• Anonym (mamman)

Använder disktrasa till att rengöra mitt barns ansikte. Kritisk kompis

Jag vill vara miljövänlig och inte använda papper för att rengöra min dotters händer och ansikte efter maten (barnet är 6 månader).
    Barnet tycker inte om att bli lutad över rinnande vatten för att på så vis tvättas av.
    Så jag köpte en disktrasa som jag kokade innan första användning. Efter varje användning kokar jag lite vatten i vattenkokaren och häller över trasan som får ligga en stund i det kokheta vattnet.
    Min bästa kompis tycker att jag är den äckligaste människan på jorden som gör så, som är så äcklig att jag rengör mitt barns ansikte med en disktrasa.
    Är det verkligen så äckligt?

• Svar på tråden Använder disktrasa till att rengöra mitt barns ansikte. Kritisk kompis
  • bängolle

Om trasan enbart används till barnets ansikte är det väl som att använda en tvättlapp. Skillnad om du har samma trasa som till köksrengöring och liknande.

• Kofot

Inte om trasan bara används till barnet och kokas efter användning. Jag har sett barn bli avtorkade i ansiktet av samma trasa som diskbänk och bord torkas med. Det är äckligt.

• Anonym (V)

Tycker inte det är äckligt så länge du endast använder disktrasan till att torka dottern.

Det skulle vara äckligt att använda samma till barnet och disken.

• Anonym (mamman)

Barnet har alltså en trasa som uteslutande används till dess ansikte och kokas efter användning.

Men tydligen är en disktrasa alltid snuskig.

• Whitetrash86

så hon hakar upp sig på¨ordet DISKtras... det är en helt vanligt trasa som du enbart använder till ansiktet och dom du tvättar efteråt. Hur kan det vara värre än en handduk tex?

• Anonym (V)

Konstig " kompis".

Hoppas du har slängt ut henne.

Var fräckt att kalla dig " äcklig".

• viseversa

Så gör vi med. Med tygtrasor som vi byter dagligen. Mao INTE samma trasa vi torkar bordet och så med men en likadan. En tvättbar tygtrasa med ljummet vatten på helt enkelt. Som vi sen tvättar i 90 grader med annan tvätt.

• Anonym (tips)

Ett tips på hur du kan döda bakterier i trasan: blöt den och kör den i mikron i minst två minuter, gärna fyra! Kanske enklare och effektivare än att lägga den i varmt vatten. Och strunta i kompisen! Hon har lärt sig en enkel tumregel utan att förstå vad som ligger bakom. Effektivt på många sätt men det bäddar för konflikter med dem som är bättre informerade...

• Tow2Mater

Det handlar ju också om den mentala bild man sänder ut vid användandet, oavsett om trasan är ren. Man kan ju använda ett par trosor och torka barnet med också, men oavsett om de är rena, ger det ju en mental bild man kanske inte vill sända ut.

• Notetur Nomen

Fast lämna den inte i varmt vatten! Då växer bakterierna. Skölj med hett vatten för att få bort smuts och fett, till sist sköljer du den i kallt vatten, kramar ur den ordentligt och hänger upp den. 
    Sen måste man nog byta trasa ganska ofta alternativt tvätta den i maskin om den inte ska bli äcklig.

• MallaL
    Tow2Mater skrev 2014-09-09 16:23:32 följande:

Det handlar ju också om den mentala bild man sänder ut vid användandet, oavsett om trasan är ren. Man kan ju använda ett par trosor och torka barnet med också, men oavsett om de är rena, ger det ju en mental bild man kanske inte vill sända ut.

Om du bara tvättar dottern med den är det ju en tvättlapp, sådana har man använt i alla tider. Vi som har varit med ett tag har använt tvättlappar av frotté, linne eller annat tyg (innan papperstvättlapparna kom) som sköljs ut/tvättas mellan användningarna.
  • Anonym (n)
    Anonym (mamman) skrev 2014-09-08 22:14:15 följande:

Jag vill vara miljövänlig och inte använda papper för att rengöra min dotters händer och ansikte efter maten (barnet är 6 månader).
    Barnet tycker inte om att bli lutad över rinnande vatten för att på så vis tvättas av.
    Så jag köpte en disktrasa som jag kokade innan första användning. Efter varje användning kokar jag lite vatten i vattenkokaren och häller över trasan som får ligga en stund i det kokheta vattnet.
    Min bästa kompis tycker att jag är den äckligaste människan på jorden som gör så, som är så äcklig att jag rengör mitt barns ansikte med en disktrasa.
    Är det verkligen så äckligt?

Hur mycket miljövänligare bli det egentligen med tanke på du använder så mycket el och vatten för att rengöra trasan?
  • sextiotalist

Så länge den är ren ser jag inga problem, här byter jag disktrasa varje dag, så här finns inga äckliga och bakteriefyllda disktrasor. Efter middagen så slängs den i tvätten och nytvättad plockas fram.
    Än värre, jag kunde använda samma tvättlapp flera gånger till vårt barn ( i frotté) när det gällde ansikte och händer. 

• Anonym (mamman)
    Anonym (n) skrev 2014-09-09 16:40:37 följande:

Hur mycket miljövänligare bli det egentligen med tanke på du använder så mycket el och vatten för att rengöra trasan?

Kan inte ge några siffror men det bör vara mer miljövänligt med tanke på att vi inte kastar massvis med papper varje dag.

En vattenkokare drar inte mycket el och det går åt ett par deciliter vatten per gång, så under en liters dag.
  • grillchips

Min mormor har dille på att torka barnen (barnbarn och barnbarnsbarn) i ansiktet med disktrasa (inte mina för jag tvättar dom själv). Hon har inte köpt ny på många år och den stinker fruktansvärt. Och hon använder den även till golvet..
    DET är illa.
    Däremot har jag själv disktrasor till allt möjligt (inte barnansikten).
    Jag använder en färg till en sak.
    Men jag är en disktraseslösare så jag kastar dom så fort dom inte känns fräscha längre. (Okej ibland är det inget större fel på dom mer än att jag tycker dom ska bytas bara)

• LängtansBlåaBlomma

Tycker din kompis överdriver, hon måste tro att du använder dem till att torka av bord i smyg...

kampenmotpco.blogg.se/ - äntligen gravid! BF 1/1 2015
  • kiriaki

Det maste ju vara battre att bara anvanda en eller flera tvattlappar som kan tvattas i maskin istallet kan jag ju tycka. Sen naeh det ser inte snyggt ut att tvatta ungarna med en disktrasa... oavsett om den bara anvands till barnen eller inte.

Sjalv hanger jag bara sonen over diskhon och tvattar snabbt med tval och vatten, forsta gangerna blev det protester men nu vet han vad som galler.. Bra att han lar sig att handerna ska tvattas med tval och vatten fore och efter varje maltid ocksa sa han inte blir en liten snuskgris :)

Svar på tråden Använder disktrasa till att rengöra mitt barns ansikte. Kritisk kompis