Inlägg från: Anonym Användare |Visa alla inlägg
  • Anonym Användare

Skicka små paket på posten

Hej!

Visste inte var jag skulle posta detta. Jag ska skicka en liten lätt sak per post (hår extension, de är varken ömtåliga, skrymmande eller tunga) men vet inte hur jag ska gå tillväga. De väger knappt 200-300 gram. Har kollat på Schenker och Posten och det finns en tjänst som gör att man kan skicka som ett paket men då kostra det 50-55 kr och får väga max 1kg. Känner inte riktigt att detta är rätt kategori, eftersom den saken jag vill posta är bra mycket mindre och lättare än så.

hade tänkt skicka det i ett vadderat kuvert, men hur går man tillväga? Det finns ju inget postkontor så jag kan ju inte gå dit och fråga heller :P

Och när jag söker på webben så får jag bara upp paketalternativ som kostar bra mycekt mer än vad jag tror mitt paket/brev egentligen ska kosta att skicka.

Hjälp? :(

• Svar på tråden Skicka små paket på posten
  • Anonym Användare

Haha så himla svårt? Jag var på mitt närmaste ombud vilket är en turkbutik och han kunde fan inte hjälpa mig ett dugg, han sa att jag skulle fråga Schenker istället och att han inte visste något och att det inte rörde honom i ryggen utan att hans jbb enbart är att ta emot och sända iväg. Han hadee varken en våg eller vadderade kuvert att sälja heller :P

• Anonym Användare

1. var kan man väga paketet / brevet och på så vis veta hur många frimärken som ska sättas på
    2. spelar dimensionen på det vadderade kuvertet någon roll eller är det vikten som avgör
    3. om man sänder det i ett vadderat kuvert räknas det som ett  brev eller som ett paket då? och får man ett kollinr i båda fallen eller enbart i paket fallet?
    4. hur kan man bevisa att det är skickat om man skickar det som ett brev?

Har tidigare skickat PAKET men då har det varit via schenker och att man gått in poå deras hemsida och printat ut portot.

Nu ska jag ju skicka en mindre sak och då blir det mer komplicerat för det finns ingen direkt guide till hur man gör. Jiffy-bagvet jag inte vad det är men köpte ett sådant vadderat vitt kuvert. Och när jag gick till närmsta postombud sa han att jag måste ha köpt portot på schenker INANN jag lämnar in det till honom, för han inte kan sälja portot till mig Skrikandes så då var det tillbaka till ruta ett igen

• Anonym Användare
    Tow2Ma­ter - har redan köpt ett vadderat kuvert men det är inte frankerat. Och när jag gick till turkbutiken som är listat som det närmsta postombudet för att dels väga och dels köpa porto sa han att han inte "sysslar" med sånt och att jag måste förköpa portot någon annan stans hahaha. Och att hans jobb enbart är att ta emot frankerade paket/brev/kuvert. Så jag får väl gå till ett annat postombud och det näst närmaste råkar också vara en liten Turk livs

Birgit­ta02 - har redan vadderade kuvertet, men behöver få veta HUR många frimärken som ska smackas på och detta kunde tydligen inte mitt postombud hjälpa mig med för "jag vet inte, du ringa post" sa han.

Sen undrar jag om det räknas som ett paket eller brev om man skickar det i ett vadderat kuvert. Och om man får ett kolli id av något slag?
  • Anonym Användare
    Tow2Ma­ter- Man får ju absolut inte återanvända gamla vadderade kuvert för då kan posten, om de misstänker att det är ett gammalt kuvert, vägra att leverera det...
  • Anonym Användare
    Tow2Ma­ter Pratade precis med en konstig tant på posten (hon lät lite efterbliven) men hon sa att hon "absoluuuuut inte rekommenderar att återanvända ett gammalt vadderat kuvert". Egentligen fattar jag inte varför, så länge man betalar för portot borde det väl vara okej? Men hon kanske missuppfattade mig och trodde jag skulle återanvända ett redan gammalt frankerat vadderat kuvert...

Fast å andra sidan så frågade jag ju om man inte bara kan ta ett gammalt kuvert om man pillar bort de gamla lapparna och klistrar på sina egna lappar. "Det rekommenderar jag inte men du kan ju försöka", sa hon då.

HÖGST OKLART ... Blev inte klokare av det samtalet.
  • Anonym Användare
    Haha men detta är jääääätteskumt! Nu när jag gjorde en sökning på det så fick jag upp en sida som menar att man absolut får återanvända Postens vadderade kuvert. Och att man bara skulle stryka över mottagaradress/avsändaradress/poststämpel med bläck- eller tuschpenna, och täck över med nya adresser på klisterlappar - och så många frimärken som krävs för de mått och den vikt som brevet har.

Men detta strider ju direkt emot vad kundtjänst på Posten nyss sa ...

postguiden.se/blogg/ateranvanda-postens-forpackningar/
  • Anonym Användare

Nu har jag hittat de gröna kuverten ni syftade på genom att söka på nätet. Ett kuvert av strl M med innermåtten 35*25cm skulle kosta 69kr! Det är ju fruktansvärt dyrt för att inte ens få ett Kolli-ID och kunna spåra paketet.

Då skickar man ju hellre med Schenker och får ett kolli-ID och dessutom får skickat för en billigare peng. Gud vad Posten vad dyrt då.

Det gröna Kuvertet M för 69kr tillåter innehåll uppemot 2kg men jag ska bara posta 300 gram, då vill jag ju verkligen inte betala 69kr. Den mindre påsen i strl S kostade 45 kr. Det verkar ju som att det blir billigare om jag tar mina egna vadderade kuvert (som ej är frankerade) och bara smäller på frimärken på dem. Jag menar om de gröna kuverten ändå inte erbjuder ett Kolli-ID finns det ju ingen fördel med dem.

Har dessutom ett 20-30 tal sådana här som jag vill posta och då lär det ju inte bli hållbart med att pröjsa 70kr för att skicka lite strunt.

www.posten.se/sv/Kundservice/Porto%20och%20pris/Sidor/enstaka-forpackningar.aspx

• Anonym Användare
    zZzZz - När jag hämtar mina paket är det hos mina två närmaste postombud, dessa är Turk 1 (schenker) och Turk 2 (Posten). Detta har jag även sagt ovan i min tidigare post, vilket du hade vetat om du läst. Så fine, jag kan åka till ett TREDJE postombud i en annan stadsdel, men man kan ju tycka att det borde räcka att fråga ett ombud eller två. Jag ska väl inte behöva åka runt hela staden för att hitta någon som är kompetens inom deras områden.

Hade du läst min post hade du också vetat att jag inte vill köpa de gröna kuverten då jag

1. Redan har betalat för vanliga, vita, bubbelkuvert och
    2. inte vill betala 70 spänn för att posta 20-30 paket som alla väger 200-300 gram styck. I synnerlighet INTE om jag inte ens får ett kolli-nr. Varför betala 70kr om jag kan komma undan med att betala 28kr.

Då väljer jag hellre Schenker, betalar 55 kr och får ett kollinr så jag kan spåra min försändelse, ifall Posten bestämmer sig för att sno mina paket. Inte första gången paket har "kommit bort" när man sänt med Posten.

Sist postade jag större paket på ca 1kg med Schenker och betalade 55 kr och fick då kolli-nr så jag kunde följa mitt paket. Nu skulle jag posta saker som är 4 gånger så litet som det förra paketet och trodde därför att det skulle gå enkelt och smidigt med Posten. Men tydligen tar de ut hutlösa priser och dessutom erbjuder sämre service än Schenker (som åtminstone ger dig ett Kolli-ID) så det blir väl att strunta i Posten helt och hållet.
  • Anonym Användare

Sen så är jag väldigt fundersam över varför visa hemsidor och alla på Famlijeliv och andra forum säger att det går utmärkt att återanvända gamla bubbelkuvert medan Kundservice på Posten nästan satte i halsen när jag frågade om man kunde göra detta och sa att Posten kunde VÄGRA att leverera paketet om de misstänkte att det var ett återanvänt bubbelkuvert/vadderat kuvert.

Hur går detta ihop?

• Anonym Användare
    Honungsblomman skrev 2014-09-09 17:51:20 följande:
    På postens egna hemsida så skriver de ju att det ÄR okej.

URL?

Jag ringde ju Posten precis ör någon timma sen och fick höra ovanstående. Då är frågan ifall Postens Kundtjänst ljuger mig rätt upp i ansiktet ...

Svar på tråden Skicka små paket på posten