Inlägg från: Calendula |Visa alla inlägg
  • Calendula

Vad fick ni för resultat KUB?

Nackspalt 1,6 mm.

1/66 för trisomi 18 och 1/122 för trisomi 21.

Väntar nu på NIPT testet som jag tog för en vecka sedan. Vägrar ta mkp och fvp då jag haft flera missfall och när risken ändå finns för missfall med mkp och fvp.

Hade väldigt låga värden för beta hcg och papp-a, så det var blodprovet samt min ålder som gör att risken ökar.

• Calendula
    Xemma74 skrev 2014-09-07 12:00:30 följande:

Här ligger jag och ältar och ältar och väntar på mkp. Jag är 40 år och gjorde precis KUB. Risk 1/41 för T21, så det var riktigt stor risk. Nackspalten var 2.2. Vad har ni andra 40+ fått? Jag tycker att alla verkar få så bra. Antar att det var blodprovet som drog ner mest, men det får jag inte veta.

Ser nu att du skrivit detta för ett tag sedan. Hur har det gått för dig? Var allt bra efter att du tagit mkp? Hoppas det!!
  • Calendula
    Xemma74 skrev 2014-10-20 21:32:51 följande:

Jag fick inte veta mina blodvärden. Jo, allt gick bra! Inga kromosomavvikelser och vi gjorde precis RUL. Inget konstigt där heller.

Härligt!

Då finns det hopp om att det inte är kört trots det "dåliga" blodprovet.
  • Calendula

Anna72: jag har läst om flera som haft 1/2 på kubtestet som sedan tagit mkp eller fvp där det visat sig att barnet varit helt friskt. Börjar tvivla starkt på kubtestet. Ingenting jag skulle ta igen.

• Calendula
    AnnaL72 skrev 2014-10-21 09:09:32 följande:

Calendula ; ja, jag har läst dessa vackra solskenshistorier och det värmer i hjärtat för de som det faktiskt gått bra för trots dåliga resultat. Tack för ditt peppande inlägg, suger åt mig allt jag kan just nu.

Jag har dock aldrig läst om någon som haft så otroligt dåliga blodvärden som jag. Har försökt finna något här på nätet men det jag hittar är inte ens i närheten av mina dåliga resultat.

Vad visade ditt beta hcg och papp-a? 

Pratade med en läkare som sade att det var viktigare att nackspalten hade ett bra värde än blodproven. Det gav mig också lite tröst i detta. Och din lilla hade ju en nackspalt under 3, vilket ju är bra!! 

Jag hade väldigt låga blodvärden och läser man om det på nätet (vilket man inte skall göra) så står det bara en massa elände om det. Inte bara det att det kan indikera på kromosomavvikelse utan även havandeskapsförgiftning, moderkakan som lossnar, tillväxthämmat barn och allt för tidig förlossning, missed abortion osv... 

Jag har nu valt eller försöker i alla fall att inte tänka negativt utan snarare försöka finna mig i att det som sker det sker och att det finns någon mening med allt. Inom två veckor vet jag med säkerhet om barnet har en kromosomavvikelse. Och nej, jag är inte så orolig för om barnet skulle ha Downs, vi skulle aldrig välja att avbryta graviditeten för det. Trisomi 13 & 18 är förstås mer oroväckande då de sällan klarar sig. 

Jag ångrar dock att jag tog kub testet då jag förstått att det med endast åldern (40 år) kommer att ge ett dåligt resultat. 

• Calendula
    Xemma74 skrev 2014-10-21 13:50:25 följande:

Jag skulle heller aldrig göra KUB igen. Så mycket onödig stress jag utsatte mig och barnet för under den långa väntan på provtagning och provsvar. Om det blir en nästa gång skulle jag göra NIPT. Även om det innebär att åka till Danmark.

Precis! 

Har för en vecka sedan gjort NIPT. Det går att ta det i Sverige också. Gjorde det via BB Stockholm.

• Calendula
    AnnaL72 skrev 2014-10-21 13:53:14 följande:

Hade väldigt högt beta-hCG; 349 samt väldigt lågt papp-A ; 0,2. Detta tillsammans är en tydlig indikation på trisomi 21. Har aldrig hört eller sett någon med de värdena och det hade inte hon som tog testet heller.

Det skrämde mig!

En läkare som jag pratade med sade också saker som "Oj, vilka låga siffror", "Siffrorna är ju väldigt dåliga", "Du måste ju ta moderskapsprov/fostervattenprov för du skall veta att det inte är lätt att ta hand om ett skadat barn och det drabbar ju inte bara dig utan hela din familj". 

Hur man som läkare kan säga så förstår jag inte. 

Hon hade med andra ord redan gett mig domen baserat på KUB testet... 

Svar på tråden Vad fick ni för resultat KUB?