Min styvson antastade min dotter.
Varför är du förbjuden att prata vad som har hänt? Det kan han väl ändå inte göra.
Om detta barn regelbundet är elak / kränker din dotter, varför bor du kvar?
Varför är du förbjuden att prata vad som har hänt? Det kan han väl ändå inte göra.
Om detta barn regelbundet är elak / kränker din dotter, varför bor du kvar?
Ni som anser att det inte var någon stor grej, tycker ts överreagerar.
Ha ni tänkt på hur den utsatta flickan känner sig?
Hon (och tydligen de över flickorna i pojkens närhet) har reagerat, de känner uppenbarligen obehag pga hans sätt (om jag uppfattade det rätt, så var det även hemma hos mamman också).
Anser ni att flickans känslor och upplevelse kring detta ska triviliaseras?
Jag har på detta forum lästa flera gånger om hur kvinnor har råkat ut för liknande händelser, av deras styvbror, bror eller kusin. Hur vuxenvärlden har viftat bort detta som pojkstreck,
Det denna pojke har gjort mot denna flicka är så fel det kan vara, och han måste känna av att det inte är acceptabelt, genom samtal med BUP, en vuxenvärld som inte släpper det, dvs han vet att de inte kommer låta det ske igen.
Om jag förstått så finns det även en bakomliggande problematik hos denna kille, då är det ännu viktigare att man inte släpper det.
En sak är säker, det kommer inte vara ts dotter som i framtiden skriver på ett forum och berättar hur hennes mamma viftade bort händelsen. Hon vet nu att hon kan vända sig till sin mamma med svåra saker och har en mamma som lyssnar och gör det som en förälder ska, ser till att barnet inte utsätts för kränkande behandling, ts har genom sitt sätt troligen stärkt dottern, stöttat sin dotter i sin integritet och rätten till sin egen kropp.
Om ts hade reagerat som vissa vill att hon ska göra, så hade troligen risken ökat markant att dottern i framtiden hamnar i dysfunktionella relationer, haft en osund inställning till sin egen sexualitet och mått dåligt.
Jag tycker ts gör helt rätt genom att skapa en trygg sfär kring sin dotter.
Det har varit trådar om hur man älskar sitt barn mer än allt annat, hur man ska kunna dö för sitt barn, men när man läser flera svar här, så inser man att det bara är floskler.
Om det varit ert barn (ni som anser att ts gör fel) som råkat ut för detta som ts dotter har gjort, vad hade ni gjort.?
Om det var er egen son som begick övergrepp (ja, för en liten flicka är detta ett övergrepp), hade ni blundat för det och viftat bort det.
Jag skulle säga att ni som inte tar en sådan händelse på allvar, det är ni som har en otäck syn.
I ts fall, så hade jag tagit samtliga flickor och flyttat, hur mycket jag än älskat min sambo, så hade det, i en såda situation, barnets behov av skydd legat på prio ett.
Hade det varit min egen son och min egen dotter, då hade jag valt at vara särbo, där flickan hade fått bo med mig och sonen med pappan. Förhoppningsvis hade mitt omdöme att välja att få barn med en man, inneburit att min man resonerat på samma sätt och ansett att det bästa vairit att separera "gärningsmannen" från offret.
Lösningen är att du flyttar. Du kommer aldrig att tycka om grabben igen och det kommer aldrig att bli lyckligt hemma hos er igen.
Det är inte bara att flytta, vi har en dotter samt ett barn på väg också... Jag har gjort klart för the husband att han inte får lämna minstingen ensam m honom alls och han håller inte med men han accepterar att sonen är hos oss några dagar mindre för mina äldre döttrars skull och han håller med om att sonen gjort fel. Däremot bagatelliserar han händelsen och tror att det kommer vara en kortsiktig lösning vilket det inte kommer vara. Det var möte på soc igår för grabben där de skulle prata om fosterhem och polisanmälningar om det skulle upprepas. Tyvärr har han "kort minne" och kommer ignorera det som med allt annat.
Jag tycker det låter familjeproblem lång väg.
Ts beskriver att hon tycker att pojken kränkt hennes barn, gör elaka saker och är manipulerande. Han har kysst sin syster när hon sov. Han har hamnat i bråk i skolan. Ingen lyssnar på henne (som sitter med sanningen) utan har olika anledningar till att inte "ta tag i det". Tänk om det inte alls är så att det är ts som har rätt? Tänk om hon är en del i problemet? Det är uppenbart efter att ha läst ett inlägg av ts att hon tycker riktigt illa om sin styvson och förefaller ha gjort det undet lång tid. Hur beter sig ett barn i det sammanhaget? Kan det vara så att ts i själva verket genom att få pojken att känna sig ovälkommen hos dem, gör hans beteende värre? För om det är så uppenbart att ts tycker illa om sin styvson att det syns efter 10 meningar på ett forum på nätet kan man inte ens inbilla sig att han inte skulle ha märkt det.
Ts hänvisar till att soc minsann tycker som hon vilket de uppenbarligen inte gör. Som jag uppfattar det har ts inte ens varit med på mötena? Och eftersom de låter pojken vara hos sin andra syster så tycker de inte att det är så allvarligt. De ska ju ingripa om de misstänker att ett barn far illa, inte flytta en "förövare" från ett hem för att skydda barnen i det hemmet till ett annat hem där det också finns potentiella offer även om mamman samtycker till detta. Jag tror att pojken behöver skyddas från ts. Det är poängen med den mindre vistelsen i pappas hem.
Jag förstår inte hur man kan lägga så mycket skuld ja hat som ts gör på ett barn. Om ett barn har problem så hjälper man dem med det, klarar man det inte själv så söker man för det. Man utmålar inte 12- åringar som potentiella sexualbrottslingar. Det är sant att många sexualförbrytare börjar tidigt. Det betyder inte att alla som bryter en sexuell gräns eller norm som barn per automatik blir förövare som vuxna. Och i vilken riktning tror ni ts beteende påverkar pojken? Blir det bättre av det?
Till de utsatta som skrivit i tråden vill jag säga att jag känner med er. Era historier är alltid gripande och hemska. Och de går inte alls att jämföra med det den aktuella pojken gjort. Han kysste sin syster när han trodde att hon sov. Han har inte tvingat någon (typ hållt fast eller liknande), inte mutat eller hotat. Han är ett barn och har inga sexuella baktankar på det viset en 14 eller 17 åring kan ha.
När jag läser vissa svar som skrivs i den här tråden, så är jag så tacksam att jag jag alltid har respekterat min sons integritet och framför allt, att han har med sig att man aldrig kliver över en annan människas integritetszoner.
Detta med att respektera andras integritet och inte tillåta andra att kliva över ens integritetszon förmedlar man redan när barnet är litet.
Nej, mormor får inte en puss bara för att hon vill det, nej, man behöver inte sitta i andras knä bara för att en person tycker det är mysigt.
Nej, man pussar inte / petar inte / sticker tungan i halsen på andra när de sover. Man ska aldirg behöva bli utsatt för detta och än mindre i sitt hem, oavsett om man är 7-åring eller vuxen.
Slumpen, igår dök denna artikel upp
http://www.aftonbladet.se/wendela/familj/article19515558.ab
När jag läser vissa svar som skrivs i den här tråden, så är jag så tacksam att jag jag alltid har respekterat min sons integritet och framför allt, att han har med sig att man aldrig kliver över en annan människas integritetszoner.
Detta med att respektera andras integritet och inte tillåta andra att kliva över ens integritetszon förmedlar man redan när barnet är litet.
Nej, mormor får inte en puss bara för att hon vill det, nej, man behöver inte sitta i andras knä bara för att en person tycker det är mysigt.
Nej, man pussar inte / petar inte / sticker tungan i halsen på andra när de sover. Man ska aldirg behöva bli utsatt för detta och än mindre i sitt hem, oavsett om man är 7-åring eller vuxen.
Slumpen, igår dök denna artikel upp
http://www.aftonbladet.se/wendela/familj/article19515558.ab
Jag fattar nog inte riktigt. De tycker att det är tryggare hos mamma eftersom hon inte sopar det under mattan. Är det inte precis det ts anklagar henne för att göra?
Jag tror att de gjort bedömningen att det inte är någon fara att ha honom runt syskonen därför får han vara hos mamma samtidigt som systern.