• MeNoLike

    underhåll från höginkomsttagare

    Att mamman har dragit på sig lån osv kan knappast va exets sak?!?

    Hon får väl försörj sitt hem med uhs på 1273kr per unge och pappan sköter sitt hem. Barnen kan väl ha lite bättre standard när de är där då och åka till Medelhavet med honom.

    Annars borde pappan/exet amortera lite mer på ev hus så att han får mer kostnader.

    Annars tycker jag att betala när det dyker upp tex ny hovkeyutrustning när det behövs. Absolut inte sätta in mer pengar varje månad. Eller ev ge barnet (om det är lite äldre ) ge måndspeng.

  • MeNoLike

    Ts får väl löneförhandla lite

    Eller så över dina utgifter. Finns många som får så lov att klara sig på hälften av din inkomst

  • MeNoLike
    Anonym (DD) skrev 2014-09-10 08:58:47 följande:
    Aha! Ren och skär avundsjuka. Bara för att du har det taskigt ställt så ska alla andra också ha det eller?
    Vem har sagt att jag har det taskigt ställt? Skrev jag det?

    Jag klarar mig finfint.

    Jag förstår däremot inte varför man ska roffa åt sig pengar som någon annan jobbar ihop.
  • MeNoLike
    Anonym (DD) skrev 2014-09-10 08:56:42 följande:
    Varför tycker du inte att pappan ska bidra rättvist till barnens försörjning? Tycker du att försörjningsbördan ska ligga hos mamman på grund av att barnen bor där? Eller vad har du för anledning att tycka så som du gör?
    Hur dyr levnadsstandard kan barnen ha? Bidrar hon med 1273kr per unge också bör det täcka upp ganska mycket.

    1273+1273+1050

    Pappan kabske också har kostnaden för varsitt rum åt barnen hemma hos sig
  • MeNoLike

    Jag kan tyvärr inye kopiera och länka från mobilen men om man går in på socialstyrelsen och skriver försörjning vid separation så finns det en massa info där.

    Sidorna 37-38-41 står det bl.a. Om 1273+1273+1050

  • MeNoLike
    ursula skrev 2014-09-10 10:59:26 följande:
    hon får 1273 av mannen plus 1050 i barnbidrag plus att det är rimligt att hon själv står för en del.
    Gäller givetvis vid omvänt förhållande om mannen har barnen
    Jag TYCKER. Att den som har barnen mindre alltid räcker med att betala den summan som fk i annat fall går in med dvs 1273kr oavsett om barnen bor hon mannen eller kvinnan och oavsett vem som tjänar mest.

    Jag tycker att man får mätta munnen efter sina inkomster. Och TS inkomst är fullt normal och bör klara sig.

    Om pappan har 7 andra barn med en annan kvinna. Tycker ni fortfarande att pappan ska betala mera till exet/mamman/ts/barnens standard hos mamman?

    Inget konstigt om barnen har olika standard när de är hos pappan eftersom han tjänar mer.

    Barn kan ha olika standard hos mamma och pappa även om föräldrarna tjänar exakt lika mycket. Men man kan prioritera olika. Ska den andra föräldern behöva betala för att exet bor extra bra/röker så barnen får ha begagnad vinterjacka eller vad det nu är
  • MeNoLike

    Och tycker absolut att pappan kan betala lite extra för tex läger, hockeyutrustning eller vad det nu är. Men inte att det ska utgå en större summa varje månad.

  • MeNoLike
    Anonym (DD) skrev 2014-09-10 11:11:19 följande:
    Det är klart barn kan mätta munnen efter matsäck men är det rätt att de tvingas till det om föräldrarna är välbärgade?
    Men om pappan har 7 barn till då. Som han också ska försörja.

    Eller är ts barn mer värda?

    Kansle inte finns pengar kvar i hushållet efter att de alla 7 barnen fått mat
  • MeNoLike
    Anonym (DD) skrev 2014-09-10 11:19:27 följande:
    Då är det fler som får dela på kakan. Inte konstigare än det. De flesta föräldrar gör likadant. Fördelar sina ekonomiska resurser rättvist mellan alla barnen.
    Ja men om vi fortsätter räkna på summan som stör dig så enormt 1273*7= 8911kr

    Då finna det nog inte många kr kvar till ts barn. Kanske ts rentav har mer pengar över om så läget var. För att inte tänka på vilka boendekostnader pappan skulle ha
  • MeNoLike

    Låt säga att pappans betalade 2000kr/ mån / barn. Och om mamman också skulle göra det då såklart så blir det svårt för henne att upprätthålla standarden eftetsom hon tydligen går typ 600kr back eller vad dwt stod

  • MeNoLike
    ursula skrev 2014-09-10 11:41:13 följande:
    Pappan får ut 39414 kr efter skatt tabell 33 . sen vill pappan betala 1273 kr per barn . Kvar 36868 kr
    Mamman får ut 22649 kr, får 2546 kr av mannen plus barnbidra                        mamma kvar efter skatt 27295 kr

     
    Amen precis. Surfade vidare efter jag cyklade ;)

    9500kr mer har pappan alltså. Tänkt de andra 7 barnen han också ska försörja. Inte mycket kvar. Hoppas han kan köpa nya kalsonger till jul åt sig själv
  • MeNoLike
    Anonym (Louise) skrev 2014-09-10 13:34:02 följande:

    Om ni tar varannan vecka, skippar underhållet och delar barnbidraget kommer pappan få ge mer av sitt överflöd till barnen när de är hos honom.

    Se till att få till varannan vecka, så får barnen del i pappans höga inkomst, men vad som är ännu viktigare; barnen och pappan kan få en vettig relation.


    Bästa svaret ever! :))
  • MeNoLike
    Anonym (DD) skrev 2014-09-10 13:56:46 följande:
    Enligt konsumentverket kostar ett 'medeltonårsbarn' 3830kr/mån. I det ingår mat, barnets del av hushållets gemensamma kostnader, kläder och skor, fritid och lek, mobiltelefon, personlig hygien samt försäkring. Glasögon, presenter, semester, kalas, specialkost ingår exempelvis inte. Inte heller ingår det något sparande, dyrare hobbys, moped och sånt.

    När man räknar på det så upptäcker man att pappans del av ett tonårsbarns försörjning är 1273. Mammans del, efter avdrag för barnbidraget, är däremot 1507 (!) ÄVEN OM hon endast tjänar hälften av vad pappan gör.

    Tycker du fortfarande att mamman är en gold digger??
    Jag tycker inte att du först ska säga att jag är avundsjuk och fattig och sen säga att jag har sagt att hon är en golddigger.

    Inget av det har jag skrivit

    Tycker ändå att man sköter sitt hushåll själv
Svar på tråden underhåll från höginkomsttagare