Inlägg från: H@llon |Visa alla inlägg
  • H@llon

Första barnet, BF maj 2015.

Ljusfat skrev 2014-09-18 12:01:19 följande:

Ja visst är det spännande. Hur mår du då? :)Nej tröttheten knäcker verkligen ens vardagliga rutiner, men det är väl bara att härda ut.

Vad kul med resa. Åker ni som par eller med flera? Har ni berättat om graviditeten för någon?

75 är inte så falrigt, eller är det det?

Jag vägde 85 innan semestern och 92 efter. En rejäl uppgång med andra ord. Nu väger jag 93. Vill inte banta nu när jag är gravid då jag har hört att det inte är bra, men jag gör allt för att inte gå upp. Har nog aldrig ätit så nyttigt som jag gör nu så jag hoppas att det blir bra i slutändan.

Iofs är det lite konstigt att jag inte går ner i vikt med tanke att jag äter mindre och nyttigare men det är kanske pga vätska som samlas.

75 kg är mycket på mig då jag brukar ligga på 67. 64 under min bästa träningsperioder.

Man behöver inte banta för satt gå ner i vikt. Äter man bra mat regelbundet + rör på sig tror jag bara det är bra för barnet! dessutom kanske man får viktnedgång på köpet. Men som sagt, man måste ha orken också..

Vi åker som par, ska fira min 30- årsdag. :)
  • H@llon
    Nrk79 skrev 2014-09-19 06:18:48 följande:

Hej.

Är så lycklig för jag är gravid!!! Jag fick ett missfall i våras och sedan har vi försökt på nytt. Nu tog det sig och jag hoppas att hela graviditeten kommer gå fint. Vad spännande!!! :) Oj, oj, oj. Har inte berättat för sambon än men det får bli i helgen. Hur berättar ni en sådan glad nyhet eller gör ni testet ihop? Några som har några fina idéer?

Kram!

Grattis!! Ska hålla tummarna för att det går hela vägen den här gången! :)

Jag tog mitt test själv och sprang sedan ut till min sambo som satt i soffan, han visste inte att jag skulle testa mig men hade bett mig köpa ett för att jag börjat få symtom.

Jag tror inte man måste göra nåt jättespektakulärt för att det ska bli speciellt. Din sambo blir säkert superglad bara av att få veta att du är gravid. :)
  • H@llon
    Ljusfat skrev 2014-09-21 19:14:03 följande:

Hur är det med er alla?

Här är det molvärk som tusan. Plus att jag fick en liten brun flytning igår när jag torkade mig (ursäkta) som födde hjärnspöken.

Någon mer som är runt v 7/8 med denna molvärk?

Försöker inbilla mig att det är växtvärk men det är svårt med tanke på det bruna igår..

Jag är i v 8 och hade molvärk igår. Annars har de varit lugnt på den fronten sista veckan.

Det bruna behöver ju inte vara nåt tokigt men det är klart man blir orolig.

Jag har det jobbigt med gaser, springer på toa var o varannan minut, blir jobbigt på jobbet. =P
  • H@llon
    Nrk79 skrev 2014-09-22 06:42:50 följande:

God morgon.

Är själv i 4+3 och mår rätt bra. Haft mensont seden några dagar efter äl och jätteont i svanken men det är bara att bita ihop. Känns även annorlunda i brösten och stretar lite i magen när man gör vissa rörelser, tex tar sig ur bilen. Har också fått förstoppning som dig. Aldrig haft det problemet förut! Har börjat vakna på nätterna och är rätt pigg... Hm! Någon annan som gör det oxå? Hoppas på samtal från barnmorskan idag om att få komma och göra ett vul. Håller tummarna! :)

Ni som plussat, ska bli kul att följas åt hela vägen. :)

Jag vaknar också flera gånger varje natt och har svårt att somna om. Inte roligt när man ska upp och jobba.
  • H@llon
    VMS skrev 2014-09-22 11:53:04 följande:

När tycker ni man ska berätta för sitt jobb?

Jag berättade för min chef då jag fick väldigt ont i början (cystor) och jag har berättat för en kollega, resten tänkte jag får vänta tills det inte går att hålla hemligt längre eller tills jag inte kan hålla mig. :)
  • H@llon
    Ljusfat skrev 2014-09-22 23:28:46 följande:

Spänner som tusan i min mage idag. Kändes lite obehagligt med byxor idag som spände över magen!? Inbillar man sig kanske?

V 7 (6+5)

Så har jag också av och till! Brukar knäppa upp överst knappen på byxorna på jobbet. ;)
  • H@llon
    minismurf86 skrev 2014-09-23 09:53:02 följande:

Hehehe mysigt!

Jag har varit tvungen att köpa mammabyxa redan

Kan inte ha nån av mina byxor V 7 (6+3) hehe

Men nu har jag stått still i denna storleken vilken är skönt då jag inte vill berätta än för kollegorna... Hade behövt gjort de om den växt mer...

Men de syns... Är väldigt liten i vanliga fall... Så stora tröjor på hehe

Hos mig kliar de över magen, som om att det pirrar... Undrar om de har med att fostret växer när det känn så... hmm Men spännande är det i alla fall

Liknar min mage. Läste dock att man svullnar i början och sedan går det tillbaka innan "riktiga" bebismagen kommer. Min har svullnat av så jag är inte lika tjock längre. =P
  • H@llon
    Ljusfat skrev 2014-09-24 11:47:42 följande:

Föstår inte varfr jag är så fruktansvärt nervös inför hälsosamtalet idag haha.

Tar man blodprov o sånt då, eller glr man det på inskrivningen?

Var inte nervös. Jag hade hälsosamtal för ett par veckor sedan. BM frågar dig om dina matvanor, alkoholvanor, tobak, motion, om man har några sjukdomar o s v. Jag fick en remiss för provtagning som jag ska lämna innan inskrivningen. Du kommer även få massa broschyrer. Inget att vara nervös för alls. :)
  • H@llon
    minismurf86 skrev 2014-09-24 11:36:37 följande:

Aha.. Ringde idag och fråga när jag ska få göra ultraljud. V.18 sa hon!!!!!! What!!! Omg kommer ju hinna dö av längtan tills dess!

Vad är vul? (Dum fråga kanske)

I vanliga fall får man inte göra något ultraljud förens rutinultraljudet i v 18, iaf i mitt Landsting. Tidiga ultraljud görs endast om man tidigare haft fler missfall eller andra komplikationer.
  • H@llon
    xavante skrev 2014-09-24 23:33:33 följande:

Är det någon som vet om en konisering påverkar något? Gjorde en för några år sen när jag hade cellförändringar.

En konisering ska inte påverka graviditeten, dock vet jag att om man fått ta bort mycket cellförändringar kan man behöva någon slags "klämma" som håller ihop livmodertappen en tid i graviditeten.

Själv var jag planerad för konisering men var tvungen att avboka då jag blev gravid, kommer bli kallad för kontroller dock under tiden.
Svar på tråden Första barnet, BF maj 2015.