• Brumma

Villrådig bonusmamma behöver hjälp!

Inga bra svar riktigt. Men en fråga..

Hur gammal är dottern? Många låter barnen välja själva alldeles för tidigt då de inte har ngt riktigt konsekvenstänkande. Att låta barnet välja den "lättaste" vägen är inte att ta ett bra föräldraansvar för barnet.

När hon är sexton får hon skriva sig var hon vill men innan dess är det föräldrarna som bestämmer boendet.

Låter pappan (och du) henne välja för tidigt så anser jag att att det inte är det bästa för barnet..

Gällande resten. Jag förstå väl dina känslor. Faktiskt mkt väl.... Det enda man kan göra är att försöka väga upp o visa en annan sida. Däremot kan ni inte hålla på o slå knut på er själva.. Gör ert bästa (precis som för resterande barn) när hon är hos er. När hon är hos mamman så får ni släppa (så länge hon inte far illa men då är det stämning på boende som gäller). Vet att det är svårt när man har så olika syn på regler o ansvar men att stånga sig blodig för ngt som inte går att ändra hjälper varken er eller flickan..

Hoppas på att ni väger upp tillräckligt. Vi har bonus bara vh och vi har tyvärr inte lyckats göra det utan mammans sätt väger över mer o mer. Till vår stora sorg eftersom det påverkar bonus negativt...

• Brumma
    Anonym (bonusmamma) skrev 2014-09-05 11:00:53 följande:

Tack för ditt svar!

Hon går i mellanstadiet. Egentligen är det väl vid 12 års ålder som barnen får välja själva? Men precis som du skriver så är man ju egentligen för liten för att ta det beslutet själv, så förhoppningsvis fortsätter vi med varannan vecka precis som nu.

Du har nog helt rätt. Vi vet att vi inte har möjlighet att påverka mamman så vi lägger oss inte i om det inte är absolut nödvändigt. Och någon vanvård eller att barnet far illa är det absolut inte tal om, bara att vi känner att hon inte får med sig de rätta verktygen för att klara sig bra i livet. Så vi får försöka väga upp det helt enkelt..

Det är en vanlig missupfattning att barnen får välja när de är tolv. Faktum är att det aldrig varit så...

Tidigare så gjordes ingen verkställighet mot barnets vilja om barnet fyllt tolv (dvs polisen åkte inte o hämtade barnet), men den åldern är borttagen.

Det står däremot i lagen att barn skall lyssnas på oavsett ålder utefter mognad. Men det är fortfarande föräldrarna - eller domaren - som bestämmer.

Vi har i vårt hem ungefär samma tänk som ni (om jag förstått dig rätt). Läxorna går först. Datorn får inte användas under ALLA de vakna timmarna ;) Man hjälper till... I mina ögon helt normala saker.. Ansvar efter ålder och förmåga.

I mammans hem så får datorn användas utan begränsning, inga krav på att hjälpa till eller plocka bort efter sig.... Inte heller några krav på att kommunicera o svara på frågor och uttrycka sin vilja ställs vilket börjar visa sig nu (hon går i högstadiet). Hur mkt man än försöker går det inte att väga upp fyra dagar i månaden....

Fortsätt bara att visa hur NI anser det ska gå till. Och ha självklart samma tydliga regler för alla barn.
  • Brumma
    Anonym (bonusmamma) skrev 2014-09-05 11:04:31 följande:

Förresten brukar jag alltid tycka att du skriver kloka saker när det gäller styvfamiljer när jag sett dig i andra trådar! :)

Tack. Det värmer :)
Svar på tråden Villrådig bonusmamma behöver hjälp!