överta er hyresrätt?

    Normalt sett har man goda möjligheter att byta sin hyresrätt mot en annan hyresrätt (även om hyresvärden av principskäl inte går med på det). I sista hand får man i de fall hyresvärden motsätter sig bytet avgöra frågan i hyresnämnden (Tillstånd ska lämnas, om hyresgästen har beaktansvärda skäl för bytet och detta kan äga rum utan påtaglig olägenhet för hyresvärden samt inte heller andra särskilda skäl talar emot bytet, se 12 kap 35 § jordabalken).

    Dock tror jag att det kanske inte kan anses vara ett 'byte' i egentlig mening att göra som ni har tänkt er, eftersom ni inte byter er lägenhet utan köper en annan. Därför tror jag inte att det är möjligt att genomföra ett byte annat än om 1. det sker genom ett 'rent' byte (dvs. utan att ni lägger pengar emellan) eller 2. hyresvärden går med på 'bytet'.

    Ni får helt enkelt se om ni kan få hyresvärden att gå med på att göra som ni tänkt er.

    Lycka till! 


    Nja... Vi ska alltså köpa en bostadsrätt där villkoret/motkravet är att säljaren vill överta en hyresrätt. 
    Det var bostadsrättsinnehavaren som kontaktade oss då hon behöver sälja pga olika anledningar, men inte har något annat boende. 

    Vi har kontaktat hyresvärden som tyvärr är mycket misstänksam, men ändå bad oss att skicka in alla papper. Vi kör helt med öppna kort och köper lägenheten i såna fall till marknadsvärde (värderat av mäklare samt jämfört med slutpriser i området). Det vi vinner på det är att vi slipper budgivning och det blir en snabb inflytt. Vi kommer självklart att skicka kopior på alla avtal och andra viktiga dokument till hyresvärden för att bevisa att det "gått rätt till". 

    Som sagt, vi skickar in alla papper i veckan så får vi se om hyresvärden går med på det. Det är absolut inte omöjligt, det är juridiskt korrekt byte vilket vi har dubbelkollat med både en jurist och en mäklare. Men visst, hyresvärden har sista ordet så att säga...

    Tack!
  • Anonym (mick)

    Min erfarenhet när det gäller byte hyresrätt mot villa/bostadsrätt är att det
    är svårt att få bytet godkänt. Alla värdar anar att svarta pengar är inblandade
    och nekar byte. Eller så ser man till att det tar så lång tid att det inte är
    intresant längre, ingen vill ju vänta ett halv år på besked..
    Även om du tar ärendet till hyresnämnden kan värden meddela den nya
    hyresgästen att även om dom vinner och nämnden godkänner bytet
    så skall lägenheten renoveras ( under tex 5-6 månader ) och att
    inflyttning inte kan ske innom närmsta tiden.

  • Anonym
    Anonym (mick) skrev 2014-09-08 10:19:25 följande:

    Min erfarenhet när det gäller byte hyresrätt mot villa/bostadsrätt är att det
    är svårt att få bytet godkänt. Alla värdar anar att svarta pengar är inblandade
    och nekar byte. Eller så ser man till att det tar så lång tid att det inte är
    intresant längre, ingen vill ju vänta ett halv år på besked..
    Även om du tar ärendet till hyresnämnden kan värden meddela den nya
    hyresgästen att även om dom vinner och nämnden godkänner bytet
    så skall lägenheten renoveras ( under tex 5-6 månader ) och att
    inflyttning inte kan ske innom närmsta tiden.


    Hej!
    Ja, jag har insett att det är krångligt! Vi kommer inte att gå vidare till hyresnämnden om det inte funkar tror jag. Vi har inte den tiden. Jag tror inte att de med flit kommer att dra ut på tiden, men jag misstänker att de inte kommer att godkänna föreslagna hyresgästen pga någon liten anledning de hittar. Då släpper vi helt enkelt det och går vidare! Känns redan nu som för jobbig process, men den är ju redan igång...

    Tack för svaret!
Svar på tråden Byta hyresrätt mot bostadsrätt - hjälp!