Inlägg från: Liljekonvalj |Visa alla inlägg
  • Liljekonvalj

1 vecka kvar till BF - hur går det för er andra?

Jag har BF om en vecka, andra barnet.
    Nu längtar jag bara till att värkarna ska komma igång! Jag har sedan i fredags haft kraftiga och regelbundna (2-5min) sammandragningar - men utan smärta. På nätterna har jag dock kraftiga värkar också. Tror ni att det är på g?
    Bm gjorde en hinnsvepning igår, jag är öppen 3 cm. Men det kan man ju vara ett tag.

Idag har sonen, 21 mån, och jag bara skruttat runt i pj's och kollat på mamma mu. Annars är vi ute mycket och försöker sysselsätta oss :)
    Vad gör ni andra om dagarna? :)

Hoppas att det finns någon mer som vill följa åt :)
    Kram!

• Svar på tråden 1 vecka kvar till BF - hur går det för er andra?
  • Liljekonvalj
    Schnuffie skrev 2014-09-10 13:16:32 följande:

Jag hade bf i måndags. Vaknade med kraftig mensvärk som kom och gick natten till måndag. Trodde det var på g, men ingen bebis än. Antar att det är förvärkar. Igår gick lite av slemmisen. Hoppas det är på g snart. Gick över fem dagar från bf med min 16-månaders så bm "tycker" att även denna fl borde starta spontant. Där jag bor gör man inte hinnsvepning och man kollar inte heller hur öppen man är, så jag har ingen aning...

Det var alltså liljekonvalj som svarade innan, vet inte varför det blev "anonym"
  • Liljekonvalj
    Schnuffie skrev 2014-09-11 10:00:17 följande:

Här har det fortfarande inte hänt nått. Eller slemmisen går (ursäkta infon) i omgångar. Alltid nått.

Bor i Stockholm. Enligt min bm gör man i Stockholm endast hinnsvepning på mvc som har ultraljud, ifall nått skulle hända. Och här är det vanligt att ultraljud görs antingen på förlossningsklinikens spec mödravård, eller på speciella ultraljudsenheter. Jag frågade om dom ville kolla om jag var öppen ngt, men man menar att även om jag är tre cm öppen kan bebisen komma om två veckor. Och ja, det har jag ju läst...

Min 16-månaders började förskolan för tre veckor sedan. Det var sån full rulle på honom att jag inte hängde med. Det var lite bökigt i början men nu älskar han det. Han behövde verkligen den stimulansen... Ser fram emot att lillebror kommer så vi kan komma in i en vardag. Just nu är jag sängliggande och kan inte ha sonen hemma, men när lillebror kommer vill vi att storebror är hemma med oss oftare :)

Några framsteg för dig?

Okej, vad lustigt att det är så olika beroende på vart man bor.

Inga framsteg här. Inga värkar inatt iaf så jag fick sova, men jag har ändå varit helt otroligt trött idag och hormonerna har sprutat ut genom öronen! Känns som om jag är på bristningsgränsen för att börja störtböla när som helst! Jag bara längtar efter att gå ligga hela dagarna i sängen, äta hägendazs och kolla på hell on wheels! Men jag är hemma med sonen, och egentligen går det mycket bra. Älskar honom såklart mest på jorden och han är inte alls krävande. Men ibland, som idag, längtar jag till sängen!

Vad roligt att slemmisen börjat gå, ett steg i rätt riktning! Min släppte i vecka 38. Har du gjort något för att försöka skynda på det hela?

Promenader och speciella teer och sånt tänker jag på :)
  • Liljekonvalj

Ja hallonbladste har jag också funderat på, men inte riktigt kommit mig för. Förstått att det mest är till för att förebygga blodbrist och läkningsprocessen efter förlossning, vilket är bra, men inte för att kicka igång det hela.

Jag har läst på om allt som kan tänkas. Har druckit en kopp basilikate (man ska väl dricka 3 om dagen...) men tyckte det inte smaka så bra. Men kanske blir desperat nog och tar tre om dagen snart iaf... Jag har provat promenader, ute och går nästan varje dag. Funderar också på om jag ska ställa mig på vår crosstrainer ikväll... 
    Sen har jag och mannen färdknäppat, tre gånger under en timme. Har nog inte riktigt varit på det viset sedan bröllopsresan. Han var riktigt slut och nästan sprang ut ur rummet när jag föreslog en fjärde gång (: Stackarn han får stå ut med mina upptåg.
    Men vi får väl se om vårt färdknäppande gett resultat, jag vet inte hur lång tid efter man kan räkna med att något ska ske.

Jag ser också framemot att vara med båda barnen (: jag hoppas verkligen att sonen känner sig delaktig när bebisen kommer. Både ert och vårat barn är ju fortfarande så små. Men har ni försökt förbereda honom på att bebisen ska komma?

Har du varit föräldraledig sedan du födde första?

• Liljekonvalj

Ja men då kan vi ju hoppas att det funkar, för enligt både läkare och BM är livmodertappen mogen. (: 
    fram tills färdknäppstimmen hade det varit helt tyst i magen om man säger så. Inga känningar alls typ vilket jag ändå haft de senaste dagarna. Men efter så har jag haft ganska kraftiga sammandragningar och molvärk. Tog också en rask marsch i motionsspåret här nära... Hoppas hoppas... 

Jag började jobba när sonen var sex månader. Mannen var hemma i lite över ett år fram tills 15 aug i år då jag slutade. Såhär i efterhand önskar jag att jag varit hemma mer. Men jag är så rastlös av mig och jag har inga nära vänner med barn.
    Jag hoppas att denna gången klara av att vara hemma länge. Så jag har garderat mig och startat en liten webbutik, och så ska jag läsa lite distanskurser... 
    Har du några bra föräldraledigtips? Vad härligt ändå att du fick så mycket tid med ert barn!

Ja vi pratar också om bebisen i magen. Och så har han fått två dockor som vi pratar endel om som bebisar. Han är väldigt snäll mot dem och ska pussas och kramas med dem. Så jag hoppas det är samma ömma behandling som med lillasyskonet. Däremot accepteras det inte när jag håller i hans lillkusin, så här finns också svartsjuka... 

Vad jag förstår så kan man göra basilikate på vanliga torkade santa maria blad. 3 tsk per kopp, låt dra i tio min i hett vatten. Men rimligtvis bör du kunna göra det på färska också, kanske man måste krossa dem först? 
    Men doseringen är tre koppar om dagen. Ska tydligen hjälpa livmodern att dra ihop sig. 

• Liljekonvalj

Vad härligt att ni fick hela sommaren tillsammans! Vi hoppas kunna göra så nästa sommar :)

Har du börjat känna av något?

Jag ringde min bm idag. Jag har inte sovit ordentligt på en vecka för jag har en hel massa smärta i ryggen och höger sida magen. Så hon ordnade att jag skulle få komma på bedömning för igångsättning idag. Det hade varit toppen! Vi får se vad de säger :)

Gick du över med första också?

• Liljekonvalj

Jag vet precis hur vridandet och vändandet är. Det måste ju vara skapt på detta viset, att man är så less på att vara gravid att man välkomnar förlossningen med öppna armar. I alla fall är det så för mig :)

Läkaren var kanske inte den bästa jag träffat. Han verkade inte riktigt lyssna. Men han bokade en tid för igångsättning på onsdag morgon. Då är jag i 40+0. Jag hoppas den värsta smärtan klingar av så jag får samla lite krafter :)

Har ni kollat att du väntar en till pojke eller är det bara magkänsla? :)

• Liljekonvalj

Nej inga framsteg idag! Däremot en förkylning för både mig och mannen. Så har mest sovit och jobbat på att bli frisk idag. Men jag har i alla fall återupptagit basilikateet, och slängt i mig ca 1 liter "mirakeldryck" (den med cayennepeppar) jag tänker att den kan rensa ut förkylningen om inte annat :)

Hur går det för dig?

Ja om du inte är igång innan tisdag så kanske vi föder barn ungefär samtidigt :) på onsdag kan jag ev bli igångsatt ju. Skönt att du inte behöver gå två veckor över tiden i alla fall!

Vi försökte kolla könet på ultraljudet, men barnet låg med benen i kors så vi får snällt vänta. Men min magkänsla säger att det är en flicka :) har ni redan bestämt namn?

• Liljekonvalj

Åh hoppas att det är nära för dig!

Jag tror min latensfas börjat, men jag vill inte ropa hej för tidigt heller. Men har en ny sorts smärta i magen har kommit, det påminner om hur det var innan förlossningen med första. Men den kommer och går, så det kan lika gärna vara pinvärkar. ..

Ja vi har bollat mellan flera olika namn. Men vi har landat i ett flicknamn. Pojknamn är svårare denna gången :) sen är det precis som du säger beroende på hur barnet är :)

Kan du sova på dagen? Så du ändå kan hämta krafter? Min man jobbar nattskift och är nu i en ledig vecka. Det är jätte skönt för då tar han sonen mycket och jag får chans att vila :)

• Liljekonvalj

Åh vad roligt! Grattis, vilken tajming att vattnet gick när du var där! Gick allt bra? Vad underbart att er lillprins äntligen kommit!

Nej ingenting idag. Mer än molvärk avboka till hela dagen, både i mage och nedre delen av ryggen. Men vågar/orkar inte hoppas att det kommer igång av sig själv . Hade jag inte haft onsdag som deadline hade jag satt mig som en blöt hög i ett hörn. Känns som ryggen ska gå av när som helst...

• Liljekonvalj

Jag önskar att det vore värkar. Men jag har haft det så varje dag sedan mitten av graviditeten. Läkaren säger att det är slitningar i muskelfästen, det är därför jag får så tidig igångsättning också.

Vad skönt att du är nöjd med förlossningen! Hade du eda under förra förlossningen också?

Du jag tänkte fråga, hur gjorde ni med er första son nu under de första dagarna? Mina föräldrar ska ta hand om våran men jag är inte helt säker på hur länge han ska stanna där. Jag tror ju att det är bra om han får vara med från början, samtidigt som jag kommer ihåg från förra förlossningen att jag inte direkt var upplagd för annat än att ligga i sängen de första dagarna...

Vår son är oerhört mammig om man säger så. Och jag vill ju inte att han ska känna sig bortskuffad av mig.

• Liljekonvalj

Okej, jag har alltid tyckt det varit lite otäckt med eda. Speciellt eftersom att de sätter den djupt i ryggen. 
    Inför förra förlossningen valde jag bort bedövning förutom lustgas. Sen när jag var öppen kanske 8-9 cm frågade jag efter det, men då hanns det inte med. 
    Jag har tänkt att jag ska försöka med bara lustgasen denna gången med. Men skönt att höra att du tyckte det var positivt med eda. 

Ja, det låter bra med hur ni löst det med förskolan. vi har ju ingen förskola till våran. Men jag tänkte på de allra första dagarna, om han fick stanna lite längre hos en barnvakt, eller om han kom till er samtidigt som ni kom hem från bb. 

Hur länge fick ni stanna på sjukhuset förresten?
    Första barnet födde vi i Borås, då fick jag och mannen som ett eget hotellrum och blev erbjudna att stanna flera dygn. Men jag har hört att här i Uppsala förväntas man åka hem efter sex timmar. 

Ja det är imorgon 8:30 som vi är inbokade. Sen beror det på om de har anstormning av spontana förlossningar, då får vi vänta. Men jag hoppas verkligen att vi får komma dit imorgon! (: 

• Liljekonvalj

Vi blev inte igångsatta igår, de hade fullt sa de. Men så satte det igång av sig själv runt 19 på kvällen och kl 23 föddes vår dotter :)

Vi är hemma nu och vilar :)

• Liljekonvalj

ja de ville inte hålla oss längre. det var som sagt super fullt på förlossningen och eftersom både jag och gumsan mådde bra skickade de hem oss. 

Allt gick bra, fördelen med en snabb förlossning är ju att man inte avverkar all energi så jag känner mig pigg nu. nackdelen är väl att när förlossningen väl är igång så är det så himla intensivt. Inget smärtstillande hanns med, bara några få andetag i lustgasen. Från inskrivning tills att hon kom ut tog det två timmar så det var ingen direkt paus mellan värkarna. Men det är ju som bortglömt nu, konstigt nog. :) 

Sonen är hemma med oss också nu. så länge hon sov var han jätte gullig med henne. men när jag skulle amma blev han super ledsen. Störst omställning är det nog för honom. 
    Hur reagerade/reagerar er äldsta?

• Liljekonvalj

Vad härligt att du inte känner sig så utslagen! Får du sova på nätterna nu då?

Ja våran grabb älskar också att kasta saker. Både I största allmänhet men i synnerhet när han inte har allas fulla fokus :)

• Liljekonvalj

Fyra gånger låter ändå överkomligt. Jag har jobbat på att byta dygnsrytm för vår tjej idag. Hon håller låda på nätterna. Inte att hon skriker utan mer att Hon vill äta mycket och vara nära. Men på dagen sover hon duktigt istället :)

men det är så skönt såhär första tiden med nyfödd att msn inte behöver ha några krav på sig. Vare sig från andra eller sig själv.

Hur har du det med eftervärkar? jag har stundvis jätte tuffa sådana, känns nästan som förlossningsvärk . Jag försöker intala mig att de för med sig något gott.

• Liljekonvalj

Jag försöker utgå från att hon ska vara vaken 1-1,5 h och sedan sova 2-2,5 på dagen. Och när hon är vaken ger jag henne mat minst tre gånger, och trugar lite extra. Och så är målet att hon ska äta två "kortare" gånger på natten. Det börjar ge framsteg, inatt var hon uppe bara två gånger. Men ganska långa stunder dock.

Jag känner att jag behöver jobba lite för detta eftersom min man börjar jobba 1 oktober och då behöver jag vara pigg och alert för sonen :)

Vad bra! Tack för att du påminde om knipövningarna! Jag försöker komma ihåg dem varje gång jag ammar nu!

Har du några knep på hur man kan hjälpa magen att dra ihop sig?

• Liljekonvalj

Vad skönt att du verkar ta allt med ro :) när det kommer till magen så försöker jag tänka på att dra in den när jag ska lyfta tungt, som r.ex storebror :)

På tal om honom så har han nog hamnat i en mindre kris, eller om lillasyster framkallat en tidig 2 års trots. Han strejkar mycket vid maten. Blir jätte ledsen om jag inte kan hänga på alla hans upptåg. Och som om det inte är nog hjärtskärande har han börjat lära sig prata om att vara ledsen. Så när han gråter så hickar han fram "ledsen mamma". Då försöker jag intala mig att den finaste gåvan jag kunde ge honom var ett syskon. ..

Hur går det med ögoninflammationen?

• Liljekonvalj

Yogateknik är ju kanonbra att utgå ifrån! Jag har själv tränat mycket polares och det har jag jätte nytta av!

Vår grabb är 1 år och 9 månader. Och han har hela tiden mer eller mindre haft delad uppmärksamhet från oss, morföräldrar och våra vänner. (Vi är först ut med barnafödandet). Så det är nog en jätte omställning, men en nyttig sådan...

Hoppas att ni blir friska snart! Amma och inte må bra är ingen höjdare! Eller ammar du?

Svar på tråden 1 vecka kvar till BF - hur går det för er andra?