Anonym (Kikki) skrev 2014-09-09 17:21:49 följande:
Kejsarsnitt är ingen garanti, man kan få framfall ändå. Det är bla tyngden under graviditeten som ställer till det och sen ärftlighet osv.
Men du har ju nyss fått barn, diagnos går inte att ställa just nu ändå. Kroppen måste ju få tid på sig att återhämta sig. Mycket kan hända efter det första året. Och man har bättre återhämtning i din unga ålder än som äldre.
Och eftersom du är så ung och säkert vill ha fler barn kommer du ändå inte få nån op nu. Ytterligare graviditeter kommer ju bara att göra en op nu ogjord. Du kanske får en ring du får föra in som håller uppe paketet, om det nu ens behövs.
Kan tala om för dig att efter min första födsel, och jag visste inte ens vad framfall var då, så kändes det länge som om jag hade en boll i slidan. Det kändes obehagligt att gå, som om nåt skulle ramla ur. Och jag hade inget framfall och nu är det borta sen många år, jag har även fött ett barn till, båda är tonåringar nu. Så ta det lugnt, be att få gå på kontroll för att bli lugnad.
Som sagt, inga fler barn. Aldrig att jag går igenom detta igen. Eller gör något dom kan förvärra framfaöllet. Jag har tyvärr inte "en känsla" utan en tapp som i princip är utanför slidan.
Nixe skrev 2014-09-09 17:54:27 följande:
ok, det står i din ts att snittet var pga rädslan för framfall. därför tyckte jag bara det var märkligt att ingen påpekat att risken för framfall kvarstår vid snitt. som sagt, boka en läkartid hos gyn. de lär knappast sparka ut dig. sen är det tyvärr bara att kämpa på för vården kring dessa problem är tyvärr tuff. lycka till!
Jag fomulerafe mig dåligt, jag ville ha kejsarsnitt pga framfallsrädsla, rädsla för skador där nere öht, rädslor som finns pga övergrepp som minderårig. Behövde bara prata om övergreppen innan jag fick godkänt, så kom lixom aldrig upp.
Tack=) tog första steget idag och pratade med en fin tjej på Gyn mott som var riktigt förstående och tröstande (när hon frågade varför jag inte blivit undersökt och fått remiss därigenom började jag gråta) och försäkrade mig om att jag skulle få hjälp.
Ska försöka tänka på annat tills min tid börjar närma sig. Njuta av min familj och min man lite. Men det är ju tyvärr omöjligt att koppla bort.