• Ingetalls

Sälenresa med nyfödd??

Halloj!

Det är så här att varje år samma vecka (sportlovet) så åker min sambo tillsammans med sina föräldrar till Sälen. Det är något dom gjort sen han var liten.
    Men nästa år så kommer vi att få tillökning och då blir resan bara 3-4 veckor efter förlossning. Han är såklart lite ledsen över att vi kanske inte kan åka men ändå så förstår han att vi kanske måste stanna hemma.

Jag blir ganska kluven av det då jag vet att han mår lite dåligt över att kanske inte kunna åka, så jag tänkte kolla med er här om det ens är möjligt att åka så tidigt efter förlossning?
    Vi bor i Nyköping så är ändå en bit, och kallt är ju där uppe också.

Vad tänker ni? Hur skulle ni resonera om ni var i samma sist?

Det är vårt första barn så har liksom noll koll på sånt här just nu. :)

• Svar på tråden Sälenresa med nyfödd??
  • NLAL

Varför skulle ni inte kunna åka? Ni kan ju avvakta och se vad ni får för ett barn, kanske en som är nöjd dygnet runt - ja då är det ju inge problem. Och kallt, hur tror du våra bebisar högst upp i norr överlever? ;) Annars kan ju pappan åka själv?

• hrewak

Om du vill åka så tror jag inte att det är några som helst problem. Lite fler stopp på vägen kanske för amning och toalettbesök (med tanke på ev avslag och så).

Sen vet man ju såklart inte hur barnet är, men om sambons föräldrar vill ha med allihopa så får dom väl bara gilla läget om det blir lite gråt och så ;) Det är väl ingen som räknar med att en liten bebis ska vara tyst och nöjd dygnet runt.

• Lena

Vi åkte till Sälen från Göteborg när yngsta dottern var ca 6 veckor. Vi dubblade den planerade restiden och hade många stopp. Jag tyckte det var trist att vara där och låst till ett barn hela dagarna. De första 1-2 veckorna hade jag inte åkt för då hade jag fortfarande ont och behövde komma in i bebislivet igen. Efter första barnet behövde jag 2-3 veckor för att komma iordning.

Ni kan inte åka senare? Eller finns barn med skolplikt?

• Stårschan

Vad tycker du själv? Jag antar att du har följt med familjen till Sälen på sportlovet tidigare år? Om du trivs där och med familjen så ser jag ingen anledning till varför ni inte skulle åka med. Tycker du att det är lite halvtrist (vilket man får känslan av eftersom du påpekar att det är "kallt") så är väl en nyfödd bebis en utmärkt ursäkt för att stanna hemma. Det blir vinter nästa år också. (Men ett ettåring är besvärligare att ha med än en nyfödd...). Rent allmänt går det lika bra att amma och byta blöjor i en fjällstuga som i en lägenhet i stan, och så små barn sover oftast i bilen. Räkna med fler stopp än vanligt bara.

Har de egen stuga i Sälen så kan ni ju vänta in i det sista med att bestämma er. Ska stugan hyras blir det förstås lite skillnad på om man behöver stuga för 2 eller 5, och då vill man väl att ni har bestämt er lite tidigare.

• Ingetalls

Alltså jag har ju ingen erfarenhet alls av att åka långt med en så liten, eller barn överhuvudtaget så därför jag vill ha andras tankar runt detta. Och jätteglad för era svar! :)

Det är ju ett bra tag kvar men känner ändå att det kan vara skönt att veta ATT det går om det skulle vara så.

Dom har egen stuga så vi behöver inte bestämma oss långt innan, men som sagt; ändå skönt och veta att det inte är helt kört om vi verkligen vill åka.

Känner jag sen att jag hellre är hemma så är ju det självklart att jag är då. :)

• Stårschan

Lycka till med allt! En vecka med svärfamiljen så tidigt kan vara rätt skönt, för då finns det två vuxna till som kan hjälpa till med något blöjbyte eller en barnvagnspromenad om ni behöver sova ut en stund på eftermiddagen, och det kan kännas otroligt lyxigt!

• metervara

Jag skulle åka! Du kanske inte kan röja runt i backarna men ni kan ta promenader, dricka varm choklad, sitta lite på after skin, kolla naturen..

• Ingetalls

Ja jag kommer ju inte åka nå skidor utan mest "hänga" nedanför backarna och i stugan. ;)

Men vad ska man tänka på när man är ute i sån kyla med bebis då?

Stugan ligger precis vid backen i Tandådalen så att amma och sånt kan jag ju gå tillbaka dit och göra. Men tänkte mer vad man ska ha i vagnen och så? :)

• Alma

Vi åkte till Sälen från Skåne med vår sjuveckors baby, vi stannade och sov över på vägen upp. Bebisen sov nästan hela bilresan. Väl uppe i Sälen sov han också ute i vagnen hela förmiddagarna, sen vid lunch var det amning, blöjbyte, gos etc inomhus, sen sov han igen. Kvällarna i stugan var super, med många som ville hjälpa till med bebben:) Vi hade en jättemysig vecka!

Svar på tråden Sälenresa med nyfödd??