• Anonym (Ledsen)

Vad har man för chanser gällande majblomman fonden

Sitter och ska skriva ihop en ansökan till majblommefonden.

Jag är ensamstående och har 4 barn.

Ett av mina barn har en trippeldiagnos, adhd, manodepressiv samt fin/grovmotiriska svårigheter.

Detta barn skulle behöva ha en ipad/bärbar dator som han kan bära mellan skolan och hemmet, han har tillgång till en ipad i skolan som han jobbar med, men den får han ju aldrig ta hem, så han skulle behöva ha en som han kan bära emellan så han alltid kan ha tillgång till sina läroprogram!
    Han går också i karate, väldigt viktigt för han för att lära sig självkontroll och diciplin samt utveckla sin motorik, men det är dyrt, 600kr/termin + att han nu behöver ha en ny dräkt= 1000kr.

Ett annat barn har jag precis fått reda på behöver glasögon vilket medför ytterligare kostnader.

Ett av barnen har grav övervikt och skulle behöva börja i någon aktivitet också för att lättare kunna få bukt med sin övervikt.

Jag är arbetslös och har min a-kassa samt diverse bidrag då som BB VB och bostadsbidrag, ligger drygt 1000-1500 kr över normen, men då har jag heller inte räknat in barnens mediciner.

Kan man önska att få 5000kr som stöd till dessa saker eller är det girigt? Är glad för minsta lilla jag kan få men det är ju faktiskt så mycket som skulle behövas för att kunna täcka dom behoven som finns. Nog skulle jag önska att kunna ta dom till djurpark etc men jag väljer ju först och främst deras hälsa samt deras grundläggande behov för att klara av sin skolgång så smidigt som möjligt.

Något tips på hur jag ska lägga fram det hela i ansökan? Har givetvis papper från BUP som styrker diagnoserna.

• Svar på tråden Vad har man för chanser gällande majblomman fonden
  • mary01

Pappan till barnen ska hjälpa till och betala i första hand.

• Anonym (bidrag)

Tror absolut du har möjlighet att få bidrag. Har sökt för barnfamiljer ett flertal gånger genom mitt arbete. Har du någon, exempelvis kurator, som kan intyga familjens situation är det nog bra.

• Anonym (Ledsen)

Ja i en lycklig värld så hade säkert det hänt, men nu är inte fallet så! Han betalar inte en krona extra utan anser att allt ska ingå i underhållet!
    Och sen ingår inte tex en dator i underhållet, men med tanke på barnets diagnoser så hade det varit ett ovärderligt hjälpmedel för att underlätta skolgången!

• Anonym (Ledsen)
    Anonym (bidrag) skrev 2014-09-06 16:02:38 följande:

Tror absolut du har möjlighet att få bidrag. Har sökt för barnfamiljer ett flertal gånger genom mitt arbete. Har du någon, exempelvis kurator, som kan intyga familjens situation är det nog bra.

Räcker det med intyg från BUP med ena barnets diagnoser och vad det innebär? Eller måste jag skaffa ytterligare intyg tror du?
  • mary01

Jag har en laptop som jag inte använder om du och dina barn vill ha den?

• Anonym (Ledsen)
    mary01 skrev 2014-09-06 16:09:33 följande:

Jag har en laptop som jag inte använder om du och dina barn vill ha den?

Väldigt snällt utav dig, men tyvärr får man inte skänka något här inne. Sen vet jag inte om den klarar av att köra dom programmen som krävs? Beror ju på hur gammal den är!

Men jag har lyckats knopa ihop en ansökan nu och ska skicka in den i veckan så får man hålla tummarna! Är ju tur att det finns dessa fonder att söka för oss ensamstående =)
  • Caisalisa

Hej,

Många kommuner (osäker om det gäller alla, men tycker att det borde göra det!) kan erbjuda barnen en egen dator som skolhjälpmedel. I min kommun får elever som har behov av det en sk. "Biasdator" i vilken de program de behöver installeras (talsyntesprogram, program med extra zoomfunktion och liknande) och datorn är elevens att använda både hemma och i skolan så klart. Jag tycker att du ska kontakta skolan i första hand och kommunen i andra hand för att se vilka resurser de kan vara behjälpliga med.

• Anonym (Ledsen)
    Caisalisa skrev 2014-09-06 16:32:24 följande:

Hej,

Många kommuner (osäker om det gäller alla, men tycker att det borde göra det!) kan erbjuda barnen en egen dator som skolhjälpmedel. I min kommun får elever som har behov av det en sk. "Biasdator" i vilken de program de behöver installeras (talsyntesprogram, program med extra zoomfunktion och liknande) och datorn är elevens att använda både hemma och i skolan så klart. Jag tycker att du ska kontakta skolan i första hand och kommunen i andra hand för att se vilka resurser de kan vara behjälpliga med.

Jättebra synpunkter, men har redan kollat upp det och det gällde inte här.
    Han får använda "klassens" ipad när det har med skrivning, lärning av bokstäver, och även en del matte, i övrigt så har han inte mer tillgång till den än någon annan av eleverna, och det var detta kommunen/skolan kunde bistå med. Men jag ska inte klaga så sett, är glad att han går på en så pass bra skola ändå där dom gör sitt bästa för att tillgodose hans behov av resurs! och dom har införskaffat hörlurar etc till han för att kunna skärma av ljud från klassen i övrigt bla.
  • Påven Johanna

Begagnat kostar väldigt mycket mindre. Behövs en helt ny karatedräkt för 1000 spänn? Och det överviktiga barnet och du som är arbetslös kan väl vara aktiva tillsammans, eller det är ni kanske redan? 

Klart att du kan/ska söka pengar ur en fond men har man dåligt ställt ska man inte förakta begagnat. Det behöver man inte göra om man har gott ställt heller.

Svar på tråden Vad har man för chanser gällande majblomman fonden