• Anonym (arga snickaren?)

Hantverkshjälp

Varför ligger detta i känsliga rummet? Helt enkelt för att jag vill vara anonym.

Jag lever i ett kaos och skulle behöva ta hjälp av hantverkare men får inte för den jag lever med. Skit i den ekonomiska aspekten för det finns inget problem där. 

Men om jag ringer efter en hantverkare utan att ha någon klar plan, alltså ingen färdig ritning över badrummet, köket, vardagsrummet eller liknande, stämmer det då att de inte kan hjälpa mig?

Jag går under snart.

• Svar på tråden Hantverkshjälp
  • Noname00

Beskriv vad du vill ha och be dom komma ut, en riktig hantverkar ger alltid offert efter att han har varit och tittat.

• Sture/

Börja med att förklara vad problemet är och vad du försöker åstadkomma. Ska du bygga nytt badrum? Ska du renovera?

Så det stämmer alltså inte att man inte kan ringa hantverkare och be dem komma innan man har alla ritningar osv?

Det säger den jag bor med som vägrar anlita hantverkare och vi har bott i kaos i snart 10 år, jag orkar inte mer.

• Anonym
    Anonym (arga snickaren?) skrev 2014-09-06 18:55:00 följande:

Så det stämmer alltså inte att man inte kan ringa hantverkare och be dem komma innan man har alla ritningar osv?

Jo de kan hjälpa dig att göra en ritning.
    Anonym skrev 2014-09-06 19:03:46 följande:
    Jo de kan hjälpa dig att göra en ritning.
    Men om jag vet typ att "där ska toaletten stå, där ska handfatet sitta och där ska duschen vara" - räcker det inte med det då?

Eller typ såhär och såhär många eluttag behöver jag här och här för att kunna sätta in mitt kök så om ni bara vill fixa väggarna/taket/golvet så sätter jag köket själv?

Alltså jag vet bara inte vad mer jag behöver veta innan jag ringer hantverkare... :(
  • Anonym
    Anonym (arga snickaren?) skrev 2014-09-06 19:10:34 följande:
    Men om jag vet typ att "där ska toaletten stå, där ska handfatet sitta och där ska duschen vara" - räcker det inte med det då?

Eller typ såhär och såhär många eluttag behöver jag här och här för att kunna sätta in mitt kök så om ni bara vill fixa väggarna/taket/golvet så sätter jag köket själv?

Alltså jag vet bara inte vad mer jag behöver veta innan jag ringer hantverkare... :(
    Alltså, om vi vänder på det: Vad tror du händer om du ringer en hantverkare utan att redan innan veta allt han/hon kan tänkas fråga om?
    Anonym skrev 2014-09-06 19:21:11 följande:
    Alltså, om vi vänder på det: Vad tror du händer om du ringer en hantverkare utan att redan innan veta allt han/hon kan tänkas fråga om?
    Nej, jag tror inte att något händer. Jag tror att det är rätt naturligt. När jag söker läkarvård har jag ju inte en egenställd diagnos med mig. (Även om jag kan ha funderingar och tankar själv.)

Det är människan jag bor med som säger att jag inte får ringa hantverkare eftersom jag ändå inte har allt klart vad som ska göras och hur osv. 
  • Anonym
    Anonym (arga snickaren?) skrev 2014-09-06 21:23:11 följande:
    Nej, jag tror inte att något händer. Jag tror att det är rätt naturligt. När jag söker läkarvård har jag ju inte en egenställd diagnos med mig. (Även om jag kan ha funderingar och tankar själv.)

Det är människan jag bor med som säger att jag inte får ringa hantverkare eftersom jag ändå inte har allt klart vad som ska göras och hur osv. 
    Exakt! Ring nu bara så kommer hantverkare fråga dig det h*n vill veta, och sen kommer h*n tala om för dig vad h*n kan hjälpa dig med och vad för mer info som kanske behövs.
    Problemet här är ju inte vad hantverkaren kommer säga, problemet är ju att du lever med en idiot och till råga på allt lyssnar på vad den idioten säger. Hur kunde det bli så?
    Anonym skrev 2014-09-06 21:29:42 följande:
    Exakt! Ring nu bara så kommer hantverkare fråga dig det h*n vill veta, och sen kommer h*n tala om för dig vad h*n kan hjälpa dig med och vad för mer info som kanske behövs.
    Problemet här är ju inte vad hantverkaren kommer säga, problemet är ju att du lever med en idiot och till råga på allt lyssnar på vad den idioten säger. Hur kunde det bli så?
    Ja, det kan man fråga sig ibland... :S
  • LyckligaLina

Det finns de som erbjuder helhetslösningar. När jag som singel bodde i min lilla etta och ville byta kök var jag rådvill och livrädd för att bli lurad. Jag anlitade elektrolux home som kom gem och tittade på köket, gjorde skiss på hur köket skulle kunna se ut samt offert. De gav även tips på hantverkare. Det blev mycket bra!
    Om du vill planera ditt kök själv så har tex Ikea en jättebra applikation där du kan planera ditt kök via deras hemsida!
    Du kan även få hjälp av ikeas personal i varuhusen (de har datorer där du kan logga in).
    Ring runt till olika badrumsföretag som finns nära dig och hör vilka tjänster de kan erbjuda.
    Om du vill planera själv så kan du söka hantverkare på offerta tex.
    Tänk på att vara tydlig med vad du vill.
    Var inte rädd, man lär sig mycket på vägen!

• Anonym (Ombyggnadskunnig)

En riktig hantverkare lyssnar på vad du vill ha, sedan kan han göra en ritning, eller en skiss snarare, så du ser hur det blir när det är färdigt. Sällan kunden har en färdig ritning att gå efter.
    Tänk igenom noga hur du vill ha det, så fixar han resten åt dig.
    Be även om pris, då kan du fråga andra också.
    Svårare är det inte. Jag har många års erfarenhet av sådant här.

Lycka till

Svar på tråden Hantverkshjälp