• lucifer

    Ni som gjort pricktest på era barn

    Hej. En fundering. Jag gjorde pricktest på min dotter när hon var 10 månader, och det visade inget fast vi vet att hon har någon allergi mot mat. Vi har uteslutit mjölk och soja och visst har det blivit bättre, men det är något mer som spökar.

    Nu är hon snart 14 månader. Kan det vara värt att göra ett nytt test nu och man kanske ska be om blodprov, är det mer tillförlitligt?

  • Svar på tråden Ni som gjort pricktest på era barn
  • cosinus

    Be om ett blodprov kan man alltid göra, men även de kan vara falskt negativa.

    Provat utesluta ägg, det brukar ju också vara en vanlig bov.

    Min ena son är prickad och blodprovskollad vid 2.5 år utan resultat. Ett halvår senare kunde vi iaf själva konstatera ägg trots att proverna inte visade något. Jag var även misstänksam mot fisk men det lyckades jag aldrig bevisa.

    Sen för 1 år sedan när han var 7år så började han kräkas av nötter så då gjordes ett nytt blodprov och då gav det utslag på ägg, torsk, nötter och mandel. Ägg har han dock ätit sen han var 4 för att vi inte längre märker reaktion och fisk har han ju alltid ätit men jag hade antagligen rätt där när han var liten fast jag aldrig fick det bekräftat.

  • Anonym

    Okey okey. 

    Men om det tas blodprov, får man svar på en gång eller får man vänta i flera veckor på svar?

  • cosinus

    Svaret tror jag gick rätt fort att få, under en vecka iaf.

    Det var nog mer kallelsen till själva provtagningen som tog tid.

    Väntar nu på blodprov igen för samma unge (mer saker de ska kolla) och nu är det 2 veckor sen vi var där och ff ingen kallelse.

  • Anonym

    Ja usch all denna väntetid! Man blir tokig!

    Vi fick som tur va en snabb tid till sjukhuset nu, hoppas på att dom både gör prick och blodprov då.

Svar på tråden Ni som gjort pricktest på era barn