• gabbbahey

Tre frågor gällande SGI för student

Hej!
    Jag och min flickvän skall snart få vårt första barn och vi har lite funderingar kring hur vi bäst rent ekonomiskt planerar vår föräldraledighet.
    Jag började studera design på universitet för tre år sedan. Jag fick då tjänstledigt från min anställning. Jag blev klar med mina studier nu i våras. Men bestämde mig för att fortsätta studera i ytterligare två år för att få en masterexamen. När jag är klar om två år kommer jag alltså ha studerat oavbrutet i fem år.
    Inom kort kommer jag och min flickvän som sagt få vårt första barn. Vår plan är att min flickvän skall vara föräldraledig under terminerna och att jag ska vara föräldraledig under sommaruppehållet från universitetet.
    Vad jag är lite fundersam kring är hur jag skall tänka för att det ska vara störst chans att jag får hyfsat bra SGI. Dock är det många olika faktorer som påverkar i mitt fall, tror jag, så det blir lätt lite förvirrat? Jag har tre frågor:
    Fråga 1:
    Vad baseras min SGI på? Den lön som jag hade när jag senast arbetade på min arbetsplats? Eller baseras den på mitt studiestöd?
    Fråga 2:
    Under mina studier har jag arbetat timmar för lite olika arbetsgivare. Både under terminerna och på somrarna mellan vår- och hösttermin. Jag har dock aldrig arbetat så mycket så att det har påverkat mitt studiestöd. Dvs det har alltid fallit inom mitt s.k. "fribelopp". Påverkas mitt SGI av det faktum att jag har arbetat under studierna?
    Fråga 3:
    Jag är fortfarande tjänstledig för studier från min arbetsplats. Dock har jag fått aningar om att min arbetsgivare håller på och bantar personalstyrkan pga arbetsbrist. Jag överväger därför att skaffa FA-skattsedel för att kunna börja fakturera. Påverkar detta på något vis min SGI? Skulle det tex vara till min fördel att vara fortsatt tjänstledig? Eller kvittar det om jag nu skulle bli egen företagare? (Jag skulle fortfarande se till att min inkomst hamnar inom mitt av CSN fastställda fribelopp)

Tack på förhand!
  • Svar på tråden Tre frågor gällande SGI för student
  • Försäkringskassan

Hej!

1. Grundregeln är att din SGI baseras på den inkomst som du har i dagsläget. Men om du studerar med studiestöd från CSN kan du skydda din tidigare inkomst. Eftersom det bara är inkomst av arbete som ligger till grund för SGI räknas studiestödet aldrig med.

2. Om du skyddar din tidigare inkomst påverkas den inte av det arbete som du har under studietiden.

Här kan du läsa mer om inkomster under studietiden:
    http://www.forsakringskassan.se/privatpers/bra_att_veta/om_sjukpenninggrundande_inkomst/om_sgi_for_arbetslos%2C_studerande%2C_sjuk_m_m/om_sgi_for_arbetslos%2C_studerande%2C_sjuk_m_m/

3. Eftersom reglerna för SGI är olika för anställda och egna företagare kan din SGI påverkas av om du startar ett eget företag. Om du har fler frågor om detta rekommenderar jag att du kontaktar Kundcenter på telefon 0771-524 524.

Här hittar du information om egna företagare:
    http://www.forsakringskassan.se/privatpers/egen_foretagare/sjukpenninggrundande_inkomst

Hälsningar
    Harry, handläggare

Svar på tråden Tre frågor gällande SGI för student