• Anonym (Mum)

    Hans nya

    Jag lägger själv inte ut mina barn på nätet och skulle tycka att det var oerhört obehagligt om deras pappa eller hans nya sambo skulle göra det. Nu är både pappan och hans sambo kloka människor så det kommer aldrig att ske.

  • Anonym (Mum)
    Anonym (respekt) skrev 2014-09-08 20:00:01 följande:
    Ja, lagen är tydlig. Fotografen äger rätten att publicera bilderna.
    Spelar ingen roll, det är dålig smak att lägga ut sina barn på facebook/ nätet och ännu sämre att lägga ut andras barn.
  • Anonym (Mum)
    Solidaritet skrev 2014-09-09 11:01:19 följande:
    Ja faktiskt. 
    Det är föräldrarnas ansvar och uppgift att skydda sina barn, inte minst deras integritet. Detta är ett ansvar som föräldrarna har, en ny flick/pojkvän har inte det här ansvaret, och heller inte rätten att fatta beslut om barnen, särskilt inte om det går emot ens bara den ena förälderns önskan. 

    Jag har lite svårt att förstå en del nya partners intensiva kontrollbehov. En del verkar inte ens dra sig för att underminera och spela ut en förälder.

    Rollen som extraförälder är jättesvår, men man måste inse att barnets biologiska föräldrar i de flesta fall är de huvudsakliga vårdnadshavarna, och att man måste anpassa sig efter deras beslut.

    Det här är för BARNENS bästa. Barn mår inte bra av konflikter och split, och det är inte rimligt att kräva att föräldern ska foga sig efter extraförälderns vilja då det gäller beslut kring barnen. 
    Mycket bra skrivet. Jag kan inte heller förstå varför pappans nya envisas med att lägga ut bilder på barn som inte är hennes på nätet. Bara för att hon kan? Bara för att jäklas med biomamman? Bådar inte gott för relationen mellan barnens föräldrar.
  • Anonym (Mum)
    Anonym skrev 2014-09-09 12:28:39 följande:
    Tänker biomammorna på detta? Eller det är bara om bonus gör det som det är hemskt? Vill bara veta vad vilken vuxen får göra... :)
    Om jag förstått Ts rätt så vill hon inte att bilder på hennes barn överhuvudtaget sprids på nätet, och hon lägger då naturligtvis inte ut själv. Riktigt simpelt av bonusmamma att i ett sådant läge lägga ut.
  • Anonym (Mum)
    Anonym (Mamman) skrev 2014-09-09 16:14:51 följande:

    Jisses!

    Kalla mig bitter etc. Det enda jag bad om var hjälp.. Hoppas ni får ut något av diskussionerna och skitsnacket.

    Var ett tag sen jag skrev ett inlägg på FL. Förstår varför nu!

    Jag ska återgå till mitt och vara kåt, glad och tacksam :)

    Ha de gott!


    Ledsen att inte kunna hjälpa till mer, men du har min fulla sympati. Självklart skall bonusmamman inte publicera bilder på dina barn. Jag vet inte rent juridiskt vad som gäller men det är inte självklart att hon har lagen på sin sida så om jag vore du skulle jag starta med att kontakta en jurist för att reda ut vad som verkligen gäller.


    Bäst vore förstås om ditt ex. nya tog sitt förnuft till fånga.

  • Anonym (Mum)
    Brumma skrev 2014-09-10 10:21:26 följande:
    Det innebär dock inte att just detta faller under "stora beslut". Rent lagligt då..

    Att du anser att det rent moraliskt är ett stort beslut spelar ju faktiskt ingen roll i vad bonusmamman och pappan väljer att hon får göra - i just det här.
    Är du verkligen alldeles säker på vad lagen säger? Det är inte jag för det är en ganska komplicerad fråga. Tycker faktiskt Ts skall rådgöra med en jurist.
  • Anonym (Mum)
    Holabalola skrev 2014-09-10 16:05:08 följande:
    Om det är på det sättet så kommer iaf inte jag stödja ett sådant beteende, konspirationsteorier är det mest löjliga som finns.  Ointelligenta som har svårt att förklara hur världen fungerar förlitar sig på konspirationsteorier
    Solidaritet skrev 2014-09-10 11:46:26 följande:
    "Men pappa/mamma, jag tycker det är aspinsamt att det ligger bilder på nätet på mig när jag var så där liten och töntig, och kolla, jag hade en RÖD cykel! Vafan tänkte ni?! Nu får jag inte bort bild-jäveln!"

    "Nä, men lilla vän förstår du. Mamma/pappa blev så glad då hen fick lägga ut astöntiga bilder på dig när du var barn, och du SA inte att du inte ville. Du var ju så söt lilla gumman/bubben."

    En del lägger ut nästan vad som helst. Jag har fejsbook vänner som spammar dygnet runt med supersöta barnbilder. Halvnakna ungar i 3-10 årsåldern, ibland helnakna fast bortvända eller sittande så att inte könet syns. Så gulligt så! Vem bryr sig vad individen tycker om det? Huvudsaken är väl att lilla mamsen/papsen få visa alla söta barnbilder. För uppenbarligen är det inte många som förstår att barnen också är individer, som växer upp och ska leva med det föräldrar eller extraföräldrar har slängt upp för omvärlden att se.

    Även om du som individ inte tycker att det gör nåt om andra ser barnbilder på dig, innebär det inte att en annan individ tycker likadant.

    Och ja, även om du skämtar om det, så finns pedofiler på nätet också.

    "Nu är det bara en bild på dig när du cycklar, men om det är ett sådant stort problem som skapar så stort obehag så är det bara att jag tar bort bilden eftersom den finns ju inte en JÄVEL som skulle kopiera en sådan harmlös och tråkig bild"

    Jo där håller jag med dig, då börjar de bli creepy för att då kan det vara någon peddo som ser de (notera dock, att du måste känna peddot, så är det inte bättre då att ha koll på vilka man känner på facebook?).

    Men, om vi ser tillbaka 20 år, vad va då en vanlig händelse i många hem under släktträffar, jo då kom fotoalbumen fram, där nakna och lekande barn visades.
    Facebook är en sluten grupp som DU har valt, om du är osäker på dina fb-polare, så kanske det är dags att rensa.

    Men så kan man tänka med allt, kanske individen var transperson och uppskattade inte att du klädde hen till pojke, (extremfall men principen funkar)

    Jag sa inte pedofil utan jag sa pedofobi (asså rädslan för barn)
    Facebook en sluten grupp? Nu är du faktiskt väldigt naiv, det krävs inte så där jättestora datakunskaper för att komma åt det mesta som lagts ut på olika ställen.
  • Anonym (Mum)
    Anonym (hula) skrev 2014-09-11 09:03:25 följande:
    Tror du att ditt material ligger på din disk som en hub eller? Och skulle det vara "säkrare"? Människa snälla.
    Helt galet vad folk är naiva. Senast i dagens tidningar kan man läsa att obehöriga kommit över hundratusentals lösenord på Google.
  • Anonym (Mum)
    Holabalola skrev 2014-09-11 17:11:29 följande:
    Åter igen, tror ni att ni är så viktiga att folk kommer vilja komma över bilder av just era barn, varför skulle någon lagra bilder som indirekt kostar pengar på någon som de varken känner eller bryr sig om, då kan de lika gärna gå och ta kort på era barn på väg till eller från skolan.

    Om ni är så paranoida att folk ska veta hur ni (och era barn) ser ut så är det nog bäst att ni går med heltäckande kläder och en påse på huvudet.
    Ja, fast om du läst något om just pedofili så är det ju i allmänhet inte nakna barn de tänder på utan gulliga små flickor och pojkar i vardagliga situationer. Nej, jag tycker inte att man skall lägga ut barn på nätet och absolut inte som bonusmamma lägga ut andras barn. Det är verkligen lågt!
  • Anonym (Mum)
    Brumma skrev 2014-09-16 06:44:52 följande:
    Fast det kan ju - och görs i flertalet fall - utnyttjas till absurdum.

    Nej, den nya får inte träffa barnen.

    Nej, bonusmamman får inte hämta på förskolan.

    Nej, bonusmamman får inte vara med på lucia.

    Nej, bonusmamman får inte natta barnet.

    Nej, bonusmamman får inte göra aktiviteter själv med barnet.

    Osv osv.... Det ÄR inte alltid ett nej går före - inte när det inkräktar på hur den nya familjen lagt upp planeringen på saker mamman (i de flesta fall mamman) faktiskt inte har med att göra.

    Att andra vill ha ngt betyder inte ett dugg om personen säger nej - om det enbart gäller den personen. Finns andra personer inblandade som har rätt att ta beslut eller om den nejsägande personen inte DIREKT påverkas så går inte ett nej före.
    Mesta av ovanstående är rätt, men att lägga ut bilder på bonusbarnen på nätet mot mammans vilja är ju bara lågt och meningslöst förutsatt att man medvetet inte vill bråka och jäklas.
  • Anonym (Mum)
    Brumma skrev 2014-09-16 08:47:00 följande:
    Eller att man vill ha en naturlig delaktighet inom familjen....

    Det där med att döma andra utan att veta bakomliggande orsaker är inte alltid helt snyggt ;)
    Delaktighet? Istället så göder man ju en konflikt om man väljer att gå emot biomamman  bara för att man kan i detta fall.
  • Anonym (Mum)
    Brumma skrev 2014-09-16 09:54:36 följande:
    Konflikten äger mamman i det här läget. Varför göder hon den med att försöka bestämma över saker hon faktiskt inte har bestämmanderätt över? Varför är det bonusmamman som göder för att hon och pappan har ett annat upplägg?

    Jag lovar - det är mkt sällan bonusmammor gör ngt för att göda konflikten. I de allra flesta fall så gör bonusmammor saker - för sig o sin familj. Mamman har mycket sällan en så central roll i bonusmammans liv att man aktivt gör saker för att "pissa revir" eller för att hålla igång en konflikt. Däremot kan man aktivt välja att göra saker för att visa att mammans behov av konflikt/kontrollbehov inte får lov att styra. Tex fortsätta med saker mamman inte har med att göra (annat än i sitt eget huvud).
    Till all lycka är mina barn inte någons bonusbarn utan jag lever i kärnfamilj med deras pappa så jag behöver inte revirmarkera. Men jag anser att man överhuvudtaget inte skall lägga ut barn på nätet och skulle någon lägga ut mina skulle jag bli rasande , det gäller även för mor- och farföräldrar samt övriga släktingar.
  • Anonym (Mum)
    Brumma skrev 2014-09-17 16:40:20 följande:
    Och där tycker vi helt enkelt olika. Jag anser det inte vara ok att utesluta/särbehandla/diskriminera ngn enbart för ett prefix.
    Sagt det förut, jag tycker att det är smaklösta att lägga upp bilder på sin familj - åtminstone sina barn på nätet,  men det är trots allt en väldig skillnad att lägga ut sina egna barn mot att lägga ut andras barn mot förälderns vilja. Det senare är riktigt lågt tycker jag
  • Anonym (Mum)
    Anonym (***) skrev 2014-09-17 16:43:59 följande:

    Skulle ett luder komma få för sig att lägga ut bilder på mina barn då skulle hon få springa springa.


    Har du för vana att kalla andra kvinnor för luder?
  • Anonym (Mum)
    Brumma skrev 2014-09-18 14:11:20 följande:
    Jo jag har förstått det. Men nu tycker inte alla att det är smaklöst - och det är väl egentligen inte det diskussionen handlar om? Vi vet ju inte ens vad TS anser i frågan..

    Nu ingår ju bonus i min familj och eftersom jag är så smaklös att jag lägger upp bilder på min familj så ingår ju även hon, eller hur? Hur tror du ärligt att hon skulle känna sig om jag uteslöt henne när jag la upp bilder från tex ett besök på Liseberg. Eller från en fisketur? Att jag tar avstånd så tydligt att min familj bara innebär mina biologiska barn och deras pappa, och att hon inte i går där. Jag VET hur hon skulle ta det och jag skulle aldrig utesluta henne så - hon tillhör min familj och därför delar jag även bilder på henne. Att du anser det smaklöst är din ensak, jag tycker det inte.
    Jag antar att biomamman i ditt fall är OK med att du lägger ut hennes barn, då är det naturligtvis OK. Att det är smaklöst/ dålig smak och dåligt omdöme står för mig och är en värderingsfråga så klart.
    Däremot i Ts fall tycker jag att det är ytterst respektlöst av bonusmamman att mot biomammans vilja lägga ut barn till vilka hon varken är förälder eller vårdnadshavare till. Visar man respekt så blir man oftast också respekterad och vice versa.
    En bonusmamma är inte en förälder men i bästa fall en klok vuxen, dessutom är en bonusmamma helt utbytbar till skillnad från den biologiska mamman. 
  • Anonym (Mum)
    Brumma skrev 2014-09-19 17:29:10 följande:
    Ja?

    När man får veta efter flera år att den ömsesidiga respekten man trott man haft har varit falsk från ena sidan så börjar man tappa respekten för den personen. När man inser att ngn pratat skit bakom ryggen på en och försökt förstöra (här då ett försök att förstöra mun relation med bonus) så tröttnar man tillslut. Om sedan personen man fortfarande försöker bemöta med respekt börjar ge sig på ens barn - då försvinner även den sista lilla respekten. Så ja - jag respekterar henne inte längre, inte efter att hon slutligen gick för långt.
    Jaha, du har tappat respekten för biomamman och därför lägger du alltså bilder på hennes barn på nätet. Det verkar nästan som om du håller på att tappa respekten för dig själv också.
  • Anonym (Mum)
    Brumma skrev 2014-09-19 20:12:12 följande:
    HUR fick du det till att jag lägger ut bilder på bonus pga att jag tappat respekten för mamman? Nu vred du till det lite va?

    Nejdå, jag har inte tappat respekten för mig själv, snarare så har jag valt att stå upp för mig och min familj och inte lägga mig platt jämt..

    Nu vet jag ju inte hur det förhåller sig i ditt fall. Tycker biomamman att det är Ok att du lägger ut bilder? Fine!


    Är det så att biomamman inte vill att du skall lägga ut bilder men du gör det i alla fall så sänker du både dig själv och din familj.


     


     

  • Anonym (Mum)
    Brumma skrev 2014-09-19 21:29:53 följande:
    Vi har, som sagt, totalt olika åsikter angående om en person ensam skall få styra.
    Ja du skall verkligen inte styra vad som är OK och inte Ok när det gäller andras barn. Och är det så att föräldrarna (pappan och biomamman) har olika åsikter borde du faktiskt ha den goda smaken och det goda omdömet  att stå utanför.

    Nu finns det som jag sagt tidigare inga bonusmorsor i mitt liv eftersom jag lever med mina barns far så jag talar inte i egen sak. Men jag tycker verkligen det är förfärligt lågt/smaklöst/brist på stil /wt  att lägga ut andras barn på nätet mot en förälders vilja.
  • Anonym (Mum)
    Anonym (Aldrig) skrev 2014-09-27 11:24:19 följande:

    Skulle aldrig fråga biomamman om lov för något.

    Här är det min man och jag som bestämmer över barnen.

    Vi har båda sunt förnuft och vettiga tankar omkring dessa tycker vi själva. Vi är eniga inte i allt såklart men för det mesta.

    Biomamman sköter sitt. Vi sköter vårat.

    Varför ska en biomamma gå in på mannens nya sänghalvas sidor överhuvudtaget för?

    Gud vad förargligt och erkänna att man snokar runt på dennes sidor .


    Vet du vad, jag tror att för barnens allra bästa skall man nog kunna föra en vettig dialog bio/bonusmammor emellan. Du verkar var typen som stänger alla dörrar, vad är du rädd för egentligen? Att kvinnan din man en gång älskat och skaffat barn med skall visa sig vara riktigt trevlig?

Svar på tråden Hans nya