• Anonym (värt?)

Privat sminkkurs från makeup store - värt eller bortkastat?

Som rubriken lyder

• Svar på tråden Privat sminkkurs från makeup store - värt eller bortkastat?
  • Dejtande

Jag har gått på dessa en tre-fyra ggr i samband med att jag ska på något jippo, tex halloweenparty och begärt passande sminkningar. Tidigare fick man välja produkter till samma pris som kursen, dvs kursen blev gratis. Vet ej om det är så fortfarande, men då tyckte jag att det var prisvärt. Sen beror ju kursen mkt på vem det är som håller i den.

• Stårschan

Allt är ju relativt. Ser man smink som en hobby så kan man väl lika gärna lägga sina pengar på det, istället för att resa, köpa skotrar eller föda upp hundar. Det är bara du som kan avgöra om det är värt det för dig.

• Dixie

Jag gick en sådan kurs för några år sedan och då fick man ju välja produkter till samma värde som kursen kostade, så då var det värt det! Vet inte om det funkar på samma sätt nu!

• Anonym (ja det är värt det)

Har gett det till mina döttrar och de fick välja smink för samma pris som kursen kostade. Det var 1 eller 2 år sen tror jag.

Väl vät pengarna då jag slipper en dotter som ser ut som om hon har kraschat in i en färgaffär när hon har sminkat sig. En del av hennes klasskompisar ser inte kloka ut

• nozpa

Som andra skriver. Säg att kursen kostar 500 då får man välja produkter för den summan också. Vilket gör att det kvittar om det är en blind som sminkar liksom.
    För min del har det inte gett så mycket, men visst, kan vara kul att testa. Hade inte gjort det om det inte ingick valfria produkter för summan.

• lövet2

Min dotter gick en sådan. Hon har stora problem med huden pga sköldkörtelsjukdom, och hon fick jättebra hjälp på sminkkursen. Värt varenda krona!

• Duckan

Om du är helt okunnig i att sminka dig själv så ja, annars är det inga nyheter de lär ut direkt. Du får välja smink för det priset som kursen kostar.

• Anonym (värt?)
    Duckan skrev 2014-09-09 09:12:04 följande:

Om du är helt okunnig i att sminka dig själv så ja, annars är det inga nyheter de lär ut direkt. Du får välja smink för det priset som kursen kostar.

Man får lära sig vilket smink som passar till varje enskild person. Det kan vara svårt att själv bestämma vilken ansiktsform, drag m.m man har. Därför kan det vara bra att få hjälp med det, av någon kunnig som framhäver ens drag på bästa sätt.
  • Duckan

Mja, så djupgående har inte de kurser jag varit på hos MUS varit. Kanske är det nya rön nu, men tre gånger av tre har det varit samma. Har varit på en individuell sittning inför mitt bröllop och på två sittningar i grupp och det var ganska same same alla gångerna. Välja nyans på fondation, var rouge ska appliceras samt hur du kan fylla i dina bryn och så lite maskara. (Fick i present två gånger och en gång följde jag med en kompis som ville dit)

• Duckan

Säger inte att du inte ska gå dit, men förvänta dig inte för mycket av kursen.

• Anonym (värt?)
    Duckan skrev 2014-09-09 09:31:03 följande:

Mja, så djupgående har inte de kurser jag varit på hos MUS varit. Kanske är det nya rön nu, men tre gånger av tre har det varit samma. Har varit på en individuell sittning inför mitt bröllop och på två sittningar i grupp och det var ganska same same alla gångerna. Välja nyans på fondation, var rouge ska appliceras samt hur du kan fylla i dina bryn och så lite maskara. (Fick i present två gånger och en gång följde jag med en kompis som ville dit)

Då är det med andra ord bortkastat - med tanke på att det finns bättre foundation än make up store, enligt mig.

Rätt foundation hjälper personalen på kicks bättre med.
  • Duckan

Du kan ju fråga på din MUS exakt vad du kan få lära dig. Kanske är det en väldigt duktig och hjälpsam mua där som verkligen kan ge dig de tipsen du vill ha. Mina erfarenheter har inte varit sådana.

• Anonym (Ann)

Då lär man sig nog femtioelva gånger bättre om sminkning på youtube. Helt gratis. Själv skulle jag nog inte behöva 500 spänn värt i smink från MUS, handlar mycket hellre på Sephora. Visst kan dom ha roliga ögonskuggor, men man vill ju inte se ut som en färgglad clown heller.

• Alexiandra

Jag var på en. Mest för jag är såpass blek att det är skitsvårt att hitta rätt foundationnyans.

Nej MUS hade inte den heller - även om de tyckte det. Jag var INTE nöjd med sminkresultatet rent underlagsmässigt. 

Så rent "hitta dina färger" är bättre gå till Åhlens eller liknande och få hjälp där - där de har större sortiment. De sminkar dig ju också och visar om du vill ha hjälp med det och kan tänka dig en annan prislapp än Loreal och Isadora typ.

Svar på tråden Privat sminkkurs från makeup store - värt eller bortkastat?