Inlägg från: Anonym (Tveksam) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Tveksam)

Byta hyresrätt mot bostadsrätt - hjälp!

Problemet är väl just att man frångår marknadens "mekanismer" när en person som inte stått i kö, får överta ett förstahandskontrakt på en hyresrätt. Indirekt gör ju hen en väldigt stor vinst där också, oavsett att hen kanske gör vinst på sin försäljning.
    Så det är inte alls säkert att en graviditet är beaktansvärda skäl, jag skulle tro att din hyresvärd är i sin fulla rätt att neka. Ni har ju haft alla möjligheter att planera er boendesituation innan ni ens blev gravida, om man så säger.

• Anonym (Tveksam)
    Anonym skrev 2014-09-05 11:45:55 följande:
    Det sista du skrev här nu var även hyresvärden inne på. Jag blev VÄLDIGT förolämpad av just den kommentaren. Alla har inte möjlighet att planera inför en graviditet, vissa blir gravida trots att det inte var planerat. Och vissa, som VI, har fått besked om att de inte kan få barn och ställt sig i kö till fertilitetsbehandling. Att vi blev gravida utan hjälp är en gåva, men absolut inget vi hade kunnat förutspå på något sätt. 
    Jag tyckte det var hemsk att bli misstänkliggjord på det sättet, dessutom med tanke på vår historia med barnlöshet svider det lite extra.
    Det har jag full förståelse för. Och jag skulle inte uttrycka mig så om jag var er hyresvärd. Men rent allmänt så tänker man ju så.
    Om du vänder på det så skulle vem som helst (i princip) utan moraliska skrupler kunna hävda detta eller precis vad som helst för att få sin vilja igenom.

Jag och min familj köpte ett stort hus med massor av rum för barn. Sen fick vi bara ett. Just sayin...

• Anonym (Tveksam)
    jemo2014 skrev 2014-09-05 14:54:00 följande:
    Kan vi byta då? Haha!
    Nä, jag förstår hur folk tänker. Det har jag märkt mycket väl under våra år av barnlöshet :) Känns bara utstuderat att vi skulle ha någon märklig långsiktig plan för att... lura nån?... genom att inte planera boende, flytta till etta och bli gravida? Är inte van att bli misstänkliggjord på det sättet!
    Haha, eller hur

Jag tror absolut inte att det är utstuderat från er sida. Men alla är inte ärliga och det finns folk som kan säga/göra vad som helst (verkar det som) utan minsta betänkligheter. Jag hoppas ni får ett bra svar ifrån er hyresvärd och att det löser sig.
    Men jag kan också förstå om ni skulle få ett nej eftersom marknaden ser ut som den gör.
Svar på tråden Byta hyresrätt mot bostadsrätt - hjälp!