• falukorv

Flytta in hos dem eller skaffa nytt?

Jag och min partner har kommit till den punkten att vi pratar allvar om att flytta ihop. Det kommer inte ske förrän nästa år men det kan ju vara bra att prata igenom saken och vänja barnen vid tanken också.
    Han har två barn, jag har inga.

När vi flyttar ihop kommer vi med största sannolikhet bo i deras hus eftersom det är större.
    Jag trooor inte det kommer vara några problem, men jag är ändå lite rädd att jag aldrig kommer känna mig riktigt hemma där. Att det kommer fortsätta kännas som deras hus och jag är inneboende. Barnen har ju bott där ensamma med sin pappa i flera år och innan det i några år med mamman också.

Ni som varit i samma sits; hur har det funkat och känts? Valde ni att skaffa nytt hem eller bor ni kvar i "deras"?

Jag tror som sagt inte att det kommer bli några problem, men det kan ju vara skönt att höra både positiva och negativa grejer innan.
    Vad som är viktigt att prata om innan osv.. :)

• Svar på tråden Flytta in hos dem eller skaffa nytt?
  • Anonym (hej)

Tycker du om huset och läget och vill bo där? Alltså huset i sig så kanske det finns vissa möjligheter att det kan kännas som ditt eget med möbler osv.

Väljer ni att bo där så tycker jag absolut att väggar och möbler ska uppdateras efter din smak.

Tycker du att huset ligger fel till, att det är tråkigt och att du tvivlar på att du kommer trivas i deras hem så kanske ni ska leta nytt, då får du ta reda på hur han ställer sig till det.

• Sammalika

Jag är i samma sits som du, förutom att vi redan tagit steget och flyttat ihop (sedan 1/9 iofs, så väldigt nytt...) 

Jag bodde i lägenhet i stan, han har två barn sedan tidigare (vv) och bor i hus strax utanför. Det är samma hus som han bodde i med sin exfru, och det enda huset som barnen kommer ihåg. 

När vi började att prata om att flytta ihop, så kände jag en stark motvilja till att bo i det huset. I min tanke fastnade jag lite i att jag blev någon sorts andrahands ersättningsfru till hans ex. Så jag var mycket tveksam. Jag pratade mycket med min sambo om hur jag kände, och hur vi kunde hantera det. För någonstans inser jag rent intellektuellt att köpa ett nytt hus det första man gör, rycka upp barnen till något nytt osv kanske inte direkt kommer påverka vår relation positivt... 

Så vi pratade och pratade, och kom fram till följande: 

-Det måste få bli mitt hem också, mina saker måste beredas plats för och jag måste få ändra inredning/möbler osv så att det passar oss båda. I samförstånd såklart, men om det inte blir mitt hem kommer jag inte stanna... Detta resulterade i att han tokrensade ut en massa saker ur skåp, lådor, garderober osv för att han ville ge mig plats... 

- Vi har extremt olika stil. Han extremt stilren, vill inte ha saker på väggarna, helst ska allt vara vitt och högblankt. Jag är tvärtom, gillar starka färger, älskar tavlor, ganska retro i min inredningsstil. Kan vara lite svårt att få ihop... Men vi hittade en medelväg. Vi gick igenom rum för rum, diskuterade vad vi gillar med rummet, vad vi (eg jag) ville ändra, och hade som utgångspunkt att inget är heligt.... Det har lett till en hel del förändringar, några små, några stora, men det blir en bra kompromiss av det. 

- Huset är jättefint och relativt nybyggt. Men det ligger i ett homogent område, där allt ser likadant ut, med minimal trädgård och grannen så nära att de typ alltid ser in (inte för de glor, men känslan). Det är precis tvärtemot hur jag är uppvuxen, och det är definitivt inte ett hus jag själv hade tittat två gånger åt om det var så att vi hade letat tillsammans. Detta vet min sambo, och därför har vi kommit överens om att första steget att börja spendera vårt liv tillsammans är att flytta ihop i det huset. Men det är inte en permanent lösning, utan inom några år (låt säga 3-5) kommer vi leta upp ett annat hus som vi köper gemensamt, som vi båda väljer. Detta är min sambo helt med på. 

Såhär långt har allt fungerat superbra, det har inte varit några problem att ändra, köpa nytt, byta ut, få plats med mina saker osv.  Och jag märker att ju fler av mina möbler, tavlor, mattor etc som finns i huset, ju mer hemma och välkommen känner jag mig! Löjligt kanske, men lite så funkar jag... Jag vet nu att jag kommer kunna trivas i detta huset, även om det inte är mitt drömhus. Men det beror också mycket på att min fantastiska drömman finns där <3 

Oj, detta blev långt, men mitt tips till dig är: Prata med din kille, berätta hur du känner och bjud in honom till att hitta lösningar på att hantera dina känslor och hjälpa dig känna dig välkommen och hemma. 

Om det är så att du in framtiden vill att ni köper hus ihop, gör det klart från början, så han inte vaggas in och tror att "nu bor vi här tills vi pensionerar oss". 

Lycka till!!

• Tjofaderittan hambo

Nytt.
    Då blir det ert, inte en massa spöken som huserar där.

ELLER, om huset är fint, med låga kostnader och bra läge osv, så skulle jag nog kunna flytta in där om jag fick göra om efter eget huvud. Ja, och karlns huvud då Lite iaf

• Tjofaderittan hambo

En omfördelning av rummen kan vara en god idé. Då får alla det lite nytt, kanske kan alla också få något omgjort eller nytt till sina rum också.

• Anonym (50-50)

Hur gör ni med ägandet? Vem ska betala vad? Har han ägt huset länge har han kanske inte så stora lån, medan ett nytt hus kan bli dyrt. Har ni handpenning till nytt hus? Ska ni ha delad eller gemensam ekonomi?

Svar på tråden Flytta in hos dem eller skaffa nytt?