• Anonym (...)

underhåll från höginkomsttagare

Anonym (wishful) skrev 2014-09-09 22:53:27 följande:

Mina två barns pappa tjänar mycket pengar men betalar ändå bara minimibeloppet för sina barn (2x1273kr/mån). Barnen bor på heltid med mig men vi jobbar på att de successivt ska bo hos honom varannan helg.

Jag har undrat om han inte kan tänka sig att betala mer men det vill han inte. Svarade undvikande och jag fick till slut gå via fk. 

Nu har jag bestämt mig för att informera mig hos advokat om vad jag rimligtvis skulle kunna få upp det till om jag vill gå den vägen. 

Undrar därför nu om det finns någon där ute som har varit i liknande situation som kan dela med sig av erfarenheter, goda och dåliga, och även summor :)

För information: min lön är ca 30 000, hans drygt 65 000

Han får ut 16 000 mer än dig. Reser han i arbetet? Behöver han bil? 

Ni tjänar 50 000 tillsammans. Rimligt är väl att du betalar 22 % av barnens kostnader, minus barnbidraget som ni drar av först från kostnaderna och han 78 %. Hur stora barn har ni?
  • Anonym (...)
    ursula skrev 2014-09-09 23:01:23 följande:
    Det är barnens kostnader han ska betala
    Han har först och främst rätt att behålla pengar till skäliga levnadskostnader precis som ts. Sen ska barnens kostnader beräknas. Sen drar man av barnbidraget och efter det fördelar man de kostnader som blir kvar för barnen, mellan föräldrarna utifrån deras överskott.

Om barnen kostar 3300 så är det 2000 som saknas efter barnbidraget och då bör han (om han har kvar hela summan och även ts) betala ca 1600 per barn och ts ca 400 per barn.
  • Anonym (...)
    Anonym (wishful) skrev 2014-09-09 23:05:11 följande:
    Tycker du?????

Barnen är snart tonåringar. Vi har inte råd med några extravaganser kan jag berätta. Åka på semester är t ex helt uteslutet, enligt KOVs standard går vi 600 kr minus varje månad....
    Vad gör ni med pengarna då?
  • Anonym (...)
    Anonym (wishful) skrev 2014-09-09 23:12:56 följande:
    Eeeeeh.... vi bor, äter, åker bil (som vi måste ha pga mitt arbete), köper kläder, betalar studielån.... osv osv. Inga konstigheter, men vi bor på ett dyrt ställe och kan inte flytta.
    Tonåringar kostar enligt domstolen 3400 varje månad. Den biten fixar ni med barnbidrag och hans o din betalning för deras kostnader.

Hur stort standardtillägget kan bli beror på hans överskott och standard.

advokatlena.se/blogg/2012/10/underhallsbidrag-till-barn-hur-beraknas-det-2/
  • Anonym (...)
    Anonym (wishful) skrev 2014-09-09 23:31:20 följande:
    Ganska säker på att du har fel här. Barnen ska liksom få ta del av hans goda försörjningsförmåga, och den är ju god, mycket god. 
    Du kan inte räkna med att du får beräkna utifrån konsumentverkets standard. Att du har lån och utgifter och bor dyrt kan vara något som du inte alls får ta med i beräkningen. Så även om barnen skulle kunna få betalda resor till Medelhavet så är det inte säkert att du har råd att följa med.

Sen beror standardtillägget på hur mycket han har i överskott och vilken standard han har själv.
  • Anonym (...)
    Tow2Mater skrev 2014-09-10 00:11:30 följande:
    Varfor skulle han betala 4 ggr så mycket då han bara tjänar lite mer än dubbelt?
    Det var ett fiktivt exempel där ts och pappan hade de summor, som de tjänar, som överskott. Man betalar procentuellt av överskottet till barnens försörjning.
  • Anonym (...)
    ursula skrev 2014-09-10 00:20:13 följande:
    Har de samma kostnader blir det inte så stor skillnad. Tittar man på grundlön är skillnaden stor men netto är det inte så mycket. om man. Drar på sig stora omkostnader får alltså den andra föräldern betala mer , idiotiskt
    Det är inte säkert att domstolen anser att man får ha hur höga omkostnader som helst. Varken som boendeförälder eller betalningsskyldig.
  • Anonym (...)
    ursula skrev 2014-09-10 00:30:16 följande:
    Konstigt att personliga skulder ska räknas in
    Ts har både dyr boendekostnad och lån som hon räknar när hon pratar om sin i sin försörjningsförmåga...
  • Anonym (...)
    ursula skrev 2014-09-10 09:08:58 följande:
    Maken har 39414- 2546 kr , 36868 kvar efter skatt och underhäll
    Du har      22649+ 2546+2100 = 27295 kr efter skatt inkl underhåll och barnbidrag
     Kan se ut som enorm skillnad från början men blir inte jättestor netto

Pappan har 36868 kr kvar efter att han betalt skatt och underhåll
    Mamman har 27295 kr kvar när hon har betalat skatt och fått underhåll och barnbidrag.

Om vi utgår från att båda har samma omkostnader, Hur mycket mer ska pappan betala ?
    Hur mycket pappan ska betala beror på barnens kostnader, samt hur standardtillägget beräknas. Men risken är stor att han ska betala mer än han gör idag. Min gissning är att ca 7-800 mer per barn och månad är vad som anses rimligt.
  • Anonym (...)
    Anonym (DD) skrev 2014-09-10 11:03:48 följande:
    Det är inte alls säkert att mamman står för någon del av barnens försörjning över huvud taget. Allt är ju relativt eftersom lagen säger att barn ska försörjas solidariskt av föräldrarna där var och en av föräldrarna bidrar efter ekonomisk förmåga.
    Ts har två tonåringar. Att tro att de inte kostar mer än 2400 kronor per månad är löjligt. Till och med med försörjningsstöd har man 2800-3250 för tonåringar, plus familjens gemensamma kostnader, som naturligtvis är högre pga att man är fler i hushållet.
Svar på tråden underhåll från höginkomsttagare