• Anonym (Wera)

underhåll från höginkomsttagare

Jag har barn tillsammans med en man som har en ganska hög inkomst.

Får 5600 kr i underhåll. Ett multiallergiskt barn. På papper ska barnet vara hos honom varann helg men pga tjänsteresor mm blir det aldrig av.

Han tjänar strax över 90000 kr.

De tog inte hänsyn till min inkomst när de gjorde bedömningen och fastställde summan. Jag har också en hög inkomst.

• Anonym (Wera)
    Anonym (...) skrev 2014-09-11 09:50:12 följande:

Vill du bli trodd får du lägga in domen. Ett problem med det du skriver är att man följer vissa regler i svensk domstol. Och man tar hänsyn till båda föräldrarnas inkomster, vårdnadsbidrag, barnbidrag, boendekostnad, lån, kostnader för arbete mm.

Min exmake har aldrig motsatt sig att betala ett högre underhåll, så vi har aldrig haft någon dispyt där en fastställd dom finns. Däremot gillar hans nya inte att han bidrar mer än vad hon anser är nödvändigt. Familjerätten räknade ut vad som kan anses vara ett skäligt belopp med tanke på vårt barns handikapp, inkomstbortfall för mig som tar all VAB etc. Bara celiakin är ett handikapp som räknas som 2% invaliditet. Jag får ersättning från FK som i sin tur tar pengarna från honom. Då kan hon inte säga så mycket om saken.
Svar på tråden underhåll från höginkomsttagare