• Browneyedgirl

    Tips på icke-trendiga namn?

    Jag skulle vilja få tips på rejäla, stabila namn som klarar tidens tand. Vill inte att det ska bli tydligt "jaha, du föddes på 10-talet, va?". För att ge exempel, gillar inte: Liam, Levis; Nova, Tindra.

    Gillar: Isabel, Alice, Linnéa; Anton, Oscar, Philip.

  • Svar på tråden Tips på icke-trendiga namn?
  • BCH52

    De två namn som är gångbara över tid är Erik och Maria. Vanliga namn, men inte alltför många bland nyfödda idag som har dem som tilltalsnamn.

  • LängtansBlåaBlomma

    Johan, Anna, Maria, Sara, Gabriel, David, Kim, Ellinor, Gustav och Simon tycker jag är tidlösa namn.


    kampenmotpco.blogg.se/ - äntligen gravid! BF 1/1 2015
  • Hoppfull84

    vi har på vår lista:
    Pojk:
    Harry
    Isak
    Gustav
    Oscar
    Allan
    Olle
    Olov
    Ralf
    Frank

    Flick:
    Astrid
    Elin/Ellen
    Ingrid (så himla fint!)
    Kerstin
    Clara
    Alma
    Agnes
    Vera

  • Lönnsirap

    Personligen blev jag mer medveten om exakt hur speglad av sin tid man är något år efter barnet föddes. Visst det finns inte fler i klassen med samma namn... däremot valde vi tydligen ett namn som rätt många heter....

    Men... vill du ha ett tidlöst namn: kolla i listor med bibliska namn.... Dessa namn brukar dyka upp varje generation. Jacob, David, Isak, Eva, Sara, Hanna

    En annan klassiker är gamla kunga-/drottning- namn: Erik, Kristina, Sven, Magnus, Oscar, Helena, Sofia, Johan, Karl, Ulrika

    Och vill du vara säker på att välja ur generationen, ska du definitivt inte ta några av klassikerna från dödsannonser från folk födda på 20- talet: Dessa är på väg tillbaka: Alice, Vera, Frank, Dagny, Ada, Sixten, Harry, mm. Dessa känns  nya och tidlösa idag.... Men vissa av dem kommer kanske kännas 10-tal.

  • Browneyedgirl
    Lönnsirap skrev 2014-09-08 12:30:16 följande:

    Personligen blev jag mer medveten om exakt hur speglad av sin tid man är något år efter barnet föddes. Visst det finns inte fler i klassen med samma namn... däremot valde vi tydligen ett namn som rätt många heter....

    Men... vill du ha ett tidlöst namn: kolla i listor med bibliska namn.... Dessa namn brukar dyka upp varje generation. Jacob, David, Isak, Eva, Sara, Hanna

    En annan klassiker är gamla kunga-/drottning- namn: Erik, Kristina, Sven, Magnus, Oscar, Helena, Sofia, Johan, Karl, Ulrika

    Och vill du vara säker på att välja ur generationen, ska du definitivt inte ta några av klassikerna från dödsannonser från folk födda på 20- talet: Dessa är på väg tillbaka: Alice, Vera, Frank, Dagny, Ada, Sixten, Harry, mm. Dessa känns  nya och tidlösa idag.... Men vissa av dem kommer kanske kännas 10-tal.


    Intressanta reflektioner. Vill inte ha bibliska namn utan hellre gamla kungliga namn (inte för att verka "fin" utan för att de ofta är välkända och lätta att uttala och stava). Jag gillar visserligen många av 20-talsnamnen men förstår att de kommer vara typiska för 10-talets nya generation. Det jag inte gillar, är de påhittade, speciella namnen som verkar ha blivit populära på senare år. Unika namn, speciella stavningar m.m. Vilja, Timja, Novali, Kilion osv.
  • Browneyedgirl
    Hoppfull84 skrev 2014-09-08 10:41:21 följande:

    vi har på vår lista:

    Pojk:

    Harry

    Isak

    Gustav

    Oscar

    Allan

    Olle

    Olov

    Ralf

    Frank

    Flick:

    Astrid

    Elin/Ellen

    Ingrid (så himla fint!)

    Kerstin

    Clara

    Alma

    Agnes

    Vera


    Många fina namnförslag, tack för det! Gillar särskilt Astrid, Ellen, Ingrid och Agnes.
  • fluu

    Vill du vara verkligt "ovanlig" bör du välja min föräldragenerations namn, typ: Mats och Susanne. Nästan inga namn är helt tidlösa, men här är lite förslag:

    Anna
    Adina
    Aurora
    Beata
    Carla
    Celia
    Diana
    Elise
    Elisabeth
    Eleanor/Eleanora
    Erika
    Ganriella
    Hanna
    Helena
    Ines
    Ilona
    Julie
    Josephine
    Karin
    Laura
    Louisa
    Maria
    Magda
    Miriam
    Martina
    Nora
    Nanna
    Nina
    Olga
    Paula
    Rakel
    Sara
    Stina
    Sofia
    Tove
    Vera
    Viktoria
    Vanja


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu

    Albin
    Alexander
    Aron
    Bo
    Carl
    Christian
    Didrik
    Erik
    Elias
    Edmund
    Finn
    Frans
    Georg
    Gustav
    Hannes
    Johannes
    John
    Josef
    Jonas
    Julius
    Leonard
    Leander
    Morgan
    Magnus
    Manne
    Måns
    Nikolas
    Paul
    Ruben
    Robert
    Samuel
    Simon
    Tobias
    Vidar


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
Svar på tråden Tips på icke-trendiga namn?