• Anonym (Trött)

Hur överlever man som medberoende

Jag undrar om det finns fler här som lever med en alkoholist i sitt liv i en nära relation och hur man gör för att hantera denna stress, trötthet, oro och rädsla som följer med i ett rosa inslaget paket när man trots allt valt att stanna och inte sluta kämpa. Finns det fler som kan bolla tankar och idéer med mig här utan att döma! Lämna är alltid det lättaste men det är som sagt inte mitt val!

Vi har varit tillsammans och sambos i 3,5 år och han har sedan dag ett visat en problematik med alkohol. I början även våldsam pga lugnande tabletter i kombination men ej längre. Från att ha druckit för att det var kul att vara ung så lever jag nu med en 31 årig alkoholist som varje dag dricker sex öl, 3,5 or från macken! JA, man kan bli full är mitt svar redan där. Tydligen! Lika förvånad jag! Varannan vecka har jag min dotter hos oss.

Det finns ingen ilska, inga hot, inga slag, han sitter på vår balkong och dricker för att han innerst inne är deprimerad. Han är medveten om problemet men slutar inte. Han sätter upp nya mål hela tiden om när och hur han ska sluta. Alkoholen har gjort han gammal i förtid utseendemässigt och han är en bitterfitta dagarna efter.

Jag måste tassa på tå ständigt, för om vi bråkar vet jag att det dricks mer. Min dotter är än så länge omedveten om detta. Jobbet sköter han och utåt sätt är han världens bästa bonuspappa och sambo men bakom fyra väggar när ingen annan ser är han tragisk. Jag brukade tycka synd om honom men jag är känslomässigt avstängd.

Jag har hotat, jag har kastat och gömt, gjort slut och kramat om. Hur jag än gör så är det jag som slutar sårad. Vad säger man, hur agerar man. Jag är fast i min bubbla och vill ut!

• Svar på tråden Hur överlever man som medberoende
  • Carnitas
    Anonym (lämna!!) skrev 2015-01-14 21:32:26 följande:
    Snälla, förklara för mig vad det är för saker?
    Du menar på allvar, att det inte finns nått mellan stanna och lämna oavsett?
  • Anonym (lämna!!)
    Carnitas skrev 2015-01-14 21:33:36 följande:
    Du menar på allvar, att det inte finns nått mellan stanna och lämna oavsett?
    Ja, jag menar allvar! Förklara för mig vad det finns för saker mellan dessa?
  • Anonym (anhörig dotter)
    Anonym (lämna!!) skrev 2015-01-14 21:27:11 följande:
    Jag har levt ett liv med en alkoholist och nej det är inte så svårt att lämna när man väl inser hur mycket lycklig tid man förlorar och hur mycket man förstör för sig själv. Din mammas liv kanske inte är miserabelt men det är definitivt inte så bra som det kunde ha varit.
    Nej det är kanske inte det livet hon önskat sig, men det är det hon har valt. Och jag stöttar henne helhjärtat i hennes beslut. Hon älskar min pappa för mycket. Hon vet vad detta livet innebär och tycker att det är värt det.
    Kanske kommer hon att komma fram till att det inte är värt det. Gör hon det kommer jag stötta henne i det. Jag lägger inga egna värderingar i det, utan stöttar henne i de val hon gör.

Medberoende är något man, likt själva missbruket, får lära sig att leva med. Bara för ts lämnar blir hon inte av med det. 
  • Carnitas
    Anonym (lämna!!) skrev 2015-01-14 21:35:04 följande:
    Ja, jag menar allvar! Förklara för mig vad det finns för saker mellan dessa?

Om man nu älskar sin sambo/fru/man, så det första som kommer i tankarna är att hjälpa.
    Fann du det som en omöjlighet?
    Sen i vad hjälpen består av, finns det många alternativ till.
    Vård, öppna pajhålet och prata, ställa realistiska ultimatum osv...osv...osv.........

Du har ett svart och vitt alternativ, som är ett värdelöst alternativ.

• Anonym (lämna!!)
    Carnitas skrev 2015-01-14 21:39:52 följande:

Om man nu älskar sin sambo/fru/man, så det första som kommer i tankarna är att hjälpa.
    Vård, öppna pajhålet och prata, ställa realistiska ultimatum osv...osv...osv.........

Hjälpa med vad? Det går inte att hjälpa en missbrukare. En missbrukare väljer själv när den vill sluta missbruka eller inte, genom att skaffa hjälp eller inte. Du som medberoende kan tyvärr inte göra det här valet. Däremot kan du välja dig själv och se till så att du får må bra istället för att offra hela ditt liv till en annan människa som ändå inte märker/skiter i hur DU mår för att personen för det mesta är berusad.

Jag fann det som en omöjlighet ja, för att jag insåg att även om han nu skulle bli nykter så skulle min oro finnas där ständigt. Inget skulle någonsin bli bra, det blir bara annorlunda. Att sen välja att ha barn runt en alkoholist är så jävla egoistiskt och oansvarigt. Realistiska ultimatum? Varför vill man vara en jävla morsa till en vuxen människa? Man är korkad om man stannar med en alkoholist, man lever i förnekelse precis som sin egna stackars alkoholist till "kärlek". 

Vill man ha ett skit liv, stanna hos alkisen. Men då ska man fan inte sitta här och gnälla över sitt liv och söka medömkan. Allt är så jävla logiskt varför man känner som man gör, mår som man gör om man väljer att stanna med en missbrukare.

• Carnitas
    Anonym (lämna!!) skrev 2015-01-14 21:55:42 följande:
    Hjälpa med vad? Det går inte att hjälpa en missbrukare. En missbrukare väljer själv när den vill sluta missbruka eller inte, genom att skaffa hjälp eller inte. Du som medberoende kan tyvärr inte göra det här valet. Däremot kan du välja dig själv och se till så att du får må bra istället för att offra hela ditt liv till en annan människa som ändå inte märker/skiter i hur DU mår för att personen för det mesta är berusad.

Jag fann det som en omöjlighet ja, för att jag insåg att även om han nu skulle bli nykter så skulle min oro finnas där ständigt. Inget skulle någonsin bli bra, det blir bara annorlunda. Att sen välja att ha barn runt en alkoholist är så jävla egoistiskt och oansvarigt. Realistiska ultimatum? Varför vill man vara en jävla morsa till en vuxen människa? Man är korkad om man stannar med en alkoholist, man lever i förnekelse precis som sin egna stackars alkoholist till "kärlek". 

Vill man ha ett skit liv, stanna hos alkisen. Men då ska man fan inte sitta här och gnälla över sitt liv och söka medömkan. Allt är så jävla logiskt varför man känner som man gör, mår som man gör om man väljer att stanna med en missbrukare.

Jaså?
    Varför generaliserar du?
    Såklart det hjälpa en missbrukare, men vägrar man som du.
    Så är givetvis svaret ABSOLUT nej att det inte går att hjälpa.

• Anonym (lämna!!)
    Carnitas skrev 2015-01-14 22:05:16 följande:

Jaså?
    Varför generaliserar du?
    Såklart det hjälpa en missbrukare, men vägrar man som du.
    Så är givetvis svaret ABSOLUT nej att det inte går att hjälpa.

Lever du kanske själv med en alkoholist? Vad ska du hjälpa alkoholisten med? Förutom att torka upp spyor och hålla om honom när han har bakisångest?
  • Carnitas
    Anonym (lämna!!) skrev 2015-01-14 22:08:10 följande:
    Lever du kanske själv med en alkoholist? Vad ska du hjälpa alkoholisten med? Förutom att torka upp spyor och hålla om honom när han har bakisångest?

Att torka upp spyror och hantera ångest, vad har det med att hjälpa med att sluta ett missbruk?
    Hämtar chips och väntar på svar.

Men tror du detta är att hjälpa, så förklarar det allt med dig här.

• Carnitas
    Carnitas skrev 2015-01-14 21:39:52 följande:

Och här gav jag dig exempel, men satte brunögat till.
  • Anonym (annat val)

Jag har varit i samma sits som du. Vi har varit tillsammans i snart 8 år och han har alkoholproblem. Men är i övrigt en underbar man. Det största problemet är att han ofta blir mycket personlighetsförändrad när han dricker och då kan bli direkt elak. Han har långa perioder då han inte dricker och från början fick jag hoppet att han faktiskt verkligen ville sluta men har fattat att han troligen är periodare. Det sämsta är att han i sitt arbete är i miljöer med mycket alkohol. Eftersom jag trots allt fortfarande älskar honom och vet att han älskar mig så har jag valt att inte bo ihop och endast träffa honom när han väljer att vara nykter. Det har fungerat bra i snart 4 år och vi har det fantastiskt ihop när vi träffas. Jag är benhård på den punkten och under dessa år så har han endast någon enstaka gång druckit ett glas vin vid något tillfälle. Kanske det kan vara något för dig TS ?

Svar på tråden Hur överlever man som medberoende