• Penida

Ska fritids erbjudas barn till föräldralediga?

Frågan kom upp i en annan tråd och jag är nyfiken på er syn på detta.
    Som jag förstår det ser det olika ut i landet, vissa kommuner erbjuder även barn till föräldralediga tid på fritids och andra gör det inte. Vad tycker du, ser du någon poäng med fritids för barn med föräldraledig förälder eller verkar det onödigt då föräldern ändå är hemma?

Avskyr CIO-metoder
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ska fritids erbjudas barn till föräldralediga?
  • Kofot

Jag röstade ja. Jag tycker att barnets behov är viktigt.

• Kpax

Ja det tycker jag! I alla fall i mån av plats. Det är en stor omställning att få syskon, och föräldern som är hemma är antagligen både trött och ganska upptagen med småsyskonet. Att dessutom förvägras att umgås med kompisarna (så blir det ju om kompisarna går på fritids) känns rätt orättvist.

Dessutom kan det säkert vara skönt att kunna dra iväg på utflykt med det lilla barnet utan att behöva vara hemma klockan 13 för att ta emot storasyskonet, det kan istället den arbetande föräldern göra efter jobbet.

Jag tycker absolut att det skulle vara valfritt, jag tror nog att varje familj skulle ta det beslut som var bäst för deras barn. Jag ÄLSKADE fritids.

• Flisan79

Har ett barn på fritids nu och hon skulle må direkt dåligt om hon inte fick hänga där med sina kompisar. Hon går i ettan så de är inte tillräckligt stora för att hitta på saker efter skolan på eget bevåg.

Så mitt svar är ja.

• Flisan79

Kan tillägga att jag brukar hämta henne runt 15-16 och då blir hon ofta sur för att kompisarna oftast är kvar längre.

• Flickan och kråkan

Nej, det tycker jag inte förutom (som i barnomsorgen för övrigt) vid specifikt behov. Fritidsverksamheten är gravt eftersatt och att det är något av en katastrofzon generellt (visst finns det individuella undantag) har ju även skolverket sent omsider upptäckt.

Man ser till att ta med kompisar hem och så kan man vara kvar och leka vid hämtning. Man kan göra mycket som förälder. Däremot tycker jag att det borde vara kutym att de barn som inte deltar i fritidsverksamheten skulle få följa med på speciella aktiviteter som anordnas som grillkväll med brännbollsspel, halloweenfest, teaterbesök etc. Mot en penning om det behövs.

• Flickan och kråkan
    Flisan79 skrev 2014-09-10 11:12:49 följande:

Har ett barn på fritids nu och hon skulle må direkt dåligt om hon inte fick hänga där med sina kompisar. Hon går i ettan så de är inte tillräckligt stora för att hitta på saker efter skolan på eget bevåg.

Så mitt svar är ja.

Men kan inte du hjälpa dem då?
  • Flisan79

Flickan och kråkan:

Nu är det ju så att jag jobbar så nej.

Men jag själv fick egen nyckel och gå hem redan i trean, något mina skolkamrater inte fick (jag slutade då på fritids). Och visst kunde min bästis följa med hem ibland men detta gjorde att jag kände mig väldigt utanför.

Sen så skulle jag aldrig orka agera lekmamma åt en massa barn varje dag, för i den ålder vill de leka VARJE DAG!

• Flickan och kråkan
    Flisan79 skrev 2014-09-10 11:20:32 följande:

Flickan och kråkan:

Nu är det ju så att jag jobbar så nej.

Men jag själv fick egen nyckel och gå hem redan i trean, något mina skolkamrater inte fick (jag slutade då på fritids). Och visst kunde min bästis följa med hem ibland men detta gjorde att jag kände mig väldigt utanför.

Sen så skulle jag aldrig orka agera lekmamma åt en massa barn varje dag, för i den ålder vill de leka VARJE DAG!

Men nu gällde inte frågan arbetande föräldrar utan föräldralediga föräldrar. Ja, jag vet att de vill leka varje dag och är väldigt aktiva i den åldern. Jag var hemma med vårt yngsta barn förra året och är hemma i år och har ett barn som går i första klass (och inte hade rätt till fritids varken i fjol eller i år) och en 5,5-åring som går 15-timmars i år liksom förra året. Varför inte låta dem ha lite tråkigt ett tag......tills de kommer på något kreativt. Man måste inte alltid servera dem aktiviteter.

Jag har valt att skaffa barn, ingen annan har tvingat mig. Vill jag vara hemma bekostat av staten så tycker jag att jag helt enkelt får ta mig orken att vara med mina barn efter skoltid. Inte minst med tanke på hur fritidsverksamheten ser ut generellt på ett nationellt plan. Finns det specifika skäl som gör mig oförmögen att under eftermiddagen se till mina egna barns behov så ska det givetvis finnas undantag.
  • Miss P

Jag tycker att det är bra om barnet får gå på fritids även om föräldern är hemma... Men då menar jag inte att barnet ska vara där till kl.17-18. Då är det inte okej tycker jag... Men fram till kl.15 absolut.Skrattande

• Flickan och kråkan

www.svt.se/nyheter/sverige/skolverket-kritiserar-fritidshemmen

Så här skrev skolverket efter granskning 2010, då situationen var bättre än idag:

"Många anställda har en ambition att bekräfta varje barn och att skapa en trygg och säker miljö för barnen. Granskningen visar dock att relationerna mellan vuxna och barn tenderar att bli ytliga och flyktiga i de större barngrupperna och att säkerheten och tillsynen över barnen på vissa håll behöver ses över. På vissa fritidshem förekommer kränkningar och konflikter i hög grad samtidigt som det kan saknas ett genomtänkt förebyggande arbete som är anpassat till fritidshemmens specifika behov och förhållanden. Lokalernas utformning och användning har betydelse för barnens fysiska välbefinnande men på alltför många fritidshem reagerar såväl barn som vuxna på hög ljudnivå, trängsel, stress och bristen på möjlighet att dra sig
    undan för en lugn stund."

Med tanke på mångas upprördhet över situationen i skolan så är det ju ingenting mot den kritik som här riktas mot fritidshemmen. Hade en skola fått denna typ av kritik hade den ju stängts dagen efter....

Svar på tråden Ska fritids erbjudas barn till föräldralediga?