-
De ska ändå försörja sina barn utifrån förmåga! Du verkar inte riktigt vilja förstå den biten. Kolla lite domar om underhåll så klickar det kanske?! Kram!ursula skrev 2014-09-10 23:34:50 följande:I det här fallet har även mamman en hyfsad lön. Pappan ska ha barnet 6 dagar i månaden och även han har kostnader för barnet som t.ex 2 möblerade rum -
Vill du bli trodd får du lägga in domen. Ett problem med det du skriver är att man följer vissa regler i svensk domstol. Och man tar hänsyn till båda föräldrarnas inkomster, vårdnadsbidrag, barnbidrag, boendekostnad, lån, kostnader för arbete mm.Anonym (Wera) skrev 2014-09-11 08:28:30 följande:Jag har barn tillsammans med en man som har en ganska hög inkomst.
Får 5600 kr i underhåll. Ett multiallergiskt barn. På papper ska barnet vara hos honom varann helg men pga tjänsteresor mm blir det aldrig av.
Han tjänar strax över 90000 kr.
De tog inte hänsyn till min inkomst när de gjorde bedömningen och fastställde summan. Jag har också en hög inkomst.
-
Så barn till skilda föräldrar ska inte kunna åka på språkresor, spela ishockey, rida eller kunna få nya speldatorer eller åka utomlands på semester, om pappan har hög inkomst och betalar (enligt lag och dom ett standardtillägg) för då tycker du att barnens mamma blir försörjd?sextiotalist skrev 2014-09-11 09:15:37 följande:Som jag ser det är det två problem, ts får inte ihop sin ekonomi, trots en bra inkomst. Vad jag förstått pga skulder, den biten kan inte hennes ex hjälpa henne med, utan den biten får hon hantera själv.
Den andra biten är att exet har möjlighet att se till att hans barn har en bra tillvaro trots ts ekonomiska problem.
Men i min värld så är det barnen som ska ta få den möjligheten. Inte att ts ska åka till medelhavet med sin barn, men kanske barnen kan åka med sin pappa.
Exet ska inte försörja barnens mamma, men bidra till barnen kostnader.
Sedan häpnar jag, när man (trots en bra inkomst) ha mage att ta emot så mycket pengar som mer än väl täcker barnens kostnader, jag hade skämts ögonen ur mig. Att pappan betalar resor, vissa klädesplagg etc är en annan sak. Men ta emot över 3000 per barn, inte en chans att jag hade kunnat göra det utan att rodna av skam.
Eller, ska de spela får mamman ensam stå för försörjningen? -
Ts har en dyr boendekostnad skriver hon och den får man absolut ta med i beräkningen när man räknar ut vad underhållet ska vara.sextiotalist skrev 2014-09-11 09:15:37 följande:Som jag ser det är det två problem, ts får inte ihop sin ekonomi, trots en bra inkomst. Vad jag förstått pga skulder, den biten kan inte hennes ex hjälpa henne med, utan den biten får hon hantera själv.
Den andra biten är att exet har möjlighet att se till att hans barn har en bra tillvaro trots ts ekonomiska problem.
Men i min värld så är det barnen som ska ta få den möjligheten. Inte att ts ska åka till medelhavet med sin barn, men kanske barnen kan åka med sin pappa.
Exet ska inte försörja barnens mamma, men bidra till barnen kostnader.
Sedan häpnar jag, när man (trots en bra inkomst) ha mage att ta emot så mycket pengar som mer än väl täcker barnens kostnader, jag hade skämts ögonen ur mig. Att pappan betalar resor, vissa klädesplagg etc är en annan sak. Men ta emot över 3000 per barn, inte en chans att jag hade kunnat göra det utan att rodna av skam.
Barnen är inte speciellt mycket med pappan så varför ska de inte få åka utomlands med Ts? Ts betalar sin reskostnad och pappan betalar för barnens. Hur kan det bli fel? -
Hur gamla är hans barn? Han låter snål. Det är självklart att hon har "hela" barnbidraget. Han har inte barnen halva tiden utan dumpar dem på henne.ulfsas skrev 2014-09-11 11:31:55 följande:Ett "problem" med att ge pengar till mamman som hon skall fördela till barnen är att hon kanske inte spenderar dessa medel till barnen utan de går även till hennes försörjning.
Bättre då att stå för vissa saker på egen hand. Cykel, resa mm
Har en kompis där han har barnen tre helger av tio och hon har hela vårdnaden. Hon tjänar ca dubbelt mot honom. Han betalar enl norm plus att hon har hela barnbidraget.
Han har rum till barnen samt så köpte han cyklar.
Nu vill xet att han även skall dela på de cyklar som hon har köpt. Tycker själv att då är de kvitt.
-
Vilka siffror har du då räknat på? Jag har enormt svårt att tro att pappan skulle bli skyldig att betala 4000 kronor per barn i underhåll...Åsa skrev 2014-09-11 00:15:33 följande:Allt beror ju på kombinationen barnens behov och föräldrarnas ekonomiska förmåga. Jag gjorde en snabbkoll på FK:s underhållskalkylator och den gav lätt över 4000 i underhåll med dessa föräldrars respektive inkomster för ett barn medutgifter beräknade utifrån barnomsorg, glasögon, högre livsmedelskostnader (glutenallergi t ex) och en lite dyrare hobby (vilket ju får anses normalt med höginkomsttagande förälder/föräldrar). Utan glasögon, hobby o extradyr mat gick det ner till bara någon femhundring över bidragsstödsnivå.
Min schablon tar givetvis ingen hänsyn till utgifter för just TS barn (som förhoppningsvis är kärnfriska och kanske inte har några intressen som kostar pengar) eller för dessa föräldrars egentliga utgifter (någon av dem kan ju ha sjukdomsutgifter, ha ekonomiskt ansvar för fler barn eller för make utan inkomst till exempel; det påverkar ju rejält). Det visar ändå att ett underhåll för föräldrar med inkomster över medel lätt drar iväg en bra bit över den ekonomiska "garantinivå" staten erbjuder via underhållsstödet. -
Du? Jag svarade sextiotalist som skrev att ev resor skulle göras med pappan, som barnen aldrig är hos... och som skrev att barn aldrig kostar några 3000 kronor i underhåll. En person som förmodligen inte vet att barn kan ha intressen som kostar, och som förmodligen inte har barn som har haft moped, åkt på språkresor och intressen utanför det egna rummet och den egna familjen.Anonym skrev 2014-09-11 11:58:17 följande:läste du vad jag skrev ? Läs en gång till. Jag skrev att pappan kunde betala eventuella resor, kläder etc
Varför ska pappan välja kläder till så stora barn? Det blir väldigt dumt om barnen inte får vara med och bestämma själva. Det är inte alls säkert att barnen vill ha kläder som han bestämmer att de ska ha. -
Så hur i hela friden blir din överenskommelse med exet alls relevant för Ts som måste stämma pappan i tingsrätten för att få högre underhåll och standardtillägg.Anonym (Wera) skrev 2014-09-11 13:42:35 följande:Min exmake har aldrig motsatt sig att betala ett högre underhåll, så vi har aldrig haft någon dispyt där en fastställd dom finns. Däremot gillar hans nya inte att han bidrar mer än vad hon anser är nödvändigt. Familjerätten räknade ut vad som kan anses vara ett skäligt belopp med tanke på vårt barns handikapp, inkomstbortfall för mig som tar all VAB etc. Bara celiakin är ett handikapp som räknas som 2% invaliditet. Jag får ersättning från FK som i sin tur tar pengarna från honom. Då kan hon inte säga så mycket om saken.
Att familjerätten var inblandade och räknade förvånar mig inte, och det står pappan dyrt att ni inte tog det via tingsrätten.
Fk betalar aldrig ut högre underhållssummor än 1273 kronor per månad. -
Humor. I tingsrätten drar man naturligtvis bort barnbidraget från barnets kostnader innan man fördelar försörjningsprocenten mellan föräldrarna.Anonym (DD) skrev 2014-09-11 14:54:16 följande:Dessutom är barnbidragspengarna inte öronmärkta åt barnet. Barnbidraget är nämligen tänkt som ett allmänt bidrag till barnfamiljer för att ersätta eventuellt inkomstbortfall och de extra kostnader som barn innebär. Dess syfte är att jämna ut skillnader i levnadsstandard mellan hushåll utan och med barn. Därför bör man INTE göra avdrag för barnbidraget i barnets kostnader när man räknar ut underhållsbidraget. Istället kan man, om man vill, lägga det på boendeförälderns inkomst. -
Jag har räknat efter inkomsterna, hyra för båda på 9000 var, studielån på 2000 var, levandskostnader för 4500 var, kostnader för arbete på 2000 kronor var för Ts och pappan, att varje barn kostar 4900, att barnbidraget är 1150 per barn. Ändå hamnar underhållet inte på mer än 3046 kr/månad och Ts ska själ försörja barnen för 704 kr/månad.Åsa skrev 2014-09-11 14:44:17 följande:Inkomster som TS angav. Hyra 9-1000 för båda, ingen försörjningsplikt utöver gemensamma barn för någon av dem, utgifter i övrigt enligt vad jag skrev, hobbykostnader höftade med sport av typ hockey eller ridning i tanken (ja, det varierar där också beroende på ort förstås); minns inte exakta siffor. Experimentera med lite siffror själv i stället så ser du hur underhållet påverkas.
Hur man "lätt" kommer upp i 4000 kronor per barn och månad förstår jag inte. Jag har tagit till ganska rejält. -
In your dreams Ts. Rätten tar hänsyn till bådas överskott, precis som det står i lagen. Du borde kanske byta ombud? Det låter inte bra med ett ombud som påstår att domstolen inte följer lagen....Anonym (wishful) skrev 2014-09-18 23:05:13 följande:Men hallå! Här har det varit aktivitet minsann!
Tackar för alla svar även om de flesta var OT. Vill speciellt tacka de två som höll sig helt till det jag frågat efter och delade med sig av faktisk erfarenhet på ämnet.
Enligt advokaten kan jag räkna med ca 2000 kr mer per barn och månad. Precis som någon skrev så tas min inkomst inte med i beräkningen utan det är hans som är aktuell. Allt räknas ut ifrån hans levnadsstandard och det är mer eller mindre så att barnen stämmer sin pappa (jag blir deras ombud).
Jag vet inte om jag kommer att ta detta vidare men jag försöker informera mig på de sätt jag kan.
Förstår faktiskt inte alla som går igång på min ekonomi och vad jag gör med mina pengar... och "golddigger".... skärp dig!
För allas information så bor vi på det dyra stället för att kunna fortsätta bo nära honom, i annat fall hade vi flyttat.
Några 2000 MER per barn och månad kan du nog se i stjärnorna om. -
Exakt. Klart att barnen ska försörjas men efter förmåga... Enligt lag!sextiotalist skrev 2014-09-20 08:28:29 följande:Min sambos ex advokat, hade också sagt till henne att hon skulle få ett rejält underhåll. När de kom till tingsrätten så halverades det direkt (utan att min sambo hade eget ombud).
Nu är det inte sagt att det inte kommer gå igenom, men jag vet att det är inte alltid det som advokaten yrkar på som går igenom.
Barnen var också ungefär lika gamla som dina barn.
Nu var det inte så stora inkomstskillnader som i ditt fall, men advokaten hade gjort exakt samma "misstag" inte tagit hänsyn till exets inkomst och inte att hon skulle vara med och försörja.