• Veritas18

någon kunnig?

I mars det här året så kom jag och 2 personer till överens om att starta en ekonomisk förening. Tanken var att regga firman i slutet av augusti.
    Efter mycket tänkande så drog jag mig ur allting då jag märkte att vi inte hade en klar ide plus att mina kompanjoner ville dra ut på tiden och jag kände att jag kunde inte vänta då det betydde ingen inkomst (de har akassa)
    Det blev världens drama efter där jag blev anklagad för allt möjligt.
    Eftersom vi fick avslag från Bolagsverket så har firman inte reggats. Det kostade 1500 kr att regga. Jag undrar nu om jag har rätt till min del av pengarna då
    1) Firman hann inte reggas
    2) Jag drog mig ur från att vara en av ägarna

Någon som har koll på detta?

• Svar på tråden någon kunnig?
  • Veritas18
    Kjell2 skrev 2014-09-05 14:18:55 följande:

Var finns pengarna nu?

Alltså det är pengar som betalas till Bolagsverket för att skicka ärendet.

Om de ska gå vidare med att registrera så tycker jag att jag borde få tillbaka min del då jag inte ska vara delaktig längre.
  • Kjell2
    Veritas18 skrev 2014-09-05 15:18:08 följande:
    Alltså det är pengar som betalas till Bolagsverket för att skicka ärendet.

Om de ska gå vidare med att registrera så tycker jag att jag borde få tillbaka min del då jag inte ska vara delaktig längre.
    Är pengarna inbetalade till bolagsverket?
  • Veritas18
    Kjell2 skrev 2014-09-05 15:26:19 följande:
    Är pengarna inbetalade till bolagsverket?
    Japp det är de.
  • sportpappa

Pengar som är inbetalda till Bolagsverket betalas inte tillbaks vid avslag utan är förverkade.
    Om ni 3 gemensamt beslutat om att ansöka och därefter gjort ansökan så har du gått med på att dela på registreringsavgiften och då finns det inga pengar att hämta.
    Om du inte var med på beslutet att skicka in registreringen så tycker jag det är konstigt att du betalat något alls. Varför betala in om du inte ville ansöka om registrering?

Att registrera ekonomisk förening kostar 1100 kr om man använder e-tjänsten och 1400 kr via blankett.

• Veritas18
    sportpappa skrev 2014-09-05 19:23:18 följande:

Pengar som är inbetalda till Bolagsverket betalas inte tillbaks vid avslag utan är förverkade.
    Om ni 3 gemensamt beslutat om att ansöka och därefter gjort ansökan så har du gått med på att dela på registreringsavgiften och då finns det inga pengar att hämta.
    Om du inte var med på beslutet att skicka in registreringen så tycker jag det är konstigt att du betalat något alls. Varför betala in om du inte ville ansöka om registrering?

Att registrera ekonomisk förening kostar 1100 kr om man använder e-tjänsten och 1400 kr via blankett.

Nej. Jag var ju med men eftersom jag inte tänker vara med längre så antog jag att jag skulle få tillbaka min del. De vet inte ens om de ska registrera,dvs komplettera de uppgifterna som fattas eller skita i allt helt å hållet.
  • jlhm
    Veritas18 skrev 2014-09-05 19:54:21 följande:
    Nej. Jag var ju med men eftersom jag inte tänker vara med längre så antog jag att jag skulle få tillbaka min del. De vet inte ens om de ska registrera,dvs komplettera de uppgifterna som fattas eller skita i allt helt å hållet.
    Från vem ska du få tillbaka pengarna?
    Du var ju med om att försöka registrera bolaget och det kostar 1500 kr oberoende om det blir godkänt eller inte. I detta fall blev det nekat men bolagsverket betalar ju inte tillbaka något.
  • sportpappa
    Veritas18 skrev 2014-09-05 19:54:21 följande:
    Om du ska få tillbaks några pengar eller inte är upp till er tre och vad ni avtalat om.

Pengarna för registreringen är bara en avgift och har inget med delägandet att göra. I en ekonomisk förening bestämmer ni själva sedan vad varje medlem ska lägga in som insats och avgift och vad som ska hända när någon vill lämna.
Svar på tråden någon kunnig?