Anonym (orolig mamma) skrev 2014-09-07 22:57:02 följande:
Jag tror inte det bara är en fas, detta har pågått sen 6 månader ca.
förtvivlade skrik så fort jag går ur synhåll och sen hen började stå så hängs det i byxbenen bokstavligt talat hela dagarna. Därför har jag satt hen på golvet när jag fixat mat/plockat m diskmaskin m.m men det är oavbrutet skrik hela tiden. Livrädd att jag ska försvinna. Kommer nån okänd så kommer hen och nästan skakar till och vill jag ska lyfta upp fort som bara den. Otroligt närhetstörstande och jag har burit mycket men nu orkar inte alltid armarna så hen har fått skrika. Det blir bara värre av det och nu vet jag inte hur jag ska göra! Man vill ju inte se sitt barn ledset hela dagarna!!
så rädd att jag "förstört" genom att lyssna på andra som tycker att de inte alltid ska få som de vill, låt de skrika du skämmer bort osv..
jag tycker att du ska kontakta bvc och få remiss till deras psykolog för bedömning av dig och ditt barn. hur ni samspelar, hur er anknytning är osv.
och utifrån det kan ni få hjälp! <3
mitt 2a barn, jag hade en förlossningsdepression och han gnällde KONSTANT från det att han började vara vaken mer tills att han var 8-9mån... grejen var den att han sov konstant dagtid (ja dygnet runt faktiskt) fram till 2,5mån ålder, min man gick tillbaka till jobbet när han var 4mån och jag blev ensam hemma med 2 små barn (fick dem jättetätt). Jag kände INGENTING för mitt 2a barn, när jag tittade på honom så undrade jag vems han var... såg ingenting av mig i honom! ;)
jag började må bättre när han var 8mån och efterhand har kärleken vuxit fram och vi har knutit an ordentligt med åren. Men han var som ett PLÅSTER på oss när han kommit ur första månaderna av dvala.. och inte så konstigt såhär i efterhand eftersom han behövde få knyta an. Han VÄGRADE vara hos någon annan, han ville inte ens att andra skulle så mycket som att TITTA på honom, då vrålskrek han. Jag, pappan och hans farbror fungerade att vara hos, men ingen annan alls.
idag är han 4år och otroligt kaxig och framåt. otroligt kärleksfull och TRYGG i sig själv och i vår anknytning. Men han är väldigt känslig som person, tar lätt åt sig har jag märkt (han är väldigt lik mig i personlighet, temperament osv).
jag tror att om du bara lyssnar till ditt barns behov, läs av ditt barn och ge det hon/han Behöver även om det kanske är påfrestande för stunden så kommer det att löna sig längre fram. Skaffa en bärsjal/ergonomisk bärsele så har du fria händer och ditt barn får det som han/hon behöver allra mest. Din Närhet. <3