• Wilma29

    Hur hanterar man besked

    Hej har en pojk som är 10 år. Vi har kämpat i flera år för han. Han är duktig på mkt men är mkt som brister med . Men socialt är han som vilken tioåring som helst . I skolan har han problem med matte framförallt , förra året gjorde han tester f särkild skolform dvs särskola. Då var han inte berättigad. Idag fick vi svar på senaste proven detta året och nu är han berättigad t särskola . Diagnos lindrig utvecklingsstörning . Mitt problem är att jag är chockad klart jag ser inte han som en kille som ska gå särskola . Behöver tankar åsikter fr er som varit i samma sits . Mvh Jenny

  • Svar på tråden Hur hanterar man besked
  • vimsa

    Har ingen erfarenhet men tänker mer att han ändå klarat av skolan så här långt skulle han inte kunna klara resten med en egen resurs i vanlig klass. Vad jag vet är att de som gått special klass får det svårare med jobb och vidareutbildning. Stötte kramar till er båda och kom i håg att han är samma goa grabb med eller utan diagnos.

  • Jw83

    Många med lindrig utvecklingsstörning får inte sin diagnos föraren dom är 10-16 år. Det är inte dörren då dom andra fortsätter utvecklas och barnet med utvecklingsstörning tydligt "hamnar efter". Efter 12 års ålder så är ofta glappen tydligt och stort och ger problem även socialt med jämngamla.

    Att börja särskolan är inte slutet på livet :) Vimsa säger att det blir svårare med jobb och det stämmer men inte pga skolvalet. Eleven kan gå integrerat i vanlig klass men går då iallafall efter särskolans kursplan och får sedan betyg enligt särskolan. Väljer man som förälder att vägra särskola så kan eleven gå enligt den vanliga kursplanen men då är kraven högre och risken stor att eleven sedan går ut nian utan något godkänt och utan en chans till något gymnasie.

    Jag har träffat elever inom särskolan och särgymnasie. Många med lindrig utvecklingsstörning. De berättar om problemen som kom i vanliga skolan, innan diagnosen. Om hur jobbigt det var att alltid vara "sämst", inte få rätt hjälp och de sociala svårigheterna som dök upp i högstadiet. Dessa elever såg det som en befrielse att komma till särskolan, där kunde dom vara bäst inom ett område, få mycket hjälp och få massvis med vänner i samma sits. Att ha kompisar som förstår och själv genomlevt samma svårigheter är otroligt värdefullt

  • Wilma29

    Tack för råden . Är just nu chockad. Han är värdens goaste kille . Det som han har problem med är minnesfunktion och inlärning. Vi har min syster som är expert på det. Det värsta i allt är att när vi byter skolform kommer lillebror få byta skola med de kan inte gå på olika skolor av praktiska skäl. Jag förstår att han behöver komma dit för att må bra och klarar sig men det blir sån omställning för alla . Tänker också att varför varför just mitt barn .

Svar på tråden Hur hanterar man besked