• Anonym (skärp er!)

underhåll från höginkomsttagare

Men vilken tråkig ton många har! Att kalla mamman golddigger och så vidare känns inte ok.
    De har skaffat barn TILLSAMMANS och bör, enligt mig, då försörja barnen tillsammans. Att ha två tonåringar på heltid är långt ifrån billigt och enligt alla räkneexempel här skiljer det ju10.000 på ts och mannens inkomster efter skatt och plus bidrag. Det är ju väldigt mycket pengar. 
    Om pappan till mina barn tjänade så pass bra och endast betalade minimibeloppet på bidrag (alltså lika mycket som en städare med en fjärdedel av hans lön skulle göra) skulle jag bli jävligt besviken kan jag säga. Och jag skulle definitivt se till att han skulle bidra med mer alternativt ha barnen hos sig mer. 
    Människan tjänar ju för fan 65.000 kronor och betalar det absolut minsta man enligt lag ska göra som underhåll. Tycker ni inte det är sjukt????? Guld i mun

• Anonym (skärp er!)
    ursula skrev 2014-09-10 12:59:08 följande:
    Men han ska inte betala underhåll till mamman.Han ska betala till barnen och vad barnen kostar
    Det har jag väl inte påstått? Inte TS för den delen heller.
    Antagligen kostar barnen mer än minsta möjliga underhåll, annars skulle hon väl inte fråga? Om hon skriver att han betalar för lite så kostar antagligen barnen mer. De två tonåringarna kanske sysslar med dyra sporter & fritidsintressen. Ska de inte kunna göra det då eftersom pappan som tydligen som inte ens har dem en dag i veckan dessutom är en snål jävel? 
    Du har en väldigt konstig människosyn verkar det som. Hur kan du inte tycka det är märkligt med en HÖGinkomsttagare som betalar MINSTA möjliga bidrag/underhåll/levnadskostnader till sina barn? Hör du inte hur absurt det är?
  • Anonym (skärp er!)
    ursula skrev 2014-09-10 15:26:33 följande:
    Nu är ju inte barnen tonåringar än och klart att han kan betala mer för fritidsintressen o.s.v men inte en generell summa varje månad .Om han har dem varann helg så har han dem en dag i veckan.
    Men uppenbarligen lägger han inte pengar på deras fritidsintressen osv frivilligt för då skulle inte ens ett underhållsbidrag vara aktuellt. Bidraget är ju för att de inte kommer överens. Som sagt: det låter väldigt märkligt att en höginkomsttagare betalar minsta möjliga för sina två barn, lika mycket som en person med minimilön skulle göra. Det borde låta fel för alla.
  • Anonym (skärp er!)
    ursula skrev 2014-09-10 15:49:51 följande:
    Vad han ger barnen i presenter o.dyl kan inte jag läsa någonstans, inte om han har dem på semestern .
    Mamman har efter skatt över 27000 netto inkl bidrag
    Barn som ännu inte är tonåringar är inte så dyra.
    Det går inte att spekulera i det här. 
    TS har uppenbarligen lämnat tråden efter alla påhopp så det finns ingen mening i att fortsätta. Du gör en massa konstiga antaganden om något du inte vet ett skit om. 
  • Anonym (skärp er!)
    ursula skrev 2014-09-10 21:11:28 följande:
    Om man som umgängesförälder har barnet boende hos sig mer än 5 hela dygn i följd, eller 6 dygn utspridda under en kalendermånad har man rätt att minska ner det underhållsbidrag som skall betalas ut till boföräldern. Avdraget sker med 1/40-del per  kalenderdygn. Observera att det har kommit nya regler på området som innebär att lämningsdagen räknas som ett helt dygn i avdragshänseende

Visst pappan får göra avdrag med 6/40 eftersom han har dem 6 dagar i månaden
    Men vad har du fått det ifrån? Svårt att läsa? Att han har den 6 dagar i månaden? Enligt TS har han dem i nuläget NOLL dagar i månaden, men de försöker planera för att han i framtiden ska ha varannan helg. 
    Just nu har TS alltså barnen heltid, 7 dagar i veckan.
Svar på tråden underhåll från höginkomsttagare